وظیفه تراورس در خط آهن :
1- فاصله بین ریل ها را ثابت نگه می دارد .
2- نیروهای افقی وعمودی را که از قطار تولید می گردد به بالاتر منتقل
می کند .
3- جذب ارتعاش های حاصل از حرکت چرخ روی ریل
ویژگیهای تراورس:
1- تراورس ها با 8 دارای طول کافی بوده تا بتوانند در پایداری خط ها موثر باشند
2- مانع جابجایی طولی یا عرضی خط شوند
3- مانعی برای کوبیدن بالاتر نباشند
انواع تراورس ها :
چوبی ، بتنی ، فولادی
تراورس چوبی :
تاریخچه تهیه تراورس های چوبی به قرن نوزدهم می رسد . در اواسط این قرن شخصی به نام اوتگرس با احداث کارخانه اشباع تراورس چوبی ، اولین تراورس های چوبی اشباع شده را تولید کرد . اشباع تراورس با مایعی به نام کوئوزوت که از قطران زغال سنگ بدست می آید انجام می شد .
مشکلات زیست محیطی تراورس های چوبی از حمله قطع بی رویه درختان جنگلی و نیز سمی بودن مایع اشباع کننده آنها همچنین عمر مفید نسبتا کم سبب شدکه امروزه این تراورس ها کم کم منسوخ شوند . دو دسته تراورس چوبی داریم :
1- تراورس چوبی نرم : که از چوب کاج ، صنوبر و نارون تهیه می شوند و عمر مفیدشان 12 تا 15 سال است .
2- تراورس چوبی سخت : که از چوب راش ، کاج و بلوط تهیه می گردد وعمر این تراورس ها 95 تا 31 سال است .
ظرفیت ویژه تحمل بار چوب :
D : وزن مخصوص نسبی
E : مدول الاستیسیته چوب
مواد اشباع کننده تراورس چوبی :
1- مشتقات قطران و کروئوزوت
2- مواد اشباع کننده محلول در نفت
3- مواد اشباع کننده محلول در آب
روش های اشباع چوب :
1- روش بتل
2- روش سوپتیک
3- روش دسرموند
4-روش استرا
5-روش بورنه
6-دوتکرس
7-روش ترکیب های آرمنیکی
تراورس بتنی :
این نوع تراورس برای اولین بار در سال 1887 توسط یک فرانسوی به نام مویز ابداع شد . سالها بعد راه آهن اتریش و ایتالیا طرح دویز را بسط و گسترش دادند .
نویتها :
1- عمر طولانی حدود 40 تا 50 سال
2- بریل عایق بودن برای عبور خط های برقی مناسب است .
3- عدم قابلیت اشتعال پذیری یا زنگ زدگی و آفت زدگی
4- تراورس بتنی را می توان به تعداد زیاد و یکجا از مصالح محلی تهیه کرد.
شامل 23 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت پروژه راه آهن