این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد نقش معلم در حفظ و بالابردن بهداشت روانی دانش آموزان و در 11 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
امروزه بیشتر روانشناسان تربیتی معتقدند کارکنان مدرسه در سلامت روان دانشآموزان دارای نقشهای حرفهای هستند. مسوولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانشآموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمیشود. مدرسه مسوول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانشآموزان نیز است.
در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه میکنند. معلم با محبت و توجه، آنان را در مسیر صحیح هدایت میکند، دانشآموز در مدرسه چگونگی برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران و مسوولیتپذیری را میآموزد و راههای مبارزه با کینهتوزی، دیگرآزاری و حسادت را یاد میگیرد.
تحقیقات متفاوتی که در این زمینه انجام شده نشان میدهد رفتار کودکان دبستانی، بستگی بسیار با رفتار معلمان آنها دارد و چنانچه معلمی روش محبتآمیز همراه با انضباط منطقی را در کلاس خود به کار ببرد از همکاری، علاقهمندی و قدرت ابتکار شاگردانش بهرهمند میشود.
نقش الگویی معلم و نفوذی که او در انضباط دادن به رفتارهای دانشآموزان دارد، بر همگان روشن است. از آنجا که دانشآموزان یکی از الگوهای مهم رفتاری خود را معلمان قرار میدهند، اگر معلم از ویژگی الگودهی خوبی برخوردار باشد میتواند تاثیرات عمیقی در رشد شخصیت و بهداشت روانی دانشآموزان باقی بگذارد. معلمی که الگوی تعاملی و متعادلی میان خود و دانشآموز برقرار میکند و در این ارتباط به شخصیت و نیازهای دانشآموزان توجه کافی دارد و کارها را بر اساس استعدادها و تمایلات میان شاگردان تقسیم میکند، چنین معلمی نقش بهتری را در بهداشت روانی دانشآموزان ایفا خواهد کرد.
امروزه بیشتر روانشناسان تربیتی معتقدند کارکنان مدرسه در سلامت روان دانشآموزان دارای نقشهای حرفهای هستند. مسوولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانشآموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمیشود. مدرسه مسوول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تامین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانشآموزان نیز است.
در مدرسه فرزندان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه میکنند. معلم با محبت و توجه، آنان را در مسیر صحیح هدایت میکند، دانشآموز در مدرسه چگونگی برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران و مسوولیتپذیری را میآموزد و راههای مبارزه با کینهتوزی، دیگرآزاری و حسادت را یاد میگیرد.
تحقیقات متفاوتی که در این زمینه انجام شده نشان میدهد رفتار کودکان دبستانی، بستگی بسیار با رفتار معلمان آنها دارد و چنانچه معلمی روش محبتآمیز همراه با انضباط منطقی را در کلاس خود به کار ببرد از همکاری، علاقهمندی و قدرت ابتکار شاگردانش بهرهمند میشود.
نقش الگویی معلم و نفوذی که او در انضباط دادن به رفتارهای دانشآموزان دارد، بر همگان روشن است. از آنجا که دانشآموزان یکی از الگوهای مهم رفتاری خود را معلمان قرار میدهند، اگر معلم از ویژگی الگودهی خوبی برخوردار باشد میتواند تاثیرات عمیقی در رشد شخصیت و بهداشت روانی دانشآموزان باقی بگذارد. معلمی که الگوی تعاملی و متعادلی میان خود و دانشآموز برقرار میکند و در این ارتباط به شخصیت و نیازهای دانشآموزان توجه کافی دارد و کارها را بر اساس استعدادها و تمایلات میان شاگردان تقسیم میکند، چنین معلمی نقش بهتری را در بهداشت روانی دانشآموزان ایفا خواهد کرد.
نقش معلم در حفظ و بالابردن بهداشت روانی دانش آموزان