نوع فایل: word
قابل ویرایش 19 صفحه
مقدمه:
مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز دانش است . بی شک عصر حاضر ؛ عصر سازمانهاست و متولیان این سازمان ها , انسانها هستند ؛ انسانهایی که خودبه واسطه دراختیار داشتن عظیم ترین منبع یعنی تفکر می توانند موجبات تعالی ، حرکت و رشد سازمان ها را پدید آورند . در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز ، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمانهای می شود نیروی انسانی با کیفیت ، خلاق و پویاست .
از این رو در عصر حاضر ، منابع انسانی عمده ترین دارایی نا مشهود قلمداد می شوند و باید کارکنان را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرآیندهای سازمانی دانست . سازمان های پیشرو با تلاش برای جذب ، پرورش ، نگهداشت و به کارگیری نیروهای زبده مزیتی رقابتی امروز و فردای خود را تضممین می کنند . در این مقاله در مدیریت منابع انسانی در شرکتهای کوچک و متوسط می پردازیم . توجه به این مقوله در مدیریت این شرکتها که در آینده اقتصادی کشور جایگاه ویژه ای دارند ، می تواند در این میان مهم به نظر می آید ، منابع انسانی به عنوان برجسته ترین عامل مزیت رقابتی در رشد و توسعه کارآفرینی و متعاقب آن تمایز سازمانها از یکدیگر نقش کلیدی ایفا کرده است . در همین راستا الگوی تعالی سازمانی ، توسعه و مشارکت کارکنان و همچنین یادگیری ، نوآوری و بهبود مستمر را جزء مفاهیم بنیادین خود قلمداد می کند و اشاره دارد که سازمان های پیشرو ، اهمیت روزافزون سرمایه های فکری کارکنان خود را دریافته اند و از دانش آنان در جهت تحقق اهداف اهداف کمی و کیفی خود بهره می برند .
گری پکر برنده جایزه نوبل در اقتصاد می گوید همان طور که کارخانه ها ، ماشین آلات و دیگر سرمایه های مادی بخشی از ثروت ملل شمرده می شوند سرمایه های انسانی نیز بخش دیگری از این ثروت هستند . بدون شک اموری چون فناوری ، ائتلاف های جهانی و نوآوری در آینده بر مزیت رقابتی سازمانها اثر می گذارند اما فراموش نکنیم گردش هر یک از این امور در گرو استعداد و توانایی نیروی انسانی است و بنابراین به نظر می رسد در آینده مزیت راهبردی و اقتصادی نصیب سازمانهایی خواهد شد که بتوانند در بازار بهتر از سایرین ، گروهی متنوع از بهترین و درخشان ترین استعداد های انسانی را جذب کنند ، پرورش دهند و ضمن به کارگیری اثر بخش ، نگهداری کنند . امروز شرکتهای بزرگ با مشکلات بزرگی رو به رو هستند اما شرکتهای کوچک با قابلیت انعطاف بالا و واکنش سریع به متغیر های محیطی و توانایی بالا در همسویی با نیاز بازار ، روز به روز سهم بیشتری از بازار به دست می آورند ، این حقیقت بازار کسب و کار در قرن پیش روی ماست . بازار رقابتی تنها به کسانی اجازه بقا می دهد که بهتر و نه الزاما بیشتر کار می کنند . با وجود اهمیت منابع انسانی و لزوما برنامه ریزی برای جذب ، نگهداشت و ارتقای توانمندی های نیروی انسانی به دلیل محدودیت ها و نیز عدم نگرش مبتنی بر مدیریت منابع انسانی در شرکتهای کوچک و متوسط به این حوزه توجه کافی نمی شود .
فهرست مطالب:
مقدمه
برنامه ریزی بلند مدت منابع انسانی در
شرکتهای کوچک و متوسط
وظایف کلیدی مدیریت منابع انسانی درشرکت
های کوچک و متوسط
جذب و استخدام
دروضع موجود شکننده ای قرار میدهد .
نظام حقوق و دستمزد
آموزش و بهسازی نیروی انسانی
درجستجوی ابعاد مناسب
چرخه همیشگی حیات شرکتها
جهانی شدن و قانون بقای اصلح
تاریخ معاصر شرکت های کشتیرانی و حمل و نقل
ایرانی
پیش شرط های ادغام
ورشکستگی ، تسخیر و ادغام دربنگاه های
کشتیرانی و لجستیک
شنای ایرانیان درخلاف جهت رودخانه
عامل ناسازگاری فرهنگی درپیوندشرکتها
یک راهکار بومی
پس درآمد
لازمه تلاش برای کار و کارآفرینی به عنوان
جوهره اصلی اقتصاد
منابع وماخذ
منابع و مأخذ:
- گزارش مبسوط شرکت درسمینار نحوه حمایت ازبنگاههای کوچک و متوسط دراوزاکای ژاپن به میزبانی سازمان بهره وری آسیا به قلم محمد مهدی رئیس زاده – اتاق بازرگانی تهران
- برندگان و بازندگان جهانی شدن – لسترتاروترجمه مسعود کرباسیان
- ( فرصتها و چالشهای جهانی شدن درایران ) اتاق بازرگانی مشهد- دفتر مطالعات وبررسیهای اقتصادی
- ( دکترین دولت سالاری و نسل کشی بخش خصوصی) مقاله ای از همایون اسدی
- یادداشتهای کارافرینی ، کاظم خسروشاهی
- لجستیک بین الملل و مدیریت زنجیره تدارکات جهانی ، به قلم داگلاس لانگ و همایون اسدی به دوزبان فارسی و انگلیسی
- دائرالمعارف بازاریابی ، پروفسور فیلیپ کارتر ، ترجمه عبدالله ابراهیمی ، هرمز مهرانی و احمد درخشان
- Global , Joel de Rosnay vision une Le Macroscope , vers
- جامعه شناسی نخبه کشی ، علی رضا قلی
پروژه نقش شرکت های کوچک در پیشرفت شرکتهای بزرگ. doc