چکیده :
نظر به اینکه اینجانب در اداره ثبت اسناد و املاک استان کردستان مشغول فعالیت کارآموزی بوده ام و در این اداره بخشهای مختلفی از فعالیتهای مربوط به حسابداری وجود دارد و من نیز در قسمت حسابداری مشغول فعالیت بوده ام به صورت کلی و چکیده در حسابداری ثبت اسناد وهزینه های زیر محاسبه می گردد .
1. حق ثبت ملک .
2. هزینه تفکیک ماده 150 اصلاحی قانون تجارت .
3. هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 1365 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه 1370 .
4. هزینه مربوط به اسناد مالکیت موضوع ماده 104 مکرر آئین نامه قانون ثبت .
5. هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی قانون اصلاحات ارضی .
6. هزینه رو نوشت نقشه املاک و گواهی مالکیت .
7. هزینه فروش اوراق بهادار .
مقدمه :
کار کلی قسمت حسابداری در ثبت اسناد رسیدگی به حسابهای ارسال شده توسط اداره های ثبت اسناد توابع و زیر مجموعه استان و همچنین دفتر های ثبت اسناد و املاک در سطح شهر سنندج می باشد و از کارهای دیگر این قسمت محاسبه حقوق ودستمزد کارکنان ثبت اسناد و همچنین محاسبه هزینه ثبت شرکتها برای مراجعین و دریافت وجه آن یا تهیه کردن فیش بانکی برای بانک جهت پرداخت وجه مراجعین حساب ثبت اسناد می باشد و همچنین با توجه تقاضای افراد در این قسمت اوراقهای بهادار ( نیم برگی و دفترها ویک برگی و...) صادر و در اختیار دفتهای ثبت ازدواجها نیز قرار می گیرد و همچنین در این قسمت برای زمین و خانه های مسکونی سند مالکیت تهیه و تسلیم مراجعین می گردد و همچنین اوراقی مانند شرکتنامه شرکتهای سهامی خاص وسهامی عام و تقاضانامه ثبت شرکت و اظهار نامه مالیاتی و چک و.....نیز صادر می شود و در سیستم کامپیوتر دریافتها و پرداختها در قسمت حسابداری ثبت می شود .
توجه به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که به اقتضای طبع کارش با مجموعه ای از قوانین و مقررات و آئین نامه و بخشنامه های مربوط به خود در زمینه های مختلف از قبیل امور املاک و اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق همچنین به لحاظ گستردگی طیف وظایفش با قوانین و مقررات جاریه و مصوبه سایر دستگاه های اجرایی و قضائی کشور سر و کار مدام و مستمر دارد لزوم بازنگری در قوانین ومقررات آن که اغلب مصوب سالهای 1310 و بعد از آن می باشد از هر دستگاه دیگری ضروری تر به نظر می رسد. ولی به علت کمبود نیروی انسانی کارشناس و متخصص در این دستگاه و با باز نشسته شدن تعدادقابل توجهی از کارکنان با تجربه و متبحر آن در سالهای اخیر و افزایش حجم کارها در سازمان و عدم استخدام پرسنل جدید نه تنها توان تخصصی این سازمان کاهش یافته بلکه توفیق چندانی هم برای انجام کارهای حاصل نگردیده است .
اکنون بعد از گذشت 12 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی که بپاس و حرمت خون شهیدان و ایثار و مجاهدات رزمندگان و صبر آزادگان و دعای خیر امام راحل و شب زنده داران صالح روز به روز بر اعتلا و عظمت آن افزوده می شود بر آن شدیم تا بحول و قوه الهی با برداشتن گامهائی مؤثر درصدد ایجاد تحولی اساسی در ساختار نظام اداری و تشکیلاتی ثبت برآمده و ضمن تهیه کتاب و نمودار مراحل عملی کارهای تخصصی ثبت که در ان از روشهای انجام بعنوان مکمل ان به حاصل تلاش و زحمات عده ای از مدیران و کارشناسان متعهد و متخصص دستگاه می باشد در فرصت زمانی کوتاه با هدف آموزش مقدماتی روشهای عملی کار در مشاغل تخصصی ثبت برای استفاده کارکنان جدیدالاستخدام و سایرین تدوین گردیده ارئه می شود تا با مطالعه دقیق آن آشنایی های اولیه را فرا گرفته و با کار عملی تجربه لازم را تحصیل نمایند.
