فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله گزارش کار اموزی شرکت مخابرات کردستان

اختصاصی از فی دوو دانلود مقاله گزارش کار اموزی شرکت مخابرات کردستان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

گزارش کار اموزی شرکت مخابرات کردستان

 


فهــرست مطــالب
پیشگفتار ................................................................................................................................. 6
مقدمه مطالب .................................................................................................................... 7
فصل اول : شرکت مخابرات کردستان
چکیده و معرفی واحد کارآموزی ..................................................................................................... 9
 تاریخچه مخابرات ایران
حسابداری هزینه ............................................................................................................................ 20
 درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز
 برآ ورد تقریبی هزینه ها
 تشخیص ضرورت هزینه
 تامین اعتبار
 تعهد
 تسجیل
 حواله
 درخواست وجه
 پرداخت
نمونه وظایف و مسئولیتهای هر یک از واحد های حسابداری ........................................................... 26
 عامل ذیحساب
 مسئول حسابداری
 بازنشستگان و موظفین
فرم درخواست خرید کالا .............................................................................................................. 30
 فرم رسید موقت
 فرم درخواست تطبیق مشخصات کالا
 فرم کالای موجودی
 فرم سند خرید
 فرم تعیین انبار
 کارت انبار
 قسمت وارده
 قسمت صادره
 کارت قفسه
 فرم حواله انبار
 فرم خروج کالا از انبار
 فرم ابزار واموال
فصل دوم: کارهای انجام شده توسط کارآموز
کارهای انجام شده توسط کارآموز ...................................................................................40
فصل سوم : نتیجه گیری و منابع و مآخذ
نتیجه گیری .................................................................................................................... 43
منابع و ماخذ ................................................................................................................... 46

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پیشگفتار
شکر و سپاس آفریدگاری را که به انسان توان کشف روابط ضروری از حقایق هستی بخشید. توانایی هرفرد در انجام امور فنی که همواره ترین خدمت به خلق بوده است زندگی را نشاط آور و غرورآفرین و بدو از وابستگی می سازد.
و شکر و سپاس خداوندی که به ما توان فکر کردن داده تا بتوانیم درباره عالم هستی فکر کنیم و نشانه ها و عظمت خداوند عزوجل پی ببریم. شکر خدائی را که دنیایی با این زیبایی و منظم و دقیق در اختیار ما انسانها قرار داده است و ما هم باید بتوانیم که شکرانه این نعمتها را به جای آوریم .
و شکر برای اینکه این توانائی را در ما قرار داده تا بتوانیم یاد بگیریم و به دیگران یاد دهیم .

 

 سپاس فراوان 

 

