لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 39
فهرست: ندارد
عنوان:
خلاصه:
دانش آموزان معتقداند کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود در این پروژه سوالی که مورد بررسی قرار گرفت این بود که آیا ارتباطی بین دروس تفهیمی و دروس حفظی وجود دارد؟
جامعه آماری در این پروژه تمام دانش آموزانی بودند که با دروس تفهیمی و دروس حفظی سرو کار داشتند.
نمونه آماری در این پروژه،دانش آموزانی بودند که از طریق اعداد تصادفی از بین دانش آموزان مدارس شهرستان قوچان انتخاب شدند.سپس با استفاده محاسبات آماری بر روی پرسشنامه ای که توسط دانش آموزان پر شده بود این پروژه انجام شد.
نتیجه تحقیق نشان داد که ارتباط محسوسی بین دروس حفظی و دروس تفهیمی وجود دارد.
مقدمه:
اگر بخواهیم کلیه دروس را تقسیم نماییم، می توانیم آنها را به دو دسته ی حفظی و تفهیمی تقسیم کنیم در دسته دروس حفظی می توان زبان وادبیات فارسی، تاریخ،جغرافیا،تعلیمات دینی،علوم اجتماعی و عربی را نام برد .
برای گروه تفهیمی نیز می توان دروس ریاضیات ، فیزیک ، شیمی ، زبان خارجه و... را نام برد . دروس زبان و ادبیات فارسی را نمی توان به طور کامل در گروه دروس حفظی جای داد.
چون اولاً ما این درس را از ابتدای مدرسه رفتن یعنی از کلاس اول دبستان تا آخر تحصیلات در میان دروسمان داریم و دوماً آنکه ما خودمان فارسی زبان وایرانی هستیم و این درس ، زبان خودمان است . پس جایز نیست که بگوییم ادبیات جزو دروس حفظی است .
هر گروه حفظی و تفهیمی سختی ها و آسانی های خاص خود را دارد . مثلا در گروه حفظی حجم اعظم دروس یا اینکه مجبوریم دروس را در طول سال چندین بار مطالعه کنیم از مشکلات آن باشد ولی در گروه مفهمومی شاید دروس حجم زیادی نداشته باشند وخوبی دیگر این دروس این است که اگر یک بار درس را یاد گرفتی ، دیگر لازم نیست که آنرا خیلی خواند و برای امتحان ، کافیست یک یاد آوری کوچک شود . ولی همین که بتواینم یک بار درس را فرا گیریم خود مشکل بزرگی است که باز این مشکل در دروس حفظی دیده نمی شود .
همه در امتحانات معمولا در دروس تفهیمی اضطراب بیشتری دارند . وبه نظرشان دروس حفظی خیلی راحت تر می آید . هدف این تحقیق بررسی میزان موفقیت در میان دروس حفظی وتفهیمی است .
جمع آوری داده ها:
جمع آوری داده ها از طریق پخش پرسشنامه بین 72نفراز دانش آموزانی بودکه به طور تصادفی از دبیرستان شاهد انتخاب شده بودند.در این پرسشنامه سوالاتی در زمینه دروس تفهیمی و دروس حفظی بیان شده است همچنین در این پرسشنامه اسامی دانش آموزان خواسته نشده بود تا به سوالات باخیال راحتی پاسخ بدهند و پاسخ های آنها صادقانه باشد.
