این طرح دارای 180 صفحه می باشد. نوع فایل: WORD.
چکیده :
امروزه ماهواره به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ، در رفتارهای اجتماعی جوانان ،دارای نقش مهمی است .
پژوهشگر در این تحقیق کوشیده است تا به بررسی نقش ماهواره به طور خاص به عنوان یک رسانه جهانی، پرنفوذ و پر مخاطب، در شکل دادن به رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران و به ویژه تاثیرپذیری جوانان از ماهواره در انتخاب مد و تغییر رفتارهای اجتماعی آنهابپردازد .
برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی (survey) استفاده شده است .
نمونه این تحقیق، عبارت است از تعداد 384 نفر از جوانان 18 تا 28 ساله ساکن مناطق 22گانه شهر تهران که از ماهواره استفاده کرده اند و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مناطق 22 گانه شهر تهران، انتخاب شده اند .
ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بوده است.
از طریق تجزیه و تحلیل داده های آماری و توصیف و نیز استنباط داده ها با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر و دی سامرز ، نتایج قابل توجه زیر به دست آمده است :
- بشترین زمینه استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره،زمینه " تفریح و سرگرمی" می باشد .
- مهمترین الگوهای اخذ مد, در میان جوانان شهرتهران در این تحقیق به ترتیب عبارتند از : 1) سلیقه شخصی، 2) دوستان و همسالان، 3) ماهواره، 4) تلویزیون ایران، 5) خانواده، 6) اینترنت، 7) شخصیت های علمی و فرهنگی، 8) بازیگران و هنرمندان، 9) ورزشکاران، 10) مطبوعات داخلی، 11) مطبوعات خارجی و 12) سایر .
- بین جنس ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد در میان جوانان شهر تهران ، رابطه معنی داری وجود دارد ، به این ترتیب که زنان در انتخاب مُد، بیش از مردان از ماهواره تأثیر می پذیرند.
- بین جنس و نوع تأثیرپذیری از ماهواره رابطه معنی داری وجود دارد . به این ترتیب که زنان بیش از مردان ماهواره را باعث ایجاد تغیر مطلوب در رفتار اجتماعی می دانند.
- بین دو متغیر تحصیلات و ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ،رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین دو متغیر طبقه اجتماعی ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره درانتخاب مُد رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین میزان استفادة روزانه جوانان شهر تهران از ماهواره ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ، رابطه معنی داری وجود ندارد .
- بین دو متغیر تحصیلات ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی، رابطه معنی داری وجود دارد. به این ترتیب، پاسخگویانی که دارای تحصیلات بالاتری هستند ، بیشتر استفاده از ماهواره را باعث ایجاد تغییر مطلوب در رفتار اجتماعی می دانند.
- بین متغیرهای میزان استفادة روزانه از ماهواره وتغییردر رفتار اجتماعی ، رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین دو متغیر میزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی ،تفاوت معنی داری وجود دارد . به این ترتیب ،جوانانی که در انتخاب مُد،تأثیر پذیری پایین تری از ماهواره دارند، به نسبت جوانانی که در انتخاب مُد تأثیرپذیری بالاتری از ماهواره دارند،ماهواره را باعث ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار اجتماعی شان می دانند.
تحقیق بررسی نقش برنامه های ماهواره ای خارج از کشور، در تغییر رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران (با تاکید بر مُدگرایی)