مقدمه :
دنیای مخابرات، امروزه با سرعت چشمگیری در حال دگرگونی و گسترش است. کشور ما نیز به عنوان بخش کوچکی از دهکده جهانی، باید با این تغییرات سریع، هماهنگی و همراهی کند و طبعاً این مساله هزینه های اجتناب ناپذیری را برای ما ایجاد میکند. آنچه که برای برنامهریزان مخابرات کشور در بلندمدت اهمیت ویژه مییابد در نظر گرفتن قابلیتهای لازم برای توسعه شبکه مخابرات کشور و آسانی تطبیق آن برای ارائه سرویسهای جدید است. بنابراین باید به این سئوال پاسخ دهیم که در برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت برای طراحی شبکه مخابرات کشور، چه عواملی را باید مدنظر قرار داد تا این هزینه ها را به حداقل رساند
از بحث‌های مهم بخش‌های اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و فعالیت فرامرزی است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهره‌برداران جهانی در کنار سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی خواهند پرداخت. بهره‌برداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بین‌المللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشم‌اندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاست‌های مناسب عمل کنند.برای اماده شدن ورود به بازارهای داخلی و حتی خارجی احتیاج به نیروهای جوان احساس می شود .بهترین وقت برای اموزش دیدن و علاقه پیدا کردن به مشاغل مراکز کاراموزی است که با مدتی هر چند کم کاراموزان هر چه بیشتر با بازار کار و یا نقطه ضعف و قوت خود اشنا می شوند.و در جهت رفع ضعف ها و ارتقای نقطه قوت های خود هر چه بیشتر می کوشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول : شرکت مخابرات کردستان
چکیده و معرفی واحد کارآموزی
تاریخچه مخابرات ایران
در اول ژانویه 1869 میلادی ایران به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف در آمد. در سال 1235 اداره تلگراف به وزارت تبدیل و « علیقلی خان مخبرالدوله » نخستین وزیر تلگراف شد. پس از جنگ جهانی اول و پدید آمدن سیستم های جدیدتر و سریعتر ارتبایطی، مثل تلگراف بی سیم، دولت انگلیس در بهمن 1310رشته ای تلگراف را که در تملک خود می دانست به دولت ایران واگذار کرد. در فاصله سال های 1280 تا 1285 هجری شمسی پنج امتیاز ایجاد تلفن به اشخاص حقیقی ایرانی برای مناطق تبریز، مشهد، گیلان و ارومیه داده شد که پنجمین و مهم ترین آن امتیازی بود که در سال 1282 هجری شمشی به وساطت « میرزا علی اصغر خان اتابک » به « دوست محمد خان معیرالممالک » واگذار شد، که غیر از چهار نقطه پیش گفته، تمام کشور را در بر می گرفت.
در سال 1285 تلفن بین شهری تهران- قلهک و تهران- تجریش ( پایتخت کشور ) شروع به کار کرد. سی سال بعد این ارتباط بین 24 شهر برقرار شده بود.
عصر ارتباطات و مخابرات بی سیم از سال 1303 در ایران آغاز شد. نیاز به امکان تماس دائم با جهان باعث شد که وزارت جنگ آن زمان یک دستگاه فرستنده موج بلند 20 کیلوواتی برای تهران و شش دستگاه موج بلند 4 کیلوواتی برای تبریز، کرمان، کرمانشاه و خرمهر به شوروی سفارش دهد. ایجاد خطوط ارتباطی ماکروویو به دلیل کاربردهای گسترده اش در خدمات ارتباطی بین شهری و بین المللی در سال 1345 و ارتباط آن از طریق شبکه 3800 کیلومتری بین آنکارا، تهران و کراچی برقرار شد. شبکه ماکروویو کشور نیز از سال 1351فعالیت خود را آغار کرد. بالاخره با گشایش اولین ایستگاه زمینی در اسدآباد همدان در سال 1348 ایران وارد عصر نوین ارتباطات و مخابرات یعنی عصر ماهواره شد.
ایستگاه زمینی ماهواره اسدآباد از طریق دو مدار همزمانی ( ارتفاع حدود 36000 کیلومتری زمین ) که یکی بر روی اقیانوس اطلس و دیگری اقیانوس هند قرار دارد ارتباط تلفنی، تلفکس و ... مشترکین را با سراسر دنیا برقرار می ساخت.
در سال 1350 اولین خط تلفن خودکار بین تهران، اصفهان و شیراز برقرار شد و بتدریج سایر مراکز استان ها و شهرستان ها نیز با استفاده از سیستم های خودکار با هم تماس گرفتند. لازم به ذکر است که این سیستم ها اغلب آنالوگ بودند تا اینکه در سال 1363 سیستم دیجیتال وارد شبکه مخابراتی شد و مرکز تلفن دانشگاه اولین مرکزی بود که به این سیستم مجهز گردید. در پی این اقدامات، توسعه سیستم دیجیتال روند سریع تری به خود گرفت بنحوی که در سال 1368 استفاده از سیستم دیجیتال عملیاتی شد و دومین مرکز دیجیتالرنیز در سال 1369 راه اندازی گردید.
سازمان¬های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می-کنند که این رقابت در سطوح بسیار متنوعی دنبال می¬گردد. بازارهای رقابت جهانی و سازمان¬ها به یافتن راه¬حل¬های کاری بهتری با ساختارهای انعطاف-پذیر و قابل اطمینان نیاز دارند. بسیاری از زیرساخت¬های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم¬های اطلاعاتی( که فرآیندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می¬کنند) توانمندتر شده¬اند. با اداره موثر این فرآیندها، از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس¬دهی مشتریان مزایای رقابتی می¬تواند حاصل شود.
سیستم¬ها حول تفکر برنامه¬های کاربردی پیش¬ساخته تکامل یافته¬اند. فروشندگان، برنامه¬های کاربردی را برای هر بخش خاص از صنایع تولید کرده و سازمان¬ها نیز مطابق با نیازهایشان آنها را خریداری می¬کنند. در این برنامه¬های کاربردی مدل¬های گردش کار جاسازی شده¬اند. همچنین برنامه-های کاربردی آماده، بمنظور برخی انعطاف¬پذیری¬ها در پیکربندی و شکل¬دهی فرآیندهای کاری، پارامتری شده¬اند. هر یک از برنامه¬های کاربردی در بردارنده¬ی داده¬ها و اطلاعاتی می¬باشند که بواسطه آنها فرآیندهای سازمانی را کنترل می¬نمایند. به منظور بایگانی بهتر یا بعبارت دیگر متناسب شدن با سازمان¬های اجرایی، غالباً برنامه¬های کاربردی نیاز دارند با تنظیم و بکارگذاری هزاران پارامتر، در خور سازمان¬های مورد نظر باشند. در سیستم¬های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم¬افزار برنامه¬ی کاربردی جاسازی می¬شود. برای مثال جریان فروش کالا در یک واحد تجاری از زمان ورود سفارش توسط مشتری تا رسیدگی به درخواست وی و تحویل کالا توسط یک نرم افزار بشرح نمودار زیر کنترل می¬شود.

