سیلندرهای تحت فشار زیاد سیلندرهایی هستند که از فولاد بدون درز ساخته شده و گنجایش آبی آنها از450 کیلوگرم بیشتر نبوده و فشار کار آنها از 130 اتمسفر کمتر نباشد.
شانۀ سیلندر :
انحنای بین دیوارۀ جانبی و سرفوقانی سینلدر را گویند.
فلنج گلوئی :
فلنجی است که در وسط سرفوقانی سیلندر قرار داشته و شیر در وسط آن نصب می شود.
ویژگیها
تاب کششی :
در صورتیکه فرض شود، سیلندر بطور افقی طوری قرار داده شده که فقط بر روی دو انتهای آن تکیه داشته باشد، باری که بطور یکنواخت بر تمام طول سیلندر وارد می آید، عبارت است از وزن واحد قسمت طول مستقیم سیلندر که بطور کامل با آب پر شده و تا فشار آزمون سیلندر تحت فشار قرار گرفته است.
مجموع دو برابر بیشینۀ تنش کششی وارده بر الیاف فلز سیلندر که روی دو تکیه گاه قرار گرفته و در اثر خمش فلز بوجود آمده است ( این تنش از رابطۀ 1 بدست می آید. با اضافۀ تنشی که بر دیواۀ طولی سیلندر در اثر فشار آزمون دارد، می آید از رابطه ی 2 محاسبه می گردد)
نباید از 80 درصد کمینه مقاومت تسلیم فلزی که در سیلندر بکار رفته است، تجاوز نماید.
در صورتیکه این مقدار از 80 درصد مذکور فوق تجاوز نماید باید آنقدر ضخامت فلز سیلندر را زیاد نمود تا شرط فوق بدست آید.
رابطه ی 1
رابطه ی 2
که در آنها :
M : گشتاور خمشی بر حسب کیلوگرم سانتیمتر
W : وزن هر سانتیمتر سیلندر پر شده با آب
I : طول سیلندر بر حسب سانتیمتر
C : شعاع خارجی سیلندر بر حسب سانتیمتر
I : مومان اینرسی بر حسب سانتیمتر بقوۀ چهار
D : قطر خارجی بر حسب سانتیمتر
d : قطر داخلی بر حسب سانتیمتر
: سطح داخلی مقطع سیلندر بر حسب سانتیمتر مربع
: سطح فلز در سیلندر بر حسب سانتیمتر مربع
P : فشار آزمون آب بر حسب کیلوگرم بر سانتیمتر مربع
جوشکاری برقی و یا زرد جوش برای منظوری در سیلندرهای تحت فشار زیاد ممنوع است.
زرد جوش عبارت است از نوعی جوشکاری بدون استفاده از برق که در آن بوسیله ی مشعل های جوشکاری و بکار بردن میله های غیر آهنی ( از قبیل مس، برنج و آلیاژهای مناسب) عمل جوش دادن انجام می گیرد.
شامل 20 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق درباره سیلندرهای تحت فشار زیاد