تجزیه و تحلیل داده ها:
1- کدام گزینه را ترجیح میدهید؟
الف-دروس حفظی
ب-دروس تفهیمی
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
45
62/5
0/625
ب
27
37/5
0/375
جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال 1
2- نمره کدام درس شما بیشتر بوده است؟
الف-ریاضیات
ب-فیزیک
ج-زبان وادبیات فارسی
د-دروس حفظی
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
32
44/44
0/444
ب
18
25
0/25
ج
15
20/8
0/208
د
7
9/72
0/0972
جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال 2
3-کدام درس در حافظه ی شما دوام بیشتری دارد؟
الف-ریاضیات
ب-فیزیک
ج-زبان و ادبیات فارسی
د-دین و زندگی
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
35
48/6
0/486
ب
13
18
0/18
ج
4
5
0/05
د
20
27/7
0/277
جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال 3
-برای دروس حفظی چه مدت زمانی را باید اختصاص داد؟
الف-بسیار زیاد
ب-زیاد
ج-متوسط
د-کم
ه-خیلی کم
و-اصلا
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
12
16/6
0/166
ب
14
19/4
0/194
ج
10
13/8
0/138
د
12
16/6
0/166
ه
16
22/2
0/222
و
8
11/1
0/111
جدول فراوانی مربوط به سوال 4
5-برای دروس تفهیمی چه مدت زمانی را باید اختصاص داد؟
الف-بسیار زیاد
ب-زیاد
ج-متوسط
د-کم
و-خیلی کم
ه-اصلا
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
6
8/3
0/083
ب
8
11/1
0/111
ج
10
13/8
0/138
د
14
19/4
0/194
ه
16
22/2
0/222
و
18
2/5
0/25
جدول فراوانی مربوط به سوال 5
6-موفقیت شما در کدام یک ازگروه های زیر بیشتر است؟
الف-دروس حفظی
ب-دروس تفهیمی
گزینه ها
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
فراوانی نسبی
الف
38
52/7
0/527
ب
34
47/2
0/472
جدول فراوانی مربوط به سوال 6
7-لطفا به خودتان از بین نمرات 1تا 100برای دروس تفهیمی نمره ای بدهید؟
نمراتی که دانش آموزان به خودشان دادند
73-90-10-49-70-96-50-100-20-43-37-9-94-7-1-69-34-73-57-63-75-36-100-84-95-61-73-90-96-54-58-48-59-16-37-69-45-85-84-52-99-90-74-88-34-72-92-79-100-57-43-84-52-57-85-88-34-73-96-57-90-90-69-90-61-45-90-37-57-90-36-90
مرتب شده اعداد:
1-7-9-10-16-20-34-34-34-36-36-37-37-37-43-43-45-45-48-49-50-52-52-54-57-57-57-57-57-58-58-59-61-61-63-69-69-70-72-73-73-73-73-74-75-79-84-84-84-85-85-88-88-90-90-90-90-90-90-90-90-90-92-94-95-96-96-96-99-100-100-100
جدول فراوانی مربوط به نمرات دانش آموزان به دروس تفهیمی
دسته ها
مرکز دسته ها
فراوانی مطلق
درصدفراوانی نسبی
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
1-10
5
3
4/1
0/041
3
10-20
15
2
2/7
0/027
5
20-30
25
1
1/3
0/013
6
30-40
35
8
11/1
0/111
14
40-50
45
6
8/3
0/083
20
50-60
55
11
15/2
0/152
31
60-70
65
6
8/3
0/083
37
70-80
75
9
12/5
0/125
46
80-90
85
7
9/7
0/097
53
90-100
95
19
26/8
0/268
72
نمرات 1-10 خیلی ضعیف نمرات 10-20 ضعیف نمرات 20-30 خیلی بد
نمرات 30-40 بد نمرات 40-50 متوسط نمرات 50-60 معمولی
نمرات 60-70 خوب نمرات70-80 خیلی خوب
نمرات 80-90 عالی نمرات 90-100 بسبار عالی
X=åfi xi / n =4950/72=64.58
=میانه69
انحراف از میانگین داده ها