 

پس از تلفن همراه، اینترنت پررونق‌ترین بخش در آسیا است. بر پایه ی تازه‌ترین آمار‌ها، آسیا به لطف برخورداری از بالنده‌ترین جمعیت کاربران اینترنتی در جهان، توانسته است خود را از اثرات رکود اقتصادی جهان رها کند و به رشاینترنت قوی‌ترین موتور رشد آسیا در سال‌های اخیر بوده است. آسیا با رشد سالیانه‌ی 20 درصدی بازار اینترنت، از این لحاظ در جهان همتا ندارد و تا اوایل سال 2004 با 250 میلیون نفر کاربر اینترنت بیشترین کاربران اینترنت جهان را داراست. پیش‌بینی می‌شود که شمار کاربران اینترنت آسیا تا پایان سال جاری میلادی به 300 میلیون نفر برسد و ارزش بازار آن نیز بالغ بر 270 میلیارد دلار شود. رشد خدمات IP، خدمات فراخ باند و ورود خدمات نسل آینده به بازار از جمله عوامل رشد بازار اینترنت در آسیا بوده است.
چین با جمعیت فراوان و اقتصاد بالنده‌اش و ژاپن با نوآوری‌های‌اش در زمینه‌ی خدمات دارای ارزش افزوده، به روند رشد در آسیا کمک کرده‌اند.
اما خدمات اینترنت در ایران چنان کمکی به رشد اینترنت در آسیا نکرده است و در واقع ضریب نفوذ رایانه‌های شخصی در ایران چنان از کشور‌های پیشرفته‌ی آسیا کم‌تر است که باید برای افزایش آن تدبیری اندیشید. در واقع ضریب نفوذ رایانه‌‌های شخصی در مقایسه با تلویزیون بسیار ناچیز است و حتی در مقایسه با ضریب نفوذ تلفن (ثابت+ همراه) نیز وضع مطلوبی ندارد.
پایین بودن ضریب نفوذ رایانه‌ی شخصی نیز پایین بودن کاربرد اینترنت رادرپی دارد و سبب شده است که ایران از بسیاری از کشور‌های در حال توسعه عقب باشد. البته بالا بودن هزینه‌ی اینترنت در مقایسه با سایر کشور‌های جهان نیز بی‌تأثیر نیست و درواقع باید از هزینه‌های اینترنت کاست تا در استطاعت شمار بیشتری از مردم باشد.
خدمات فراخ باند می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ IP کمک کند و باید در بهره‌برداری از آن شتاب کرد. یکی از عوامل مهم در این زمینه تسریع در کار شرکت‌هایی است که می‌خواهند خدمات DSL عرضه کنند. سازمان تنظیم مقررات مخابراتی هم می‌تواند در جهت کمک به چنین بهره‌بردارانی سریع‌تر عمل کند.
یکی از بحث‌های مهم بخش‌های اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و فعالیت فرامرزی است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهره‌برداران جهانی در کنار سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی خواهند پرداخت. بهره‌برداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بین‌المللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشم‌اندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاست‌های مناسب عمل کنند.
تحقق اهداف موقعیت رقابتی شرکت افزایش می‌یابد و به جایگاه قوی‌تر و مناسب‌تری دست خواهد یافت. همان طور که ذکر شد برای محقق شدن اهداف، باید استراتژی‌های مناسبی اتخاذ شود. نقش کلیدی راهبرد‌ها و سیاست‌ها در هر برنامه، دادن جهت و سمت و سوی واحد به برنامه است. به عبارت دیگر راهبرد و سیاست‌ها، جهت و مسیر حرکت یک نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما به تنهایی ضامن حرکت نظام اقتصادی در مسیر برنامه نخواهد بود بلکه باید برای آنها برنامه‌های عملیاتی مدون داشت. سیاست‌ها و استراتژی‌ها چارچوب برنامه را با مجزاکردن کردن تصمیم‌های عملیاتی تجهیز می‌کنند و هر چه سیاست‌ها با دقت بیشتری تنظیم شده باشند به همان اندازه چارچوب برنامه‌ سازگار و کارآ خواهد بود.
