مشخصات این فایل
عنوان: روابط بین تدریس و یادگیری
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 273
این مقاله درمورد روابط بین تدریس و یادگیری می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله روابط بین تدریس و یادگیری
روش تدریس در مکاتب فلسفی:
1- آرمان گرایی:[1] روش تدریس با تأکید بر خودکاری شاگرد، به تشویق محصلان به تفکر و راهنمایی آنها در انتخاب موضوعهای تفکر میپردازند و فرصتهایی فراهم میآورند که محصلان معرفتهای آموختهشان را در حل مسائل اخلاقی و اجتماعی مورد استفاده قرار دهند و ارزشها و تمدن انسانی را بپذیرند. در نتیجه روش دیالکتیک مخصوصاً در موضوعاتی که تفکر در آن ....
ویژگیهای روش سقراطی:
1- در روش سقراطی، نقش معلم عمدتاً شامل پرسیدن و نقش شاگرد سازماندهی و به کارگیری دانش و تجربه گذشته خود برای پاسخ به سئوالهاست.
2- روش سقراطی نه تنها روش جدلی (دیاکلتیک) و شامل کنش متقابل بین معلم و شاگرد است، بلکه استقرایی نیز میباشد؛ یعنی از جزئیات به کلیات میرسد.
محاسن:
1- روش سقراطی مهارت کتابیش و کشف حقایق را در دانشآموزان پرورش میدهد. ....
موارد استفاده از بحث کنترل شده:
1- هنگام آموختن مفهوم جدید به فراگیران که معلم انتظار دارد همه آنها مفهوم مشترک و واحدی از آن دریابند.
2- هنگامی که معلم بخواهد ذهن دانشآموز را به تکاپو و کنکاش وادارد.
محاسن:
1- معلم بر کلاس احاطه دارد و اختیار بحث از او سلب نمیشود.
2- معلم نمیتواند بحث را بسوی هدف مورد نظر هدایت کند و وقت کلاس با سئوال و جواب بیمورد گرفته نمیشود.
محدودیتها:
- بحث کنترل شده معلم ـ مدار است.
2- این روش برای علوم و ریاضی کاربرد چندانی ندارد. .....
مراحل روش واحدها:
1- بررسی و تسخیر نیازها: این شامل مرحله مشخص کردن هدف کلی و واحد و تعیین عنوان کلی واحد میشود.
2- تشخیص و موفق هدفهای رفتاری
3- انتخاب و سازماندهی محتوا: این مرحله شامل انتخاب عناوین و موضوعات، انتخاب مفاهیم اساسی و مهم، انتخاب منابع و ساز نامه بر محتوا شود.
4- تعیین و سازماندهی تجارب یادگیری: این مرحله شامل مصرفی واحد، بسط و تحلیل آرا به شخصی کردن شکل فعالیتها و مشخص کردن کاربرد واحد و اخذ نتیجه کلی می شود.
5- ارزشیابی واحد
.....
مراحل روش همیاری:
1- سازماندهی گروه: یک گروه 3 تا 5 نفری ناهمگن، با تواناییهای متفاوت شامل کودکان کندآموز، میانی و تندآموز تشکیل میشود.
2- سازماندهی فضا: در آرایش کلاس اعضای هر گروه کنار هم قرار میگیرند و گروهها فرصت تعامل در حالت نشسته را دارند. در زیر چند آرایش پیشنهاد میشود:
3- سازماندهی افراد هر گروه: در هر گروه تقسیم کار و وظایف انجام میشود و افراد در نقشهای نمایندهی گروه، سخنگوی گروه، نویسنده گروه و ناظر گروه به ترتیب وظایف کنترل وسایل، گزارش شفاهی کار گروهی، تهیه گزارش کتبی و حفظ نظم و ....
محدودیتها:
1- این روش به معلم چیره دست نیاز دارد.
2- این روش زمانبر است.
مناسبتر است؛ زیرا سبب میشود که گروه با انگیزه بیشتری در بحث شرکت کند و احتمالاً نتیجة بهتری حاصل شود. عدة زیادی نیز معتقدند که سرعت عمل در روش متمرکز بیشتر است. اما می توان یک نوع شبکه ارتباطی را پیشنهاد کرد که در آن ضمن تمرکز، منعی برای ارتباط متقابل و چند کانالی وجود نداشته باشد. طرز آرایش این شبکه ارتباطی، همچنان که در شکل نشان داده شده است، به شکل نیمدایره است. افراد همه در خط نیمدایره استقرار مییابند، جز ناظر گروه که در خارج از نیمدایره قرار دارد و هیچ گونه دخالتی ....
بخشی از فهرست مطالب مقاله روابط بین تدریس و یادگیری
محدودیتها:
تدابیر ارائه و توضیح دادن:
تعریف مفهوم و ویژگیهای آن:
تعریف اصل:
کاربرد اصول:
مراحل روش تدریس یاد سپاری:
روشهای تدریس فعال:
ویژگیهای روش سقراطی:
انواع روش مباحثهای:
شخصیت معلم در روش بحث گروهی:
مفهوم تسلط:
مراحل روش یادگیری در حد تسلط:
مراحل روش واحدها:
انواع روشها:
مراحل روش پروژه:
مراحل روش با روش مغزی:
تشکیلات جلسه بارش مغزی:
اصول زیر بنای روش بدیعهپردازی:
مراحل روش بدیعهپردازی:
مفاهیم اساسی روش فراشناخت:
عناصر فراشناخت:
رویکردهای مختلف روش مشارکتی:
ویژگیهای خاص روش مشارکتی:
مراحل روش مشارکتی:
مراحل روش تدریس آزمایشگاهها:
مراحل روش 5E:
دانلود مقاله روابط بین تدریس و یادگیری