فرمت فایل: ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 29 صفحه
گزارش تخصصی دبیر دین و زندگی و قرآن :
چگونگی علاقه مند نمودن یکی از دانش آموزان به درس دین و زندگی با روش های خلاقانه
فهرست مطالب
تشریح کلیات (بیان مساله ، گرداوری اطلاعات ) 6
الف. شاخص های کیفی وضع موجود. 8
ب. پرسش نامه پرسش نامه (Questionnaire) 9
تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوری شده 10
موانع و مشکلات و نقاط ضعف تدریس دین و زندگی.. 11
در مجموع معیارهای اجرای راه حل به شرح زیر بوده است : 18
ارزشیابی و تاثیر اقدام جدید. 19
پیشنهادات استفاده از روش های فعال تدریس در درس دین و زندگی و قرآن.. 21
راهکارهایی برای مشارکت مذهبی دانش آموزان در مدرسه. 25
راهکارهایی برای تعمیق و تقویت آموزه های دینی.. 27
چکیده
در دنیای کنونی توسعه وایجاد مدارس به مفهوم امروزی ، گسترش سریع فناوری و ارتباطات ، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر انفجار دانش ، دایره تاثیر گذاری عوامل مختلف بر افکار و اندیشه های دانش آموزان را گسترده تر از گذشته کرده است هدف از آموزش دینی تنها افزایش معلومات دینی دا نش آموزان نیست ، بلکه هدف اصلی ، پرورش ایمان ونیل به تربیت دینی والهی است. به عبارت دیگر ، هدف اصلی " دین آموزی" نیست بلکه " تدین " است .. آنچه مسلم است این است که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق وصریح قرار نگرفته است . اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت تربیت دینی ،اخلاقی و اجتماعی حرکت کند، لازم است بسیاری از اهداف و روشها را تغییر دهد.
بی تردید آموخته های ما با باورها و اعتقادات و در نتیجه ایمان قلبی ما ارتباط نزدیکی دارد ،اما این ارتباط از ابتداتاانتها ، یک رابطه قطعی و ضروری نیست . زیرا بسیارند انسانهایی که دانش فراوان دارند و در خصوص نکته ای به باور اعتقادی نیز رسیده اند ، ولی ایمان و در نتیجه عمل متناسب با آن را ندارند.تعلم وتربیت اساسا از مقوله یادگیری است ، بدین معنا که یک فرایند تربیتی ، صرفا از مسیر ایجاد دانش و مهارت و نیز ایجاد نگرش های مثبت ، در بر گیرنده تغییر رفتار بالفعل یا حتی بالقوه ایجاد می کند. اما این تغییر رفتار ضرورتابه معنای عمل بر مبنای ایمان نیست ، بلکه صرفا می توان آن را درایجاد ، تقویت یا تغییر جهت ایمان و در نتیجه عمل آدمی موثر دانست . یادگیری دینی همان نگرش همراه با معرفت وشناخت است که ایمان و عمل دینی رادر یک فرآیند درونی و نه ضرورتاآموزشی ، تقویت می کند. ایمان و عمل دو شاخصه اصلی دین داری آدمی است .اینجانب ...............…. دبیر دین و زندگی تصمیم دارم این درس را با روشهایی جذاب به دانش آموزم نرگس …. آموزش داده و او را به این درس علاقه مند نمایم.
گزارش تخصصی دبیر دین و زندگی و قرآن