راهبرد در واقع تعهدی است که برعهده گرفته می‌شود تا یکسری اعمال به ترتیب انجام شود و به عبارتی راهبرد یک شرکت یک برنامه مدیریتی برای محکم کردن موقعیت رقابتی آن شرکت و جلب رضایت مشتریان، رقابت موفقیت‌آمیز برای دستیابی به اهداف سازمانی است. با توجه به رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی، رقابت شدید، تاخیرهای زیاد و یا هزینه‌های غیرمنتظره، وجود یک راهبرد خوب باعث ایجاد موقعیت مناسب در بازار و سازمان نیرومند برای ایجاد یک عملکرد موفقیت‌آمیز شود.
وظایف مدیران برای انجام موفقیت‌آمیز فعالیت‌ها، بیان دیدگاه و مأموریت، برنامه‌ریزی، هدایت کردن، کاربردی و اجرایی کردن و انجام دادن و ارزیابی و اصلاح کردن است.
یک شرکت مخابراتی چشم‌انداز خود را "اطمینان از استانداردسازی هماهنگ، مؤثر، قابل اجرا و کارآمد خدمات مخابراتی دولتی" تعریف کرد لذا برای دستیابی به این چشم‌انداز یکی از اهداف خود را ترویج توسعه و تنوع فناوری ارتباطات انتخاب کرد و برای رسیدن به این هدف رهبرد‌های بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد بخش‌های الکترونیکی دولتی، انجام بررسی‌های دوره‌ای راجع به خدمات ارائه شده، تحریک سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور کاهش هزینه‌های دستیابی مردم و حفظ و ادامه فناوری اطلاعات جامع و سامانه‌‌های مخابرات را اتخاذ نمود و برای هدف دیگر خود یعنی استفاده از فناوری اطلاعات برای بیشتر شدن کارآیی دولت در مسئولیت‌ها و هزینه نمودن استراتژی‌های ارزیابی و عملکرد گسترش و افزایش خدمات مخابراتی را به عنوان راهبرد تعیین نمود.
یک شرکت مخابراتی دیگر "رشد و گسترش در هر زمان" که بنیان و اساسی است برای افزیش مشترکین، تجدید ساختار مقرراتی و تکامل تدریجی خدمات شبکه در زمان‌های مناسب را چشم‌ خود معرفی نمود و مأموریت شرکت را فعالیت براساس رفع نیازهای مکالماتی مردم و ارائه خدمات بهینه، پویا و در سطح جهانی برای جامعه قرار داد، با توجه به چشم‌انداز و مأموریت شرکت اهداف زیر را طراحی کرد:
- نو‌سازی مدیریت
- ارزیابی رضایت مشترکین
- کاهش درصد بدحساب‌ها (شامل بدهی‌هایی که ادارات و سازمان‌های دولتی دارند)
- تفکر رقابت و مشتری مداری
- رهبری، مدیریت، توسعه و تعیین خط‌مشی‌ها برای توسعه زیربنای شبکه مخابراتی
- معرفی خدمات پیشرفته درخواست شده توسط مشترکین عمده
- تشکیل گروهی ویژه برای خدمات پس از فروش
- افزایش ضریب نفوذ تلفن
- کاهش درصد مکالمات ناموفق
با توجه به اینکه داشتن چشم‌انداز و به تبع آن اهداف و راهبرد‌های مشخص، پایه و اساس برنامه را تشکیل می‌دهد تمام کشورهایی که دارای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت هستند ابتدا باید چشم‌انداز خود را به صورت کلی و جزئی تعریف کرده باشند.