از آنجائیکه طبع کار ثبت اسناد و املاک فنی و حقوقی و تخصصی و امور مختلف آن دارای ابعاد و حالات و اشکال متفاوتی می باشد طبیعی است کتاب حاضر با عنایت به اینکه اولین تجربه تحقیقی عده ای از دست اندرکاران ثبت است که با استفاده از تجربیات سالهای طولانی خدمت و اندوخته های علمی وتجارب عملی خود آن را تدوین نموده اند وجود نقایص و نارسایی در آن دور از انتظار نیست. لذا از عموم کارکنان ثبت و صاحبنظران دعوت می شود پیشنهادات و نظرات خود را به دفتر تشکیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال دارند.
قبل از مشاهده اطلاعات این بخش اطلاع از موارد زیر ضروری است:
1-گرچه در موردهر یک از صورتمجلس های مختلفی که طی عملیات اجرایی نیاز به تنظیم آن است شرح کافی داده شده ولی بمنظور آشنایی بیشتر همکاران جوان نمونه ای از صورتمجلس های یاد شده و نمونه فرمهای چاپی و دفاتری که عملیات اجرایی در آنها منعکس می شود در پایان این جزوه آمده است.
2-در این جزوه هر جا که عبارت "آئین نامه اجرا" اشاره شده منظور " آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب سال 1300 می باشد."
3-برای جلوگیری از طول کلام و تکرار مطالب و همچنین عدم نیاز به آن از تکرار عملیاتی که در هر یک از عملیات اجرایی اسناد رسمی لازم الاجرا مشترک بوده خودداری گردیده است
فصل اول :
(( کارهائی که بر اساس پرس و جو و استفاده از اطلاعات کارکنان به دست آمده است . ))
حسابداری :
حسابداری ثبت املاک شامل حقوق ثبتی وصولی ذیل میباشد :
حق الثبت ملک _ تا قبل از سال 74 حق الثبت ملک به دو قسمت تقسیم و وصول می گردد که شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود ( پس از تصویب قانون وصول برخی در آمدهای دولت و مصرف آن در مواردمعین ) در سال 76 با تصویب ماده واحده ای حذف گردید. هزینه مقدماتی در حق الثبت ادغام وتنها یک قلم به عنوان حق الثبت و به میزان معین بر اساس تعرفه وصول می گردد .
هزینه تفکیک ( ماده 150 اصلاحی قانون تجارت )
هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 65 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه سال 70 .
هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی (قانون اصلاحات ارضی )
هزینه مربوط به اسناد وام مالکیت مربوط به ماده 104 مکرر آئین نامه قانون ثبت و هزینه کارشناسی وخبرگان ثبتی .
هزینه رونوشت نقشه املاک و گواهی مالکیت .
هزینه فروش اوراق بهادار .
حسابداری ثبت اسناد :
حق الثبت اسناد رسمی اعم از قطعی منقول ، قطعی غیر منقول ، رهنی ، شرطی ، صلح نامه ، شرکت نامه ، اجاره نامه (انتقال منافع ) واسناد متفرقه از قبیل وکالتنامه ، اقرارنامه ، تقسیم نامه ، هبه نامه ، وقف نامه ، وصیت نامه و.....( موضوع ماده 123 ق.ت )
حق الاجرا ( نیم عشر اجرائی ، حق حراج ، حق الحفاظه و سایر هزینه های اجرایی – هزینه موضوع ماده 34 اصلاحی و 34 مکرر ق . ت .
بهای اوراق بهادار .
حق الثبت شرکتها و موئسسات دولتی .
