مشخصات این فایل
عنوان: پژوهش در عملیات روش پژوهش
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 82
این مقاله درمورد پژوهش در عملیات روش پژوهش می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله پژوهش در عملیات روش پژوهش
انواع پژوهش در پژوهش در عملیات
در یک دستهبندی عمومی، اگر پژوهش برای حل مسائل مشخص و موجود انجام شود نوع پژوهش از جهت خروجی، کاربردی خواهد بود و اگر توسعه تئوریها و روشهای عمومی برای تولید دانش هدف باشد نوع پژوهش، محض خواهد بود.
با هدف تدوین روش پژوهش برای پژوهش در عملیات، در اینجا دستهبندی عملیتری از انواع پژوهش در پژوهش در عملیات ارائه میکنیم. در این دستهبندی سه نوع پژوهش قابل تشخیص است؛
حل مسائل واقعی
توسعه مدل یا روش حل برای مسائل کلاسیک
توسعه تئوریها یا فنون عمومی.
در حل مسائل واقعی، متخصص پژوهش در عملیات با مسئلهای مربوط به یک عملیات در حال اجرا روبروست. صرفنظر از اینکه مشکل چه باشد و چگونه توسط سفارشدهنده مطرح شده باشد ممکن است از دیدگاه پژوهش در عملیات ناشناخته بوده، و به درستی تعریف نشده باشد یا چیزی به غیر از آنچه باشد که مدنظر سفارشدهنده است. بنابراین تعریف مسئله در این نوع پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است. واقعی بودن مسئله ضرورت دقت در تعیین مفروضات، جمعآوری دادهها، تعیین پارامترها و روابط و تدوین اهداف عملیات و شاخصهای اثربخشی را دوچندان مینماید. عوامل اشاره شده نقش تعیینکنندهای در تعریف مسئله و دستیابی به راهحل دارند. راهحل پیشنهادی در حل مسائل واقعی زمانی ارزشمند است که بتواند در عمل پیاده شود. یعنی تطبیق....(ادامه دارد)
هدف استفاده از مدل
هدف هر روش علمی مطالعه پدیدههای واقعی است. در راستای این هدف ابزاری مورد استفاده قرار میگیرد تا مطالعه را عملیتر، آسانتر، ارزانتر و سریعتر نمایند. در علوم طبیعی مطالعه پدیدهها به روش جزء به کل و از طریق ساخت فرضیهها و اثبات و بیان آنها در شکل نظریه انجام میشود. در این علوم رویکرد سیستمها بکار نمیرود. برخلاف رویکرد سیستمی تنها به رفتاری از یک سیستم پرداخته شده و صرفنظر از عوامل دیگر نظریهای برای آن رفتار کشف میشود. نظریهها مستقل از یکدیگر اثبات میشوند.
اما در پژوهش با رویکرد سیستمها که پژوهش در عملیات یکی از آنها میباشد به سیستم یا عملیاتی از آن به عنوان یک کل نگاه میشود. این کلیت شامل اجزاء، مفاهیم، پردازش، ورودیها، خروجیها، بازخورها و روابط بین آنهاست (ساعتی 1988، 32). بیان کلیت یک سیستم یا عملیات در قالب یک فرضیه عملی نیست و مدل ابزاری است که برای این هدف مورد استفاده قرار میگیرد. در روش علمی استفاده از مدل، مطالعه پدیدهها به روش کل به جزء انجام میشود. پیچیدگی پدیدهها و واقعیتها به حدی است که درک، تجسم و خلق ....(ادامه دارد)
یک مدل هرگز نباید خیلی مطابق سیستم واقعی باشد.
این اصل در مواردی که مدل خیلی پیچیده میگردد باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، فرض کنید که فردی میخواهد یک مدل کامپیوتری دقیق از اقتصاد آمریکا بسازد که باید در آن از تعدادی محقق توانا استفاده شود تا زمان و هزینه زیادی صرف تبیین ارتباطات و کنشهای متقابل نمایند. در چنین شرایطی میتوان به این باور رسید که مدل همان سیستم واقعی خواهد شد. آنهایی که این مدل را توسعه میدهند باور میکنند همان سیستم واقعی را توسعه دادهاند زیرا توجه آنها به سمت مدل بوده است بطوری که مدل برای آنها همان سیستم واقعی میگردد. به عبارت دیگر، آنها ممکن است نتوانند سیستم واقعی را مگر در قالب مدل ببینند. آنهایی نیز که درگیر ساخت مدل نبودهاند با وجود ابهت فناوری و تلاش انجام شده فرض میکنند که بخاطر پیچیدگی مدل، یک مدل صحیح است. در نتیجه، مدل ممکن است پذیرفته شود در حالیکه باید فایده عملی آن مورد ارزیابی قرار میگرفت.