در ایران نیز طی یکی دو سال اخیر توجه خاصی به این مهم شده است و سعی شده برای تدوین برنامه چهارم توسعه ابتدا چشم‌انداز کشور و سپس چشم‌انداز بخش‌ها تدوین گردد.
در بخش مخابرات چشم‌انداز را دسترسی آحاد جامعه به خدمات پایه ارتباطی قرار داده‌اند. اما برای دستیابی به این چشم‌انداز در بخش مخابرات مشکلاتی وجود دارد که می‌توان به انحصار دولتی، عدم وجود واحد تنظیم مقررات، نداشتن قانون مشخصی برای حمایت از مشتریان خدمات مخابراتی، عدم حمایت لازم از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، پاسخگو نبودن قوانین موجود برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی، شفاف نبودن نوع روابط میان شرکت‌های مخابرات استانی و مخابرات ایران، عدم به کارگیری خدمات مشاوره‌ای در پروژه‌ها، مشخص نبودن محدوده دخالت سایر نهادها و دستگاه‌ها، ساختار ضعیف و ناکارآمد اداری، شفاف نبودن و مشخص نبودن قوانین ارتباطات متقابل بین شبکه‌ای اشاره کرد.
برای برطرف نمودن مشکلاتی از جمله موارد فوق و دستیابی به چشم‌انداز ترسیم شده راهبرد‌ها و سیاست‌های خاصی باید اتخاذ شود که به طور نمونه مواردی همچون ایجاد واحد تنظیم مقررات، کاهش انحصار و گسترش رقابت در بحث‌های بهره‌برداری، تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات، تنظیم و تصویب قانون جامع مخابراتی کشور که تضمین کننده تحولات فناوری و ساختاری باشد، پیشنهاد شده است.
به نظر می‌رسد هنوز هم بعد از چند تجربه‌ برنامه‌نویسی، فرآیند برنامه‌ریزی به درستی طی نمی‌شود و از برخی از مراحل به صورت گذرا عبور می‌شود. همان طور که ذکر شد در برنامه‌ریزی ابتدا باید چشم‌انداز تعیین شود و سپس مأموریت، اهداف و راهبردها بیان شود و در نهایت برنامه مدون شود اما صرفاً بیان چشم‌انداز و ارائه یکسری توصیه سیاسی اگر در قالب یک برنامه مشخص و مدون نباشد اثر مناسبی نخواهند داشت.
حسابداری هزینه:
مراحل انجام هزینه در شرکت مخابرات به شرح زیر می باشد:
1- درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز
2- براورد تقریبی هزینه ها
3- تشخیص با تصویب ضرورت هزینه ها (اجازه خرج)
4- تآمین اعتبار
5- تعهد
6- تسجیل یا ممیزی اسناد هزینه
7- حواله یا مورد پرداخت در وجه ذینفع
8- درخواست وجه جهت پرداخت به دادن و یا رد تنخوا گردان
9- تنظیم سند هزینه پرداخت
( 1) – درخواست خرید برای کالا یا خدمات مورد نیاز:
درخواست خرید ورقه ای است که به وسیله واحدهای اجرائی شرکت مخابرات تنظیم و پس از امضاء رئیس قسمت زیربط جهت تهیه و تدارک به واحد تدارکات یا کارپرداز ارجاع می گردد0 برآورد میزان کالا یا کار مورد احتیاج به عهده واحد درخواست کننده است و میزان آن باید در برگه در خواست درج شود در صورتی که برآورد میزان کالا یا کار مورد نیاز جنبه فنی داشته باشد که واحد درخواست کننده راسآ قادر به تعیین آن نباشد باید از سایر واحدها و افراد فنی برای انجام براورد مذکور کمک بگیرد و تعداد و همچنین مقدار آن را در ستون مربوطه یادداشت نماید0برگه معمولا در سه برگ صادر می گردد یک نسخه از آن در اداره درخواست کننده نگه داری می شود و سایر نسخ آن به کارپرداز ارسال می گردد0

