
معماری جاده
20 صفحه
با توجه به اینکه استحکام و حفظ امنیت جای مسافران در احداث بزرگراهها امری است که پیش از هر نکته دیگری حتی قبل از توسعه راهها باید مورد توجه مسوولان ذیربط باشد، از این رو بکارگیری موادی که علاوه بر استحکام موجب ماندگاری و صرفهجویی هزینه در زمان طولانی میشود، اهمیت مییابد چرا که در صورت ساخت راهها بدون توجه به فنآوریهای به روز موجب هدر رفتن انرژی، هزینه و زمان زیادی میشود.
بنابراین گزارش، طبق آمارهای موجود در سال 83 در تهران حدود 311کیلومتر بزرگراه و 6567کیلومتر راه ساخته شده که به دلیل عدم بهکارگیری فنآوری روز نزدیک به 300میلیارد ریال هزینه صرف بازسازی این راهها شده است. به طوری که در هر کیلومتر روکش آسفالت 100 تا 150میلیون تومان هزینه صرف شده است.
در کشورهای پیشرفته دنیا به منظور صرفهجویی هزینه در مدت زمان طولانی استحکام آسفالت، افزایش میزان امنیت از قیر اصلاحشده با افزودن مادهای به نام SBS استفاده میکنند.
این گزارش حاکی است، استفاده از قیر اصلاح شده توسط SBS از حدود 15سال قبل در کشورهای پیشرفته به کار گرفته شده و موجب ارتقای کیفیت آسفالت و مقاومت آن در برابر سرما و گرما شده و در نهایت منجر به صرفهجویی قابلتوجهی شده است.
به تازگی در ایران نیز وزارت راه و ترابری و شهرداری استفاده از قیر اصلاحشده توسط SBS را مورد توجه قرار دادهاند.
معماری جاده