فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات78
مقدمه :
بدیهی است ، بازیگری انسانی ترین هنرهاست . از آن جهت که همدم روح ، کالبد ، پدیده ها و جهان پیرامون آدمیاست ، به مکاشفه ای میماند که جز با از میان بردن موانع بازدارنده و آزار دهنده موجود در کار انسان نمایشگر ، امکان بروز نخواهد یافت .
بازیگری فن مقابله آدمیبا خود است و یافتن یا ایجاد بهانه ای برای تسلط نقش بر بازیگر .
چگونه ایفای نقش کنم ؟
این پرسشی است که هر بازیگر از خود در ابتدای کارش بر روی متن نمایشنامه و کاراکتری که قرار است بازی کند ، میپرسد و با استفاده از دانش علمیو تجربی خود سعی میکند که به آن پاسخ دهد . در واقع او برای شخصیت پردازی درست نیاز به دانش و تجربه تئائری دارد و در این میان تئوریهای موجود تئائر نقش ویژهای را ایفا میکند . احتمالاً تئوری از زمانیکه علم رو به پیشرفت گذاشته است اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در واقع هر تئوری چکیده تجربیات و آموخته های یک یا چند نسل از پیشینیان است ، پس بایستی با تأمل و احترامیخاص با آنها برخورد کنیم . نکته دیگر اینکه ما بواسطه همین تئوریهاست که میتوانیم به تجربیات جدید دست پیدا کنیم و همین تئوریها هستند که اندوخته علمیما را تشکیل میدهند و گاهی اوقات نیز با توجه به شرایط بایستی حذف و تعدیل شوند .
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………… ۱
فصل اول :
۱ –۱ شناخت نویسنده …………………………………………………………………….. ۵
۱-۲ بسترهای نمایشنامه …………………………………………………………………… ۹
۱-۳ تحلیل کلی نمایشنامه ………………………………………………………………… ۱۲
۱-۴ فضا و عناصر دراماتیک نمایشنامه ……………………………………………….. ۲۰
۱-۵ روابط و چگونگی ارتباط اشخاص نمایشنامه…………………………………. ۲۶
فصل دوم :
۲-۱ تشریح نقش انتخابی بر اساس تیپ یا شخصیت…………………………….. ۳۲
۲-۲ تشریح کلی و عام شخص…………………………………………………………… ۳۶
۲-۳ تشریح وضعیت جانبی نقش……………………………………………………….. ۳۹
۲-۴ تشریح وضعیت روحی / روانی نقش و پیچیدگی های آن ……………… ۴۲
۲-۵ تشریح شرایط و موقعیتهای محیطی و غیر محیطی شخص بازی …….. ۴۵
فصل سوم :
الف : رفتار بیرونی ………………………………………………………………………….. ۵۱
ب : رفتار درونی……………………………………………………………………………… ۵۲
ج : ریتم نمایش ………………………………………………………………………………. ۵۳
فصل چهارم :
۴-۱ تشریح نظر و تحلیل کارگردان در بارة نقش …………………………………. ۵۶
۴-۲ تشریح شیوه و مکتب انتخابی کارگردان در هدایت جمعی گروه و نوع
بازی بازیگران …………………………………………………………………………………. ۶۳
۴-۳ نکته های مورد توافق و اختلاف بازیگر و کارگردان درباره نقش …….. ۶۹
۴-۴ تشریح و گزارش جلسات تمرین…………………………………………………. ۷۲
فصل پنجم :
۵-۱ نتیجه گیری …………………………………………………………………………….. ۷۶
۵-۲ منابع و ماخذ…………………………………………………………………………….. ۷۸
چگونگی شکل گیری کاراکتر «ژاکلین» در تئاتر «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد!»