 

(2)- برآ ورد تقریبی هزینه ها:
واحد تدارکات و پردازش درخواست های واصله از قسمتهای مختلف شرکت مخابرات را مورد برسی دقیق قرار داده در صورت موجود بودن مواد و ملزومات درخواست در انبار از طریق انبار و با صدور حواله آن را تحویل و رسید دریافت می دارد در غیر این صورت با براورد و درج قیمت تقریبی هزینه در ستون مربوط مراطب را جهت تصویب شرکت مخابرات یا کسی که از طرف مخابرات اختیار تشخیص ضرورت هزینه را دارد ارسال می نماید0 در مواردیکه میزان تقریبی هزینه مبحم و نا مشخص نباشد و اعتبارات بودجه نیز تکافو کند نیازی به براورد تقریبی هزینه در مورد کارهای ساختمانی و تاسیساتی باید همرا با برآورد میزان کالا با کار انجام شده و توسط واحد درخواست کننده تعیین شود در سایر موارد برآورد تقریبی هزینه ها به عهده کار پرداز است0
مسئله خرید تدارکات مسئله ساده ای نیست بلکه مامور خرید کاملا باید از مقررات مربوط به معاملات شرکت مخابرات و دیگر مقررات آگاهی و شناخت کامل داشته باشد0
(3)—تشخیص ضرورت هزینه:
همان طوریکه قبلا نیز اشاره شد میزان و مقدار مواد و ملزومات مورد نیاز به وسیله اداره درخواست کننده در برگه درخواست تعیین و به واحد تدارکات یا کار پرداز ارجاء میگردد اداره تدارکات یا کار پردازی هزینه تقریبی اعلام مندرج در برگ درخواست را برآورد و جهت تصویب یا تشخیص ضرورت هزینه نزد رئیس شعبه یا کسیکه از طرف رئیس بنیاد این اختیار تفویذ شده است ارسال می گردد طبق ماده 17 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 تشخیص عبارت است از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختها که تحصیل یا انجام آنها برای نیل به اجرای برنامه های دستگاهای اجرائی ضروری است0 لذا مقام تصویب کننده با توجه به تعریف فوق ذیل آن را با قید تاریخ امضاءو برگ درخواست را جهت اقدام قانونی به کار پردازی آماده خواهند نمود0
(4)—تامین اعتبار:
پس از کسب مجوز لازم و صدور اجازه خروج برگ درخواست خرید شماره با قید تاریخ جهت تامین اعتبار به اداره اعتبارات ارجاء می گردد ماده 18 قانون محاسبات عمومی تامین اعتبار را چنین بیان می دارد تامین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه ها0
(5)_ تعهد:
عبارت است از الزاماتی که برعهده دولت ناشی از:
1- تحویل کالا یا انجام دادن خدمت0
2- اجرای قراردادهائی که با رعایت قوانین و مقررات منعقد می شود0
3- احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیحساب در مورد اموال غیر منقول سند مالکیت0
در مورد اموال منقول صدور قبض انبار و یا صورتجلسه تحویل و تحول مالکیت بنیاد را محرزمی نماید و برگ گواهی انجام کار از طرف اشخاص ذیصلاح در ایجاد تعهد قابل استناد است0
(6)_ تسجیل
تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد مثبته_ اسناد مثبته اسناد و مدارکی را گویند که لزوم پرداخت وجه را تایید کند این اسناد باید به وسیله ممیز بنیاد مورد رسیدگی کافی قرار گرفته و امضاء و مهر گردد به موجب ماده 79 قانون مصوب بنیاد کلیه پرداخت های بودجه مصوبه با اسناد مثبت و با رعایت مقررات ائین نامه مالی به عمل خواهد آمد در موقع رسیدگی یا حسابرسی قبل از پرداخت می بایست برخی از نکات را مورد نظر قرار داد:
الف – پرداخت های بنیاد باید به موجب اسناد ثبت انجام و قبل از پرداخت اسناد مورد رسیدگی قرار گیرد
ب – مامور رسیدگی زیر نظر حسابدار یا امور مالی بنیاد بوده و مکلف است قبل از صدور حواله اسناد هزینه را از لحاض وجود اعتبار و رعایت مقررات مخابرات گواهی و امضاء نماید0
ج – مامور رسیدگی مکلف است حداکثر ظرف 24 ساعت اسناد ارائه شده را رسیدگی و امضاء نماید0
(7)_ حواله:
حواله عبارت است از سندی که از طرف ذیحساب شبکه در وجه ذی نفع صادر می شود صدور حواله پس از طی مراحل تشخیص و تامین اعتبار و تعهد و تسجیل به عمل خواهد آمد حواله دارای دو فرم است این فرم در دو نسخه و دو رنگ مختلف صادر می شود یک نسخه آن ضمیمه درخواست وجه و نسخه دوم ضمیمه سند هزینه خواهد شد0
(8)_ درخواست وجه:
کلیه درآمد شرکت مخابرات به حساب بانکی واریز و کلیه کلیه پرداخت می بایست از طریق حساب بانکی هزینه انجام گردد لذا به منظور پرداخت حواله های صادره بنا به تقاضای امور مالی و تصویب رئیس شرکت مخابرات معادل مبلغ حواله صادره از حساب بانک درآمد برداشت و به حساب بانکی هزینه واریز می گردد که در آن صورت عملیات مالی ثبت آن در دفاتر به عمل می آید درخواست وجه سندی است که ذیحساب برای پرداخت حواله های صادر شده از محل اعتبارات بودجه عمومی دولت به عهده خزانه در وجه وزارت خانه یا موسسه مربوط صادر می کند
(9)پرداخت:
پرداخت آخرین مرحله از مراحل نه گانه می باشد که در ازای انجام کار یا ایجاد تعهد یا به عنوان کمک وآعانه و یا تحت هر عنوان دیگر از محل اعتبارات بودجه مصوب بنیاد پانزده خرداد در حق ذینفع از طریق تنخواه گردان یا بانک و یا در موارد بسیار استثنائی از طریق صندوق پرداخت می گردد0
نمونه وظایف و مسئولیتهای هر یک از واحد های حسابداری:
عامل ذیحساب
1- نظارت و مراقبت بر تنظیم حساب ماهانه و کنترل و ارسال آن با اسناد و مدارک مربوط به آن مراجعه ذیحساب و همچنین مراقبت در حسن اجرای بودجه برنامهای
2- مراقبت در وصول درامدها برابر مقررات و پرداخت مخارج در حدود اعتبارات مصوب با رعایت کامل قوانین مربوط
3- اجرای قرارها و داد نامه های صادره از دیوان محاسبات یا سایر مراجعه دیگر
4- رفع نقص اسناد و صورت حساب وام خواهی شده
5- تهیه صورت تفریع بودجه کامل مورد عمل حوزه ذیحسابی و ارسال آن به مراجعه ذیربط
6- تنظیم و ارسال صورت مجالس تحویل و تحول در موقع تغییر سمت با رعایت مقررات جهت استخضارمقام مافوق
7- اداره امور واحد ذیحسابی و ارائه راهنمائی های لازم به کارکنان تحت سرپرستی

