لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه46
فهرست مطالب
بخش اول : بررسی سند حدیث رفع
نظرات در خصوص سند حدیث رفع
ب ـ «مفهوم رفع و دفع در عرف »
نظرات در خصوص مفهوم « رفع و دفع »
اقسام رفع
الف – رفع ظاهری و رفع واقعی :
ب: رفع تشریعی ، رفع تکوینی و رفع ادعایی
ج: مجاز در کلمه و مجاز در اسناد
بررسی مجاز در اسناد در حدیث رفع
2-استشهاد به حدیث رفع برای غیر مواخذه .
2- تقدیر گرفتن «اثر ظاهر» در هر کدام از امور نه گانه
3-تقدیر گرفتن جمیع آثار :
دو دلیل جهت اثبات جمیع آثار
حدیث رفع از جمله احادیث مشهوری است که در کتب فقهی و حقوقی با عناوین تقریباً مشابه ذکر شده است و اکثر محدثان شیعه آن را در کتب خود آورده اند از جمله :
در کتاب « خصال » متن حدیث اینگونه آمده است :
«حدثنا : احمد بن محمد بن یحیی العطار قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن یعقوب بن یزید ، عن حماد بن عیسی ، عن حریز بن عبدالله ، عن أبی عبدالله (ع) ، قال : قال رسول الله : رفع عن امتی تسعه : « الخطاوالنسیان و ما اکرهوا علیه و ما لایعلمون و مالایطیقون و ما اضطروا الیه والحسد و الطیره و التفکر فی الوسوسه فی الخلق مالم ینطق بشفة »1
مرحوم کلینی و شیخ حر عاملی حدیث را با این مضمون ذکر کرده اند :
« بمرفوعه محمدبن احمد النهدی عن ابی عبدالله (ع) قال : قال رسول الله (ص) : وضع عن امتی تسع خصال : الخطاء و النسیان و ما لایعلمون و مالا یطیقون ، ما اضطروا الیه و ما استکر هوا علیه و الطیره و الوسوسه فی التفکر
2- الف کلینی ، محمدبن یعقوب ، اصول کافی ، ج2 ، ص 463
تحقیق در مورد حدیث رفع