1 _ شرح حق الثبت ملک :
نظر به اینکه بها و ارزش املاک برواتی ودر موقع تنظیم اظهار نامه ثبتی و پذیرش درخواست ثبت و متعاقب آن بعد از ادغام عملیات ثبتی و صدور سند مالکیت وصول می شود به عنوان حقوق دولتی ( حق الثبت ملک وصول و ایصال می گردد ) لذادر موقع تنظیم اظهارنامه یک نفر ارزیاب ثبت در معین نماینده به محل اعزام و قیمت ملک را تعیین می نماید لکن با توجه به اینکه طبق ماده 18 آئین نامه ق . ت ارزیابی املاک برای وصول حق الثبت طبق قیمت منطقه بندی ارزش معاملاتی که در قانون بر اساس ماده 64 قانون مالیاتها مصوب 1367 معین خواهد شد نماینده ثبت نیز می تواند با توجه به جداول مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی هر سال خود نسبت به تعیین ارزش ملک اقدام نماید و در نقاطی که قیمت منطقه بندی تعیین نگردیده است طبق شرایط محل وقوع ملک تعیین و مشخص می نماید همچنین سابق بر این برای تشویق و ترغیب مردم و مالکین در خصوص تقاضای ثبت املاک نماینده ثبت به اظهار متقاضی قیمت ملک را در اظهار نامه قید می نمود و حق الثبت بر همان میزان وصول می گردید سپس در موقع تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی و نهایتا در موقع صدور سند مالکیت نسبت به ارزیابی بر اساس ارزش معاملاتی اقلام و حق الثبت وصول می گردد .
پس از ثبت ملک در دفتراملاک و تا موقع تسلیم سند مالکیت ممکن است بنا به عمل سالهای متوالی برای اخذ سند مالکیت مراجعه کنند . چنانچه بعد از سالها مراجعه نمودند بر اساس آخرین قیمت منطقه بندی حق الثبت ملک وصول خواهد شد . و همچنین ممکن است قبل از ثبت ملک در دفتر املاک این نوع املاک مورد نقل و انتقال واقع گردد . لذا ثبت محل مکلف است در موقع پاسخ استعلام میزان حق الثبت وصول را اعلام و در دفتر اسناد رسمی نیز موظف است بر اساس ارزش معاملاتی مابه تفاوت حق الثبت ملک را وصول و به ادارهثبت ارسال نماید .
همانگونه که قبلا بیان شد تا سال 1373 به ازای هر 10000ریال ارزش ملک 554 ریال وصول می گردید که این مبلغ شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود و پس از تصویب قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در مواقع مین مصوب اسفند ماه 73 مبلغ حق الثبت به میزان هر10000 ریال 1000 ریال تعیین گردیده به عنوان مثال چنانچه ارزش ملکی در زمان درخواست ثبت و تنظیم اظهارنامه ثبتی 5000000 ریال در اظهارنامه قید شده باشد نحوه وصول حق الثبت بدین شرح است :
1000 * 5000000
------------------------------------- = 500000
10000
حال چنانچه ملک مورد درخواست پس از مدتی مثلا 5 سال بعد مورد معامله قرار گیرد دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند بر اساس قیمت تقویمی اداری ( منطقه بندی ) ملک را مورد معامله قرار می دهد . مثلا اگر در مقع معامله اخیر ملک مذبور 120 میلیون ریال تقویم شده باشد دفر اسناد رسمی بر اساس ما به تفاوت قیمت اعلام شده حق الثبت را وصول و به اداره ثبت ارسال می دارد 5 سال بعد :
1000 * 115000000
11500000 = -------------------------------
10000
115000000 = 5000000 – 120000000
به همین ترتیب تا زمان خاتمه جریان مقدماتی ثبت ملک وصدور سند مالکیت هر بار ملک مذبورمورد معامله واقع شود نسبت به ما به تفاوت ارزش ملک حق الثبت وصول می گردد . و چنانچه ارزش ملک تغییر نیابد بیش از حق الثبت وصولی حقوق دیگری به ملک تعلق نمی گیرد .
- چنانچه ملکی دوبار از تحدیدحدود به عللی خارج شود مشمول دو بار حق الثبت خواهد بود .
2 _ هزینه تفکیک :
براساس ماده 150 اصلاحی قانون ثبت در موقع تفکیک هر ملکی حقوق دولتی وصول خواهد شد این هزینه نیز مانند حق الثبت ملک بر مبنای ارزش معاملاتی زمان تفکیک تعیین می گردد .
