نوع فایل: word
قابل ویرایش 45 صفحه
مقدمه:
منظور از حفظ کاربری اراضی جلوگیری از تغییر نحوة استفاده از زمینهایی خاص توسط مالکان یا متصرفین آنها میباشد.
برخی از اراضی بنابر قانون، صرفاً جهت کاربردهای خاص قابل استفاده هستند و در صورتی که مالک متصرف بر آن باشد که نوع کاربرد ویژه ای را که قانون برای آن در نظر گرفته تغییر دهد، آثار منفی آن دامنگیر طبیعت، محیط زیست، اقتصاد، اجتماع یا فضای علمی، سیاسی، فرهنگی ، هنری و مذهبی در پی خواهد داشت
در برخی کشورها، زمین و اراضی طبیعی موضوعی مقدس و غیر قابل مسامحه برای بومیان منطقه محسوب میشود، به طوری که قوانین داخلی کشور و یا حتی معاهدات حقوق بشر، و نهادهای حقوق بشری بین المللی نظیر کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد (نهاد ناظر بر اجرای میثاق حقوق مدنی و سیاسی) و شورای حقوق بشر، آن را مورد توجه قرار داده و تخطی ناپذیری آن را مورد تأکید قرار دادند.
بنابر میثاق حقوق مدنی سیاسی، و بیش از آن بنابر اعلامیه حقوق بشر 1948 سازمان ملل، افراد را نمیتوان از ارزشهای مذهبی، قومی و قبیهای شود دور ساخت. از این رو در کشورهایی مانند استرالیا یا چین و در نوای از سوئد یا کانادا، بومیان منطقه که سرزمنیشان را مقدس میشمارند، حق محافظت و استفاده انحصاری از آن را بریا خود محفوظ داشتهاند، طوری که دولت نمیتواند ، آنها را از دست بومیان خارج ساخته و یا کاربردی غیر از آنچه که مد نظر بومیان است برای آن مقرر دارد.
علاوه بر آن، در اکثر کشورهای دنیا، معمولاً زمینهای کشاورزی، جنگها، مراتع اراضی با تلاقی و سایر اراضی طبیعی مورد محافظت ویژه قرار گرفته و امکان دست یازی به آنها بنابر مقررات قانونی ممکن نمیباشد. با توجه به نوع مالکیت در کشورهای حوزة خاورمیانه، حفظ کاربری اراضی و منع تغییر آن، بیشتر در رابطه با اراضی کشاورزی و مراتع مطرح است. در ایران نیز، با توجه به وضعیت اقلیمی حاکم و کمبود جنگها و مراتع طبیعی، هر چند به کشاورزان و دامداران بومی نواحی مختلف اجازة استفاده از آنها داده میشود اما این حق استفاده منحصر بوده و امکانی غیر از آنچه به طور سنتی استفاده میشده، نظیر ساخت و ساز یا کاربرد صنعتی وجود نخواهد داشت.
از جمله مهمترین این اراضی، اراضی کشاورزی هستند که به طور اعم به زمنیهایی اطلاق میشود که به طور مداوم مورد عملیات کشاورزی، باغداری و تاکداری قرار میگیرند و یا با توجه به ویژگیهای طبیعی، استعداد و قابلیت بالایی برای چنین مصارفی خواهند داشت.
جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی قوانین متعددی وضع شده که هم شیوة تشویقی، هم باز دارنده را مورد توجه قرار دادهاند.
در این تحقیق سعی میکنیم با بیان روند قانونگزاری در ایران جهت منع تغییر کاربری اراضی، جنبههای ک یفری آن را مورد توجه قرار دهیم.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول- کلیات
الف – پیشینه منع تغییر کاربری اراضی در ایرن
ب- تعاریف
مفهوم تغییر کاربری
موارد ضروری تغییر کاربری
- مصادیق تغییر کاربری
فصل دوم- سیاست کیفری در مقابل تغییر کاربری اراضی
الف- مجازات قانونی به منظور منع تغییر کاربری اراضی
ب- بزه تغییر کاربری اراضی
ج- هدف اصلی سیاست کیفری
د- رأی وحدت رویه
ه - بررسی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (با اصلاحات بعدی)
ی- شیوه رسیدگی به درخواست تغییر کاربری
نتیجه گیری
پاورقیها
فهرست منابع
منابع و مأخذ:
پاورقیها
1- سید رضا رزقانی، نقدی بر قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی، مرکز پژوهشهای مجلس، 1385، ص 28
2- همان، ص 32
3- محمد رضا ملکوتی، منع تغییر کاربری اراضی، حقوقو شهروندی، معاونت آموزش قوه قضائیه، 1383، ص 71
4- عباس نام جویان، سیر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، حقوق محیط زیست، بنیاد مسکن، 1386، ص 42
5- محمد کامیار، نگاهی به روند منع تغییر کاربری اراضی در ایران،حقوق شهروندی، قوه قضائیه، ص 30
6- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 80
7- سید رضا زرقانی، همان، ص 27
8- رضا مطهری، نکاتی درباره چگونگی تبدیل کاربری اراضی، روزنامه خراسان، 1385، 127، ص15
9- عباس نام جویان، همان، ص 50
10- سعید علوی، اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی، وزارت کشاورزی، 1285، ص101
11- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 92
12- سید رضا رزقانی، همان، ص 31
13- عباس نام جویان، همان، ص 49
14- محمد کامیار، همان، ص 30
15- رضا مطهری، همان، ص 20
16- همان، ص 19
17- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 97
18- سید رضا زرقانی، همان، ص 37
19- عباس نام جویان، همان، ص 47
20- سید رضا زرقانی، همان، ص 35
21- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 99
22- عباس نام جویان، همان، ص 47
23- رضا مطهری، همان، ص 36
24- سید رضا زرقانی، همان، ص 37
25- محمد کامیار، همان، ص 38
26- همان، ص 36
27- رضا مطهری، همان، ص22
28- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 97
29- همان، ص 100
30- سید رضا زرقانی، همان، ص 42
31- سعید علوی، همان، ص 121
32- محمد کامیار، همان، ص 38
33- عباس نام جویان، همان، ص 53
34- محمد رضا ملکوتی، همان، ص 87
35- همان، ص 97
36- عباس نام جویان، همان، ص 50
37- سعید علوی، همان، ص 121
1- زرقانی، سید رضا، نقدی بر قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی، مرکز پژوهشهای مجس شورای اسلامی، 1385
2- علویع سعید، اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی، مرکز پژوهشهای وزارت کشاورزی، تهران،1385
3- کامیار، محمد، نگاهی به روند منع تغییر کاربری اراضی در ایران، حقوق شهروندی، معاونت آموزشی قوه قضائیه، 1385
4- نام جویان، عباس، سیر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، حقوق محیط زیست، معاونت پژوهشی بنیاد مسکن، 1386
5- مطهری، رضا، نکاتی درباره چگونگی تبدیل کاربری اراضی، روزنامه خراسان، 1395، شماره 127
6- ملکوتی،محمد رضا، منع تغییر کاربری اراضی، حقوق شهروندی، معاونت آموزشی قوه قضائیه 1383، شماره 20
7- رأی وحدت رویه، دیوان عدالت اداری،روزنامه رسمی، 1373
8- قانون حفظ کاربری اراضی زراعی
9- قانون اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی
پروژه رشته حقوق با موضوع حفظ کاربری اراضی. doc