مسئول حسابداری:
1- ثبت اقلام از روی برگهای محاسباتی در دفتر صدور برگه و انتقال آنها به دفاتر روزنامه معین اعتبارات و تعهدات و دفتر کل
2- تهیه و تنظیم لیست حقوق و اعلامیه * چک برگهای محاسباتی و کنترل حسابهای مربوط به منظور رفع اختلاف
3- رسیدگی به فیش پرداختها و علل حسابها و اسناد و مدارک مربوط از نظر رعایت و اجرای قانون و مقررات مالی
4- انجام امور مربوط به تشخیص و تعیین سر فصل حساب تراز عملیات تهیه و تنظیم حساب رسیدگی و اظهار نظر و اقدام در مورد مسائل و پرونده های مشکل مالی و حسابداری
5- ماهانه در موئد مقرر و امضاء آنها
6- راهنمائی و کنترل کار حسابداران و تقسیم کار بین آنها و برسی صورت حسابهای تنظیم شده
7- تهیه و تنظیم پیش نویسی دستورات و فرمهای مهاسباتی گزارشهای لازم و بودجه تفصیلی
8- نظارت و مراقبت در حسن اجرائی بودجه برنامه *جریان امورو واحد یا واحدهای تحت سرپرستی* اتخاذ و ارائه راهنمائی های لازم به منظور بالا بردن سطح معلومات کارکنان واحد یا واحد های تابع در جحت بهبود امور جاری
9- شرکت در کمیسیون های مربوط
10- همکاری در تهیه نامه ها بخش نامه ها
11- مطالعه قوانین بودجه و سایر قوانین و مقررات مالی و اظهار نظر در مورد نهوه اجرای آنها
بازنشستگان و موظفین:
تعریف بازنشته : برابر بند ماده 124 ق10 ک. وضع مستخدمی است که طبق قانون به موجب حکم رسمی مراجعه صلاحیتدار از حقوق باز نشستگی استفاده می کند

 

تعریف وظیفه بگیر(موظفین ) : برابر بند ماده 124 ق10 ک. وضع مستخدمی است که طبق مفاد مواد 79 و 80 قادر به کار کردن نبوده و از حقوق وظیفه در این قانون استفاده می کند علاوه بر بند مذبور به وراث قانونی طبقه اول مستخدمی رسمی یا بازنشستگی مشمول قانون مذکور نیز موظف و یا وظیفه بگیر یا مستمر بگیر می گویند

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  46  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله گزارش کار اموزی شرکت مخابرات کردستان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.