لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه9
مقدمه :
امروز دنیای کسب و کار و فعالیتهای سازمانها با گذشته تفاوت زیادی کرده است . در گذشته کارها ساده ، ارتباطات محدود و تنوع وظایف بسیار کم بوه است .مدیران با توجه به کارهای تخصصی ،ارتباطات وسیع و متنوع و پیچیدگی وظایف و همچنین محدودیت های گوناگون برای بقا و پیشرفت سازمان و جهت تحقق رسالت و اهداف آن ،باچالش های متفاوت تری از گذشته ،روبرو می باشند ،ایشان برای کسب موفقیت و انجام بهتر وظایف مدیریتی خود به رویکردهای جدید مدیریت توجه بیشتری نشان می دهند .
بدون شک نظام پیشنهادها در دنیای کنونی یکی از مناسب ترین روش های افزایش بهره وری درسازمانهای مختلف می باشد .
از نظام پیشنهادها باید به عنوان زمینه شکل گیری کشف استعدادها و موثرترین روش حل و فصل مسائل سازمان تلقی داشت که هر یک از ابعاد مذکور به نحوی جاذبه های سازمان و بالندگی فکری – مهارتی و اجتماعی را تعیین نموده است .
نقطه شروع برای این دستیابی ،تفکر پیرامون اهداف ،امکانات موجود و شناخت از شکافها ونارسائیها و همچنین درک شرایط برونی و نهایتا اثر گذاری بر این عوامل است .این اثرگذاری را می توان در جهت بهبود کیفیت محصول ،بهبود فرایند کار ،افزایش رضایت کارکنان ،افزایش تولید ،کاهش هزینه هاو تقلیل ضایعات ،فناوری ،تنوع محصولات وبالاخص افزایش توانمندی و آزادی تفکر نیروی انسانی و امکان پرداختن به موارد والاتری که با طبیعت جستجوگر وخلاق وی سازگار است ،هدایت نمود .
همچنین اسلام برای تفکرو بحث مشارکت اهمیت زیادی قائل است و مدام در آیه های مختلفی از قرآن دیده می شود که می فرماید :
ای انسانها در همه امور تفکر کنید یامی فرماید :اگر ما قرآن را بر کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که از ترس خدا خاشع ومتلاشی می گشت و این مثال را برای مردم بیان می کنیم تا شاید که اهل فکرت شوند .
آیه 38 سوره شوری اصل مشورت کردن در امور را مورد تاکید قرار می دهد . پیامبر گرامی اسلام که به عنوان الگوی تمام عیار برای ما معرفی شده در امور اجتماعی از آرا ونظرات مردم بهره می جست. چنانچه در فتح خیبر ، جنگ خندق ، احد و بسیاری ازامور دیگر مبنای تصمیم گیری خود را مشورت قرار داده است .
امام علی علیه السلام از مشورت و بهره گرفتن از آرا و نظرات مردم به عنوان راهی در کاهش خطا یاد می کند .
ایجاد زمینه هایی برای مشارکت کارکنان از دو جنبه حائز اهمیت است اول : جنبه تحول مثبتی است که در سازمان ایجاد می کند
دوم : جنبه اموزشی وانگیزشی که برای منابع انسانی به همراه می اورد .
مشارکت فعال تمام کارکنان ، جومساعدی برای اصلاح نگرش به کار و در نتیجه افزایش بهره وری خواهد ساخت کارکنان را می توان به طرق مختلف در اداره مرکز مشارکت داد که یکی از مهمترین و کارامدترین این روشها "نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها"ست . اما سوال این است که برای استقرار نظام پیشنهادها چه باید کرد ؟
استقرار نظام پیشنهادها ، تشکیل تیمها و گروههای کاری و توانا سازی ( برداشتن موانع قدرت نمایی توام با انتقال قدرت ) نیروی تمام انسانی به عنوان مهمترین اقدامات در جهت استقرار مدیریت مشارکتی می باشند . با ایجاد و جاری نمودن اینچنین سیستم ها و روشهایی است که می توان از رکود و سکون یک سازمان آنهم با وجود روشهای سنتی حاکم بر نظام اداری که معمولا موجب بی انگیزگی کارکنان و کاهش کیفیت محصول و آنگاه نارضایتی شهروندان می شود جلوگیری نمود . شرط لازم برای ایجاد تحرکی که به ارایه راه حلهای موثر و مناسب منجر شود آنست که دانش ، تجربه و اندیشه های ذینفعان مورد توجه و استفاده قرار گیرد و بطور نظام مند راه حلهای ارایه شده ارزیابی شوند تا انچه عملی است تشویق و به اجرا گذاشته شود .
نظام نامه حاضر با این هدف تدوین گردیده است و در ان سعی شده تا اول ، رعایت عدالت ( عدم توجه به جایگاه سازمانی پیشنهاد دهندگان ) در جذب و نحوه ی بررسی صورت پذیرد ، دوم در عین حال که زمینه مشارکت افراد را در راه حل یابی و مشکل یابی فراهم می کند ولی اختیارات و مسئولیت مدیریتها به هیچ وجه تضعیف و یا مخدوش نشود سوم ، شرایط را برای تشویق مادی و معنوی پیشنهاد دهنده در قبال عرضه پیشنهاد سازنده فراهم کند و چهارم انکه فضا و سیستمی ایجاد شود که در ان امکان مشارکت برای تمامی کارکنان فراهم باشد .
تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی