توضیحات :
تاکنون درباره ابداء یا شروع آغازین خط روایات و افسانه های بسیار نقل شده است. همانطوریکه راجع به مبداء یا ابداء زبان افسانه های زیادی بیان شده است. روایتی موجود است که نخستین مبتکر خط « کادموس »؛ شاهزاده فینقی و بنیانگزار شهر « تَبِس » بوده که برای نخستین بار الفبا را تدوین کرده است و سپس به یونان آورده است….
فهرست مطالب :
- مقدمه
- افسانه پیدایش خط
۱ – آغاز و مراحل تطور خط
۲ – کتیبه ها
- خوشنویسی در هنر ، معماری اسلامی و مساجد
- مراحل تکامل خط
الف: خط تصویری
ب:خط مفهوم نگار
پ:خط هجایی
ت: خط الفبایی
- خط کوفی
الف:خط کوفی تحریری
ب: کوفی بنایی یا معلقی
پ: کوفی تزئینی
- خطوط شش گانه
۱ :خط محقق
۲: خط ریحان
۳:خط ثلث
۴:خط نسخ
۵: توقیع
۶:رقاع
- خطوط ایرانی
الف: خط تعلیق
ب: خط نستعلیق
پ:شکسته نستعلیق یا خط شکسته
- خطوط تفننی
الف: خط طغرا
ب: مثنی
پ: خط معما
ت:سیاه مشق
- دیدگاه مرسوم در دنیا راجع به معماری اسلامی
- نقش هنر خوشنویسی در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام
- علت احتراز متفکران کشور از به کاربردن عنوان معماری اسلامی
- علت مشکلبودن تفکیک عرصه فرهنگ، باورها و محیط در معماری اسلامی
- کاربرد خطوط مختلف در جایگاه خاص خود در هنر خوشنویسی و معماری
- وجوه اشتراک معماری که در بستر فرهنگ اسلام پدید آمده با سایر معماریها
- علت استفاده از هندسه در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام
- خط کوفی و کاربرد آن در معماری برخاسته از فرهنگ اسلام
- معمار بههنگام کار
- معماری برای فقرا
- تئاتر روستای گورنای جدید
- طراحی برای گورنا
- تجلی نام«امیرالمؤمنین علی(ع)»در معماری اسلامی
- منابع
♠ فرمت این پایان نامه Word می باشد.
تعداد صفحات :38
کاربرد خط و خوشنویسی در معماری(مرجع کامل)