مقدمه
سپاس فراوان آفریدگاری را سزا است که جهان هستی را همسان و هماهنگ با احتیاجات و نیازهای بشر سامان داده و با تدبیر حکیمانة خود آنرا پرورده است.
تحیات و درود نامحدود بر والاترین معلم و مربی انسان یعنی پیامبر گرامی اسلام (ص) که با مدد وحی الهی و کتاب آسمانی، بشریت را به صراط مستقیم و رهنمودهای درخشان فرهنگ و تمدن آشنا ساخته است، و همچنین بر امامان و پیشوایان راه حق که همواره اهتمام و عنایات خود را بر تعلیم و تربیت جامعة بشری مصروف داشته اند.
موضوع تعلیم و تربیت و روشهای آن ، مطلبی است که از دیر باز و زمانهای بسیار دور توجه بشر را به خود معطوف ساخته و در تمام عصرهای گوناگون زندگانی انسان ما از اهمیت والائی برخوردار بوده است.
علاوه بر پیامبران الهی که رسالت و مسئولیت تعلیم و تربیت جوامع بشری را بعهده گرفته بودند دانشمندان و اندیشمندان هرجامعه و ملتی همگام با آنان در این رهگذر می کوشیدند دانشمندان آن کتابها و رساله های فراوانی در این زمینه ساخته و پرداخته اند، و پیوسته کوششهای آنان هنوز در این زمینه به وضوح چشمگیری ادامه دارد. این ادعا گزافه گوئی نیست زیرا دانش و بینش بنیاد و اساس هرگونه اصلاح و زمینه برای پیشرفت هر جامعه ترقی خواه می باشد. تعلیم و تربیت است که می تواند این بینش و دانش را برای جامعه تضمین نموده و رسالت نشر علم و تقویت عقل و تهذیب نفوس مردم را بخوبی اداء نماید.
تعریف موضوع تحقیق
تحقیق در زمینه تعلیم و تربیت و روشهای آن در تاریخ تعلیم و تربیت انسان بخصوص جهان معاصر تازگی ندارد ولی با توجه به اهمیتی که روشها برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت دارند الخصوص از این نظر دیدگاه معصومین علیه السلام عنوان این تحقیق است.
قسمت عمده ای از مشکلات اخلاقی بر اساس روشهای تربیتی نادرست و غیر اسلامی ایجاد می گردد . مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام نشان می دهد تربیت انسان متقی، مؤمن متعهد و خداجو بر اساس روشهای اصول الهی. اسلامی امکان پذیر است. در منابع معتبر اسلامی آیات و روایات بسیاری در زمینه های اصول و روشهای تربیتی اسلام آمده است.
مقدمه 7 تعریف موضوع تحقیق 8
سؤالهای ویژه تحقیق 9
روش تحقیق 9
اهمیت و ارزش تحقیق 10
معنی لغوی تربیت 10
تربیت از نظر اصطلاحی 11
معنی تعلیم 11
معنی لغوی الگو 11
معنی اصطلاحی 11
فصل دوم 12
سابقة موضوع تحقیق 13
ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت 14
تعلیم و تربیت در اسلام 15
مهمترین مراکز تعلیم و تربیت 16
دین چیست؟ 17
ویژگیهای روش اسلامی19
تعریف تربیت20
ویژگیهای تعلیم و تربیت اسلامی 21
تفاوتهای فردی از نظر قرآن کریم 25
انواع وراثت 27
ویژگیهای رفاقت جوانان31
مراحل تربیت32
اهمیت تربیت کودک در خردسالی33
پرورش ایمان و اخلاق33
اهمیت رورش و تربیت اسلامی34 احترام به شخصیت کودکان35
نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت37
تحولات فرهنگ و تعلیم و تربیت38
احتیاجات جامعه و تعلیم و تربیت40
فلسفه اجتماعی و تعلیم و تربیت41
تنبیه غیر بدنی 42
تشویق46
نیاز کودکان به تحسین49
آیا تربیت امکان پذیر نیست50
روش الگویی52
تربیت در گذشته53
تعلیم و تربیت نوین54
بازیابی فکری55
اجتماعی ساختن محیط تربیتی55
تحول تربیتی چگونه به وجود آمد؟56
پرورش اخلاقی58
تربیت اجتماعی59
نقش بازی در تربیت60
مسؤولان تربیت و مسؤولیت سنگین آنها61
عوامل مؤثر در تربیت و ضرورت هماهنگی بین آنها62
فصل سوم64
روش تحقیق65
روش جمع آوری اطلاعات65
فصل چهارم66
یافته های تحقیق67
فصل پنجم68
پیشنهادها69
فهرست منابع70
دانلود پایان نامه بررسی تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه معصومین علیه السلام