چنانچه مسئول اداره ثبت اقدامات انجام شده نسبت به تفکیک را کافی تشخیص دهد صورتجلسه تفکیک جهت گواهی عدم بازداشت و اخذ هزینه تفکیک به ترتیب به دفتر بازداشتی و حسابداری ارجاع میدهد پس ازگواهی دفتربازداشتی مبنی برعدم باز داشت پرونده به حسابداری ارسال و مسئول حسابداری هزینه های تفکیک را طبق بهای مندرج در برگ ارزیابی که به وسیله ارزیاب تعیین گردیده محاسبه می گردد و قبض مربوطه را صادر و جهت واریز به حساب مربوط به متقاضی تسلیم می دارد . متقاضی پس از واریز هزینه تفکیک فسخ لازم را به ثبت مربوط اعاده تا ضمیمه پرونده شود . مسئول حسابداری پس از ضمیمه نمودن قبض گواهی وصول آن قبض پرونده را جهت ادامه عملیات تفکیک نزد مسئول اداره ارسال و هزینه تفکیک بر اساس هر 10000 ریال 200 ریال وصول می گردد.
200 * 500000000
10000000 = --------------------------
10000
هزینه افراض :
مانند وصول هزینه تفکیک به همان طریقی که در ماده 150 اصلاحی قانون ثبت آمده و بر اساس ماده 3 قانون افراض املاک مشاع و پس از صدور تصمیم رئیس ثبت برابر برگ ارزیابی و به میزان مقرر در تفکیک وصول خواهد شد . در اینجا تفاوت زمان وصول هزینه تفکیک و هزینه افراض مشخص می گردد بدین ترتیب که هزینه تفکیک قبل از امضاء در تخمین تفکیک و تصمیم رئیس ثبت وصول می گردد.
تفکیک یعنی جدا کردن یک قسمت از ملک می باشد در تفکیک ممکن است یک نفر مالک شش دانگ بوده و آن را به قطعاتی تفکیک نماید و یا چند نفر مالک مشاعی سهام خود راجدا نمایند اما افراد هم جداکردن سهم مشاعی شریک یا شرکا درملک معین است یعنی اگر چند نفر و هر کدام مقدار مشاعی از ملک را مالک باشند بخواهند سهم خود را جدا نمایند تا مستقیمااز ملک خود بهره برداری نمایند در تفکیک لزوم مشاغی بودن در ملک نیست ام در افراض الزاماملک باید مشاع باشد .
هزینه افراض بوسیله چه کسی پرداخت می شود ؟ در این خصوص در واحدهای ثبتی اختلاف نظر وجود دارد که چنانچه فقط متقاضی افراض برای اجرای حکم در مورد قطعه افرازی خود به اداره ثبت مراجعه کند مسئول پرداخت هزینه افراز کل ملک مورد افراز بوده یا نسبت به قطعه ( حصه ) خودباید هزینه پرداخت کند . در اینجا باید گفت متقاضی مسئول پرداخت هزینه افراز سهم خود می باشد ودیگران هر زمان برای اجرای حکم یا تصمیم افراز نسبت به سهم خود مراجعه نمایند . هزینه افراز سهم آنها وصول خواهد شد .
معافیت ها از حق الثبت املاک :
ماده 109 قانون شهرداریها مصوب سال 1345 . شهرداریها از پرداخت حق الثبت املاک و مالیات معاف می باشند .
ماده 1 قانون معافیت دستگاههای دولتی : دولت از پرداخت حق الثبت املاک معاف هستند .
ماده 30 قانون ثبت : مخارج ثبت موقوفات از عایدات آن پرداخت خواهد شد : - مساجد ، اماکن متبرکه ، مدارس قدیمه ، تکایا و آب انبارهای عمومی ، کاروانسراهای عباسی و رباط ها از پرداخت حق الثبت معاف می باشند . چنانچه موضوعات وجوهی بابت عایدات نداشته باشند مانند مجهول المصرف از پرداخت حق الثبت معاف اند .
ماده 29 ق . ت املاکی که درآمد نداشته باشند از پرداخت حق الثبت معاف اند مانند کلیساها ، معابد و اموال غیر مسلم .
بنیاد علوی : ( پهلوی سابق ) از کلیه هزینه های ثبتی معاف می باشند منظور از هزینه های ثبتی کلیه حقوق ثبتی است مانند حق الثبت ، هزینه تفکیک ، حق الثبت تنظیم اسناد ، حق الاجرا و هزینه های دولتی موضوع مواد 147و148
به موجب تبصره 3 ماده یک قانون الحاق 8 ماده به آئین نامه قانون اصلاحات ارضی سازمان امور اراضی بابت ثبت اراضی ازپرداخت حق الثبت معاف اند.
ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور و سازمان جنگلبانی از پردخت حق الثبت معاف اند .
ماده 20 سازمان مسکن : زمینهای انتقالی به سازمان مسکن از پرداخت حق الثبت معاف اند . همچنین به موجب مصوبه سال 58 شورای اسلامی جمهوری اسلامی بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان از پرداخت هر گونه حق الثبت نقل و انتقال معاف اند .
به موجب قانون مصوب 38 نمایندگی های سیاسی و کنسولی دولت بیگانه در مورد محلهای مسکونی نمایندگی های سیاسی و کنسولی و یا اقامت رئیس ماموریت از پرداخت حق الثبت معاف اند .
سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان که از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف اند .
سازمان برق ( وزارت نیرو )از حق الثبت شرکتها معاف اند .
کلیه دانشجویان بورسیه واعضای هیات علمی که جهت تحصیلات عالی به خارج از کشور اعزام می شوند از از پرداخت حق الثبت تنظیم سند تعهد معاف می شوند .
سازمان هلال احمر از پزداخت حق الثبت معاف می باشد .
سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و موقوفات عالم ، بقاع متبرکه ، اماکن مذهبی اسلامی ، مدارس علوم دینی ، موئسسات و بنیادهای خیریه از پرداخت مخارج و هزینه های دادرسی و ثبتی و اجرائی معاف می باشند ( تبصره ماده 9 قانون اوقاف ) نسبت به وجه التزام ، وجه الضمان ، خواه راسا موضوع سند باشد و یا در ضمن معامله و عقد دیگری شرط شده باشد و برای تامین آن هم مالی به وثیقه گرفته نشده باشد حق الثبت وصول نخواهد شد همچنین هر نوع انتقال بلاعوض ، وقف ، حبس و وصیت که به نفع موئسسات مذهبی و خیریه و سازمانهای فرهنگی و بهداشتی مطرح در مواد مربوط به قانون مالیاتها صورت می گیرد از پرداخت حق الثبت معاف اند .
3 _ اجرای قانون اصلاح مواد و حذف بعضی مواد دیگر :
در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 1و2و3 و قانون حذف و اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 147 و 148 هزینه هایی از جمله هزینه تشکیلا پرونده ثبت وصول خواهد شد . طبق آخرین اصلاح که در تاریخ 22/8/81 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده بابت هر پرونده به شرح ذیل وصول که بر عهده متقاضی می باشد :
الف_ مبنای وصول هزینه های این ماده بابت هر پرونده 2% ارزش منطقه ای ملک می باشد که در هر صورت از 150000 ریال کمتر نخواهد بود .
ب_ از متقاضیان مقرر در ماده 10 قانون و متقاضیانی که برابر گواهی صادره زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی می باشند به میزان هزینه های مندرج در ماده 39 آئین نامه اخذ می گردد.
حق الحضور و حق الزحمه هریک از اعضای هیات های حل اختلاف برای هر پرونده12000 ریال می باشد .
حق الحضور و حق الزحمه هریک از اعضای هیات های حل اختلاف برای پرونده های موضوع ماده 21 آئین نامه 10 ریال می باشد .
حق الزحمه دبیر هیات حل اختلاف برای هر پرونده 6000 ریال می باشد و برای هر پرونده موضوع قسمت اخیر ماده ماده 21 آئین نامه 500 ریال می باشد .
حق الزحمه سایر کارکنان و مستخدمین که تا صدور سند مالکیت متقاضیان مشمول وظایفی را عهده دار هستند مبلغ 30000 ریال می باشد که مطابق دستورالعمل موضوع تبصره ماده 39 تقسیم و پرداخت می گردد .
حق الزحمه کارکنان اداره کل امور املاک و سایر ادارات ستادی که در ارتباط با اجرای این قانون و آئین نامه آن وظایفی را عهده دار هستند مطابق دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت می گردد.
4_ هزینه کارشناسی یا هیات کارشناسی و خبرنگاران ثبتی :
بر عهده متقاضیان است که باید قبل از انجام کارشناسی و پس از محاسبه آن بر مبنای
زیر به حساب سپرده ثبت محل واریز و قبض آن تحویل اداره ثبت گردد تا ضمیمه پرونده شود .
