پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق
گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
225 صفحه
چکیده:
تدوینکنندگان قانون اساسی، ساختار اقتصادی کشور را با تقسیمبندی به اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی در اصول 43 و 44 نهادینه کردهاند. اما تا سال 68 به لحاظ مشکلات عمدتاً ناشی از جنگ، بخش تعاونی و خصوصی نتوانست جنبه اجرایی به خود بگیرد. بر همین اساس سیاست جنایی به گسترش اقتصاد دولتی گرایش جدی نشان داد و با تصویب قوانین متعدد از جمله جرمانگاریها، واکنشهای تنبیهی فراوان و ایجاد دستگاههای نظارتی گوناگون سعی در پیشگیری و مبارزه با بروز مفاسد اقتصادی نمود لیکن این سیاستها در عمل کارایی لازم را نداشته و شاهد افزایش جرائم اقتصادی و اداری بودیم و سیاست جنایی موجود در بخشهای خصوصی و تعاونی هم بسیار کمرنگ بود.
هر چند از اصل 44 قانون اساسی به عنوان یک انقلاب اقتصادی و اصل مترقی در کشور یاد میشود و در سیاست جنایی اجرای اصل 44 شاهد قوانین ارزندهای در زمینههای جرمانگاری جهت تسهیل رقابت و حذف انحصار، پیشبینی شورای رقابت به عنوان یک نهاد شبهقضایی در رسیدگی به رویههای ضد رقابتی و از بین بردن بروکراسی اداری و ... هستیم ولی از طرف دیگر شاهد موانع و مشکلات مضاعفی در این ساختار اقتصادی خواهیم بود که عدم توجه جدی به رفع آنها چه بسا خصوصی سازی به شکست بیانجامد. حذف جرائم و تخلفات مربوط به دولت و کارکنان آن، حذف سیستمهای نظارتی و ... بخشی از این موانع و مشکلات میباشد. زیرا دیدیم که اهرمهای قانونی در بخش دولتی کفایت لازم را در کاهش جرائم به دنبال نداشت و اینک با حذف بخشی از این سیاست جنایی موجود چه عاقبتی در انتظار بخش خصوصی که اموال عمومی را در اختیار دارد خواهد بود. این زنگ خطر میطلبد که تا دیر نشده با بازکاوی و بازنگری در سیاست جنایی این اصل به یافتن راهکاری مطلوب دست یابیم.
کلیدواژه: سیاست جنایی، جرمانگاری، واکنش، نظارت، خصوصیسازی
پایان نامه کارشناسی ارشد سیاست جنایی ایران در قلمرو اجرای اصل 44 قانون اساسی