لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:21
فهرست مطالب
ب- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق حداکثر در 20 سطر ) :
د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ( حداکثر 10 سطر) :
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (حداکثر 15 سطر):
و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق (حداکثر 6 سطر):
ز- اهداف مشخص تحقیق (حداکثر 6 سطر):
اهداف فرعی:
ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهرهوران (سازمانها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود(حداکثر 2 سطر) :
ط- سوالات تحقیق(حداکثر 10 سطر):
ی- فرضیههای تحقیق(حداکثر 5 سطر) :
ک- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) (حداکثر 5 سطر) :
اگرچه اتومبیل در سالهای اولیۀ پیدایش و در نگاه اوّل در حال حاضر، وسیله ای مفید و قابل
اتّکا به نظر میرسد، لیکن با نگاهی عمیق به این وسیلۀ ساخت بشر و مقایسۀ فواید و مضرّات
آن میتوان متوجه شد که چه اثرات اسفناک و زیان باری بر زندگی انسان ها گذاشته است.
امروزه کمتر خانواده ای است که مصون از ورود ماشینیزم به حقوق خود باشد. با این حال
حجم وسائل نقلیۀ خصوصی هم چنان در حال ازدیاد است. آمار نشان می دهد که تعداد کشته
شدگان ناشی از سوانح رانندگی از کشته شدگان برخی جنگ ها بیشتر بوده است وقوع حوادث و
تصادفات رانندگی غالباً ناشی از عدم رعایت مقررّات راهنمایی و رانندگی، عدم رعایت ایمنی
تولید در ساخت وسائل نقلیه و قطعات یدکی آن، وجود موانع و مشکلات در راهها و عدم
نظارت سازمانها و ارگان های ذی ربط در این مورد می باشد. وانگهی تعداد معدودی از
کشور ها توانسته اند، حجم وسائل نقلیه خصوصی را در حدّ معینی نگه دارند و وسائل نقلیۀ
عمومی را جایگزین آن نمایند هزینه های اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور ما انقدر زیاد است که می بایستی برای مسئولیت مدنی ان در قبال زیان دیده چاره ای اندیشید. مسئولیت مدنی در اصطلاح حقوقی به مسئولیت شخصی که خسارتی است که خود یا کسیکه تحت مراقبت یا اداره وی باشد یا اشیاء تحت حفاظت وی به دیگری وارد می آورد و نیز به مسئولیت شخص در اثر تخلف از اجرای تعهدات ناشی از قرارداد، اطلاق می شود. پس در هر مورد که شخص وظیفۀ تدارک و ترمیم خسارت وارده به دیگری را عهده دار باشد، در برابر زیان دیده مسئولیت مدنی دارد.
مسائل و مشکلات فوق سبب شده است که امروزه این اعتقاد ایجاد شود که قواعد و مقررات مربوط به مسئولیت های مدنی ناشی از رانندگی با ضرورت های اجتماعی هماهنگ شود. نگاه اجمالی به قواعد ضمان قهریه این نکته را روشن می سازد که در ضمان قهری به طور معمول باید ثابت شود که مسئول مرتکب تقصیر شده است. برای این که زیان دیده بتواند خسارت خود را دریافت نماید باید تقصیر زیان زننده را اثبات نماید. لذا زیان دیده در ضمان قهری نقش مدعی را دارد و باید دلائل اثبات آن را بیاورد، به طور کلی می توان گفت در حقوق ما مسئولیت مدنی بر نظریه تقصیر استوار است. تقصیر یکی از ارکان مسئولیت مدنی است مقصود از تقصیر آن است که کار نا متعارفی سبب ایجاد خسارت شده است و باید جبران گردد و زیان دیده باید تقصیر زیان زننده را اثبات کند. لیکن بر اساس قوانین موجود در کشور ما این موضوع در خصوص مسئولیت های ناشی از تصادفات کمی متفاوت است. برای این که زیان دیده ناچار به اثبات تقصیر زیان زننده و گرفتار تشریفات طولانی دادرسی نشود،
قانون گذار برای کلیّۀ دارندگان وسیلۀ نقلیه موتوری زمینی فرض تقصیر کرده است تا زیان
دیده ناچار به اثبات تقصیر زیان زننده نباشد. با توجه به گستردگی و وسعت میزان تصادفات و علل و اسباب متفاوتی که در هر مورد ممکن است عارض شود و نظر به قوانین متفاوتی که در خصوص مسئولیت و تقصیر در حقوق ایران وجود دارد، بررسی دقیق قواعد و مقررات مربوط به تقصیر و نیز مسئولیت می تواند در ایجاد و برقراری نظامی عادلانه و منطقی در امر رانندگی و جلوگیری از تقصیر و ورود خسارت و نیز اصلاح رانندگی و رفتار رانندگان کمک نماید. با تبیین و تفسیر صحیح قوانین موجود و مطالعه تطبیقی حقوق کشورهای مختلف در موارد مشابه و با بیان پیشنهادات اصلاحی می توان انتظار تحول و تغییر برخی از ساختار ها و مقررّات حقوقی در خصوص تعیین روابط ایجاد کننده خسارت و زیان دیده را داشت و این تحوّل لازم و ضروری است. لذا مساله ای که این تحقیق به دنبال بررسی ان است اینکه اساسا هزینه های اقتصادی مسئولیت مدنی ناشی از تصادفات رانندگی چگونه ارزیابی می گردد؟
تحقیق در مورد تحلیل اقتصادی مسئولیت مدنی ناشی از تصادفات رانندگی