هرچه مدل بزرگتر و پیچیدهتر میشود این خطر افزایش مییابد. حل مدل پیچیدهتر شده و به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. صرفنظر از اینکه احتمال خطاهای منطقی ضرورتاً افزایش مییابد، فاصله بین مفروضات و نتایج مدل، ....(ادامه دارد)
- پیادهسازی مدل
در این مرحله، پیاده کردن نتایج آزموده شده مدل تحت مطالعه، مورد رسیدگی قرار میگیرد. مسئولیت اجرای این امر اصولاً بر عهده گروه پژوهش در عملیات است. این امر اساساً مستلزم ترجمه قابل فهم این نتایج به دستورالعملهای مفصل و روشن برای افراد است که پس از اجرای پژوهش، اداره و کار با سیستم را به عهده خواهند گرفت. در این مرحله، همکاری بین گروه پژوهش در عملیات و کارکنان عملیاتی به بالاترین درجه خواهد رسید. ارتباط بین دو گروه را میتوان با دعوت کارکنان عملیاتی برای شرکت در تدوین برنامه پیاده کردن نتایج مدل بهتر نمود. در حقیقت، این تبادل نظر باید در تمام مراحل بررسی مزبور برقرار باشد. بدین طریق هیچ نکته سودمندی، که در نظر گرفتن آن بتواند به عدم موفقیت سیستم منجر شود، از نظر دور نخواهد ماند. همچنین برای اینکه پیاده کردن نتایج در عمل امکانپذیر باشد، میتوان با کمک کارکنان عملیاتی اصلاحات یا تعدیلهایی را که ممکن است در سیستم به وجود آورد بررسی نمود. به عبارت دیگر لازم است مرحله پیاده کردن نتایج، با همکاری دو جانبه گروه پژوهش در عملیات و افرادی که بعداً مسئول اداره و کار با سیستم خواهند بود انجام گیرد.
در اجرای تصمیمات اتخاذ شده ناشی از نتایج مدل، نبایستی مفهوم استفاده کننده- طراح را از یاد برد. دلیل اصل تصمیمگیری، تغییر در محیط عملیاتی برای حداقل یک سطح از سیستم است. وقوع هر تغییری نیازمند آموزشهای لازم به ....(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله پژوهش در عملیات روش پژوهش
1- مقدمه
2- انواع پژوهش در پژوهش در عملیات
3- روش پژوهش در حل مسائل واقعی
4- روش پژوهش در توسعه مدل یا روش حل برای مسائل کلاسیک
5- روش پژوهش در توسعه تئوریها و فنون عمومی
3-1- استخراج مسئله
3-2- مدلسازی
3-2-1- تعریف مدل
3-2-2- هدف استفاده از مدل
3-2-3- دلایل استفاده از مدل
3-2-4- هدف از مطالعه سیستمها و عملیات از طریق مدل
3-2-5- انواع مدلها (موردیک و مانسون 1986، 54-56)
3-2-6- اصول مدلسازی (فیلیپس، راوین داران و سولبرگ 1987، 4)
3-2-7- مدلهای کلاسیک پژوهش در عملیات
3-2-8- روش مدلسازی
3-2-9- سادهسازی مدلها
3-3- حل مدل
3-4- اعتبارسنجی مدل
3-5- پیادهسازی مدل
4-1- توسعه مدل
4-1-1- مطالعه مسئله
4-1-2- مدلسازی
4-1-3- حل و اعتبارسنجی مدل
4-2- توسعه روش حل برای مسائل کلاسیک
روش پژوهش در توسعه تئوریها و فنون عمومی
مراجع
پینوشتها
دانلود مقاله پژوهش در عملیات روش پژوهش