![دانلود مقاله تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا](../prod-images/666116.jpg)
مشخصات این فایل
عنوان:تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:17
این مقاله در مورد تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا
حضور نقوش اسلامی نه تنها در آثار تزئینی اروپائیان، که در کتب هنرمندان نقاش نیز حضوری بارز یافت، چنانکه "ارنست کونل " در کتاب خویش تحت عنوان "هنر اسلامی " مینویسد: "نقوش اسلیمی در سرزمینهای غرب اسلامی از محبوبیت زیادی برخوردار شد و در اواخر قرن پانزدهم وارد هنر اروپا گردید و در قرن شانزدهم در نقوش کتب هنرمندانی چون: فرانچسکو پله گرینو (francesco pellgrino) پیتر فلانتنر (peter flontner)، و هانس هولباین (hans holbein) و غیره وارد گشت. "...(ادامه دارد)
آثار نسبتاً کثیر اروپائیان پیرامون هنر اسلامی از یکسو و تقلید نقوش اسلامی در تزئینات غربی توسط نقاشان از دیگر سو، یکی از مهمترین عوامل تأثیر مستقیم این هنر بر سبکهای هنری مدرن گردید. به عنوان مثال "اوژن دلاکرو " (۱۸۳۶-۱۷۹۸) در نقاشیهای خود شدیداً متأثر از نقشگریهای شرقی در مدت حضور خود در مراکش و الجزایر بود. همچنین "فردریک چرچ " مشهورترین منظرهپرداز امریکایی در نیمه دوم قرن نوزدهم، بعد از سفر به فلسطین و سوریه، شیفته معماری اسلامی گردید و پس از بازگشت، عمارتی اعیانی ساخت و آن را "اولانا " نامید (این کلمه از واژه عربی علانا - مکان - رفیع ما - گرفته شده بود) "در این خانه نقش مایههای الحمراء، ریزهکاریهای ساده شده هندویی و کاشیکاری ایرانی به هم آمیخته است وی نسخهای از "بناهای تاریخی ایران " (پاریس ۱۸۶۷) نوشته "پاسکال ژاویه کاست " را در اختیار داشت، از این رو عناصر همچون ستونهای ایوان بالا خانه اولانا و گرتهبرداریهای...(ادامه دارد)
شایان توجه است که برای توجیه نقاشی انتزاعی مدرن به وجاهت سنتی بصری اسلامی متوسل میشدهاند، که به نظر چیتمن دارای "معانی سرنوشتسازی برای ماهیت و گسترش هنر انتزاعی از زمان نخستین تجربههای گوگن تا قرن بیستم " است. چنان که هدسن نوشته است، ماهیت بسیار غیر شمایلی سنت بصری اسلامی به معماران و هنرمندان القا میکرد که "از قوه خیال عالمی جدید بیافرینند... که در بیان خاص خود آکنده از شگفتی و لذت باشد. "۹ "هربرت رید " در کتاب "فلسفه هنر معاصر " به ذکر جملهای از گوگن میپردازد که تأثیر کلام سنبلزاده بر گوگن را به کمال میتوان در آن مشاهده کرد: "برای جوانها خوب است که مدلی داشته باشند اما بگذارید موقعی که نقاشی میکنند رویش پرده بکشند. بهتر است با اتکا به حافظه نقاشی کنید چون در این صورت کارتان از آن خودتان خواهد بود. احساس، هوش و روحتان بر چشم هنرمند اماتور (تفنن کار) پیروز خواهید شد. "...(ادامه دارد)
در آغاز این مقال از رشد علوم و فنون اسلامی در اندلس توسط امرایی چون "عبدالرحمن دوم " و "عبدالرحمن سوم " (الناصر) سخن گفتیم. از کارهای مهم عبدالرحمن دوم تأسیس دارالضرب و ضرب سکههای طلا و نقره بود. وی دستور ضرب نقش و نگاری جدید بر این سکهها را صادر کرده و بدین ترتیب در یک روی سکه دو نوشته "قل اللهم مالک الملک الی بیدک الخیر " و "الهکم اله واحد لااله الا هو الرحمن الرحیم " ضرب میشد و روی دیگر سکه نام امیر در مرکز آن و جمله "لا غالب الا الله " در اطراف آن نقش میبست....(ادامه دارد)
دانلود مقاله تأثیر هنر و معماری اسلامی بر هنر و معماری اروپا و امریکا