الف_ دستمزد کارشناسی ساختمانها و تاسیسات مربوط مطابق ارزش معاملاتی نسبت به عرصه و اعیان به شرح ذیل وصول می گردد :
تا 5000000 ریال ارزش معاملاتی مقطوع 60000 ریال .
نسبت به مازاد هر 5000000 ریال بر اساس ارزش معاملاتی 002/0
ب_ دستمزد کارشناسی اراضی کشاورزی و نسق های زراعتی اعم از شهری و غیر شهری :
تا یک هکتار به طور مقطوع 75000 ریال .
از یک هکتار و یک متر تا 5 هکتار کلا به طور مقطوع 85000 ریال .
از5 هکتار و یک متر تا 10 هکتار کلا به طور مقطوع 95000 ریال .
از هر 10 هکتاربه بالا به ازای هر هکتار 10000 ریال اضافه گردد .
ج_ دستمزد کارشناسی باغات اعم از شهری و غیر شهری به میزان 20% مبالغ بند ب و ردیفهای ذیل آن اضافه می گردد
دستمزدهای مذکور به سویه بین کارشناسان تقسیم می گردد .
15% از دستمزد کارشناسی موضوع بندهای الف وب در اختیار رئیس ثبت قرار می گیرد تا به تشخیص وی به سایر کارکنان درهمان واحد ثبتی درامر تسهیل کارشناسی .
از هر یک از متقاضیان استفاده از مقررات این قانون به هنگام صدور و تسلیم سند
مالکیت علاوه بر بهای دفترچه و هزینه های مر بوط به هیات ها و کارشناسی معادل 50 در 1000 بر مبنای ارزش منطقه ای و در نقاطی که ارزش منطقه ای معین نشده بر مبنای برگه ارزیابی اخذ و به حساب دولت واریز می شود .
5_ حق الثبت اعیانی ( موضوع ماده 104 مکرر آئین نامه قانون ثبت ):
چنانچه پس از ثبت ملک در دفتر املاک مالک آن به موجب سند رسمی قراردادی نماید که در نتیجه اعیان احداثی در آن ملک به ملکت های قرار داد مجازدر احداث اعیانی بوده مستقر گردد خلاصه سند قراردادی او را باید در ستون انتقالات سند مالکیت و ذیل ثبت ملک قید و مالک اعیانی پس از انجام عمل می تواند سند مالکیت آن را از اداره ثبت بخواهد که صدور سند مالکیت پس از انجام تجدید خواهد بود که صدور پس از دریافت حق الثبت چنانچه کمتر از 40000000 ریال باشد( 30 تقسیم بر 1000) و از 40000000 ریال به بالا ( 50 تقسیم بر 1000 ) می باشد .
حق الثبت انتقال ( 50% حق الثبت – 42% هلال احمر – 8% شهرداری ) .
بر اساس ماده 123 ق . ت حق الثبت اسناد به ترتیب ذیل وصول می شود . برای اسناد در دفاتر اسناد رسمی تا مبلغ 40000000 ریال 3% (30 تقسیم بر 1000 ) ثبت اسنادی که تعیین قیمت موضوع آنها ممکن نباشد حق الثبت هر سند به ماخذ 50000 ریال وصول خواهد شد .
از جمله وکالتنامه ، اقرارنامه ، صلحنامه ، وصیتنامه ، هبه نامه ، تعهدنامه ، رضایت نامه
توضیح : وکالتنامه های مربوط به انواع اتومبیل ها موضوع بند الف تبصره 32 قانون بودجه سالهای 79 و 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب اسفندماه 80بر اساس جداول اعلام شده از طرف وزارت دارائی حق الثبت بر مبنای مبالغ مندرج در جداول وصول خواهد شد .
به اسنادی با میزان مبلغ معین حق الثبت تعلق می گیرد که موضوع آن قبض و اقباض بین طرفین انجام بگیرد .
• حق الثبت فسخ یا اقامه یا اقرار به وصول قسمتی از وجه المعامله 200 ریال خواهد بود .
• برای تصدیقاتی که از اداره ثبت گرفته می شود هر تصدیقی 1000 ریال .
• برای المثنی سند مالکیت علاوه بر بهای دفترچه 500000 ریال اضافه اخذ خواهد شد.
• برای تصدیق صحت هر امضاء در دفتر اسناد رسمی 500 ریال خواهد بود .
• حق الاجرای اسناد لازم الاجرا موضوع ماده 131 ق . ت 5% ( نیم عشر ) می باشد .
حق حراج :
حق حراج در اموال منقول 6% از مبلغ فروخته شده ( بالاترین مبلغ ) .
حق حراج در اموال غیر منقول از یک ریال تا 10000 ریال 6% از 10000 ریال به بالا 4% .
دستمزد چوب زن: تا100000 ریال مبلغ فروش 10% به ماخذ حق حراج صدی صد وصولی از100000 ریال و یک ریال به بالا ثبت به مازاد 100000 ریال 1%
6_ حق الثبت رو نوشت اسناد :
اسناد ثبت شده : اسنادی که در اسناد مالکیت آنها در اجرای مواد 21و 22و147و148و140 قانون برنامه سوم توسعه صادر گردیده است (250 ریال حق الثبت ) .
اسناد ثبت نشده : اسنادی که در جریان مقدمات ثبتی هستند (150ریال حق الثبت ) .
حسابداری دفاتر رسمی : وجوهی که برای تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی وصول می گردد به شرح ذیل است :
حق الثبت موضوع ماده 123ق.ت (3% و 5% و نیم درصد و3دهم درصد ) .
مالیات و حق التمبر برابر مقررات و قوانین مالیاتی (این وجوه مستقیما بوسیله دفاتر اسناد رسمی وصول نمی شود ) .
سایر وجوهی که طبق قوانین قبل از تنظیم سند در دفترخانه بایستی اصحاب معامله پرداخت نمایند و به عبارتی وصول آنها به دفترخانه محمل شده است . مانند عوارض شهرداری و حق بیمه که این وجوه نیز مستقیما بوسیله دفتر اسناد رسمی وصول نمی شود .
بهای اوراق مصرفی دفتر خانه مانند اسنادی یک برگی ، نیم برگی ، استعلام ، خلاصه معامله ، اختیاریه قبوض اقساطی و در مواردی بهای دفترچه سند مالکیت .
حق التحریر : طبق تعرفه مقرر موضوع ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی که هر 4 سال یک بار بوسیله سازمان ثبت تعیین می گردد .
تبصره : نسبت به اجورو بهره مند جزء قید شده در سند هم حق الثبت تعلق می گیرد :
از حق الثبت وصولی در دفاتر اسناد رسمی به میزان 8 % به حساب شهرداری محل
وقوع ملک واریز خواهد شد و 92% به حساب تعیین شده در بانک ملی به ذیحسابی ثبت استان واریز خواهد شد سپس در پایان ماه و تا پنجم ماه بعد 92% وصولی همراه با سایر حقوقات ثبتی وصولی به خزانه منتقل می گردد . سپس در خزانه 42% از حق الثبت اسناد به حساب هلال احمر جمهوری اسلامی واریز خواهد شد. نتیجه می گیریم که از کل حق الثبت وصولی از دفاتر اسناد رسمی فقط 50% سهم سازمان ثبت محسوب خواهد شد .
حق الثبت وصیت نامه :
حق الثبت وصیت نامه ها اعم از تملیکی و عهدی به میزان همان مبلغی که مورد وصیت قرار می گیرد باید دریافت کرد .
در مواردی که اسناد مالکیت رقبات موقوفه به علت تقسیط بدهی ثبتی و عدم تصفیه آن تسلیم نگردیده است . چنانچه اداره اوقاف بخواهد نسبت به آن معامله اجاری نماید که مدت بیش از سه سال و انجام معامله محتاج به ملاحظه سند مالکیت صادره باشد هرگاه مبلغ مال الاجاره کمتر از مبلغ ثبتی باشد مانعی ندارد که با وصول مبلغ متناسبی بابت بدهی سند مالکیت صادره برای ملاحظه به دفتر اسناد رسمی مربوطه ارسال شود که پس ازانجام معامله اجاری عینا به اداره ثبت اعاده و در پرونده نگهداری گردد تا تمامبدهی مستهلک و با انجام تشریفات مقرره و وصول تمام حق الثبت اسناد مالکیت به نماینده اوقاف تسلیم گردد. این موافقت منحصر به اجاره است وسایر معاملات را شامل نخواهد شد .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 45 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله گزارش کار اموزی اداره کل دارایی