تحقیق در مورد روانشناسی رشد ، 11 صفحه ، فرمت ورد
فهرست مطالب
مقدمه 2
تعریف روانشناسی رشد 3
کاربرد روانشناسی رشد 4
اهمیت روانشناسی رشد 5
جایگاه روانشناسی رشد 7
روانشناسی رشد چیست 8
نتیجه گیری 10
منابع و ماخذ 11
مقدمه
همانطور که در روانشناسی رشد شناخت وجود دارد، چگونگی رشد نظریۀ ذهن کودکان نتیجهای نهایی ندارد. اختلافات نظری بسیار شدیدند و رشدگرایان شناخت قطعاً به کمک فیلسوفان در توجه به پرسشهای عمیقتر نیازمندند. کودک در مقابل، تنها به حداقل کمک برای فیلسوف ذهن شدن نیاز دارد. این طبیعی است.
این نوشته دربارۀ ریشههای رشد ایدههای فلسفی طبیعی دربارۀ ذهن است. هرچند کارهایی دربارۀ فلسفهورزی صریح کودکان –عمدتاً به وسیلۀ گرث مثیوز فیلسوف (۱۹۸۴)- وجود دارد، ما با فلسفههای ذهن کودکان «درعمل» سروکار داریم (مثلاً تبیین رفتار دیگران) نه توانایی آنها برای برساختن استدلالهای فلسفی. کودکان به منظور درگیر شدن با تعاملات انسانی، پیشبینی رفتار، فهم قصد/باور/میل دیگران، تفسیر گفتهها/حرکات بدنی/اعمال آنها، فهم استهزاء/استعاره، تفسیر اظهارات یا حالات صورتی که با احساسات واقعی فرق دارند، فهم اینکه چگونه منظر یا ادراک میتواند در شکلگیری باور نقش داشته باشد، و غیره میبایست بیاموزند فیلسوفان طبیعی ذهن بشوند. در اینجا بر دو مسأله تمرکز خواهیم کرد:
الف) انسانها برای امکان بخشیدن به رشد تعامل اجتماعی موفق چه تغییری در جهان ایجاد میکنند؟
ب) این رشد چه دورهای را طی میکند؟
در آغاز باید تمایزی را بیان کنیم که شالودۀ تفکر ما راجع به تصورات کودک از ذهن است. این تمایز ترجیعبند (motif) این فصل خواهد بود. فودر (۱۹۸۳) میان «دستگاههای ورودی» در ساختار ذهنی و «دستگاههای مرکزی» فرق گذاشت. برای اینکه به آسانی تفاوت آنها را دریابیم میتوانیم اولی را همانند بازتاب (reflex) و دومی را همانند تفکر، یا اولی را از پایین به بالا/داده-مدار (bottom-up/data-driven) و دومی را از بالا به پایین/فرضیه-مدار (top-down/hypothesis-driven) تصور کنیم.
تحقیق در مورد روانشناسی رشد