-63.58 -57.58 -55.58 -54.58 -48.58
-44.58 -30.58 -30.58 -30.58 -28.58
-28.58 -27.58 -27.58 -27.58 -21.58
-21.58 -19.58 -19.58 -16.58 -15.58
-14.58 -12.58 -12.58 -10.58 -7.58
-7.58 -7.58 -7.58 -7.58 -6.58
-6.58 -5.58 -3.58 -3.58 -1.58
- 42 4.42 5.42 7.42 8.42
- 42 8.42 8.42 9.42 10.42
- 42 19.42 19.42 19.42 20.42
- 42 23.42 23.42 25.42 25.42
- 42 25.42 25.42 25.42 25.42
- 42 25.42 27.42 29.42 30.42
- 42 31.42 31.42 34.42 35.42
- 42 35.42
واریانسǑ^2 =åfi (xi – x )^2 / n = 47927.5008/72= 665.659
برگ ساقه
0 1 7 9
1 0 6
2 0
3 4 4 4 6 6 7 7 7
4 3 3 5 5 8 9
5 0 2 2 4 7 7 7 7 7 8 8 9
6 1 1 3 9 9
7 0 2 3 3 3 3 4 5 9
8 4 4 4 5 5 8 8
9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 4 5 6 6 6 9
10 0 0 0
4/3=43 کلید
نمودارساقه و برگ مربوط به داده های سوال 7
Min=1 Max=100
Q1=45.75 Q3=90
-----------------------
----------------------I + I-----
-----------------------
+---------+---------+---------+---------+---------+------C1
0 20 40 60 80 100
نمودار جعبه ای مربوط به سوال 8
8-لطفا به خودتان از بین نمرات 1 تا 100 برای دروس حفظی نمره بدهید؟
نمراتی که دانش آموزان به خودشان دادند.
78-90-46-49-70-96-50-100-80-70-57-30-94-28-42-69-34-79-57-60-75-55-100-100-95-100-73-90-96-100-58-76-100-88-37-69-45-85-84-52-99-100-74-88-57-72-92-79-100-57-43-84-52-57-85-88-90-73-96-57-90-90-69-90-61-45-90-37-57-90-36-100
مرتب شده داده ها
28-30-34-36-37-37-42-43-45-45-46-49-50-52-52-55-57-57-57-57-57-57-57-58-60-61-69-69-69-70-70-72-73-73-74-75-76-78-79-79-80-84-84-85-85-88-88-88-90-90-90-90-90-90-90-90-92-94-96-96-96-99-100-100-100-100-100-100-100-100-100
جدول فراوانی مربوط به سوال 8
دسته ها
مرکز دسته ها
فراوانی مطلق
درصدفراوانی نسبی
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
20-30
25
1
1/4
0/014
1
30-40
35
5
7
0/070
6
40-50
45
6
8/4
0/084
12
50-60
55
12
16/9
0/169
24
60-70
65
5
7
0/084
29
70-80
75
11
15/4
0/154
40
80-90
85
8
11/2
0/112
48
90-100
95
23
32/3
0/323
71
X=åfi xi / n=5160/71=72.68
=میانه75
واریانسǑ^2 =åfi (xi – x )^2 / n =
انحراف از میانگین داده ها
-44.68 -42.68 -38.68 -36.68 -35.68
-35.68 -30.68 -29.68 -27.68 -27.68
-26.68 -23.68 -22.68 -20.68 -20.68
-17.68 -15.68 -15.68 -15.68 -15.68
-15.68 -15.68 -15.68 -14.68 -12.68
-11.68 -3.68 -3.68 -3.68 -2.68
-2.68 -0.68 0.32 0.32 1.32
- 32 3.32 5.32 6.32 6.32
- 32 11.32 11.32 12.32 12.32
- 32 15.32 15.32 17.32 17.32
- 32 17.32 17.32 17.32 17.32
- 32 19.32 21.32 23.32 23.32
- 32 26.32 27.32 27.32 27.32
- 32 27.32 27.32 27.32 27.32
- 32
واریانسǑ^2 =åfi (xi – x )^2 / n= 31517.5504/71= 443.909
Min=28.00 Max=100.00
Q1=57.00 Q3=90.00
-----------------------
-------------------I + I-------
-----------------------
------+---------+---------+---------+---------+---------+C4
30 45 60 75 90 105
&nbs
تحقیق در مورد آمار ارتباطی بین دروس تفهیمی و دروس حفظی