مشخصات این فایل
عنوان: بررسی سیستم اندازه گیری عملکرد در یک بیمارستان
فرمت فایل:word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 54
این مقاله درمورد بررسی سیستم اندازه گیری عملکرد در یک بیمارستان است.
خلاصه آنچه در مقاله بررسی سیستم اندازه گیری عملکرد در یک بیمارستان می خوانید :
بین مشارکت کارکنان (69%) و میزان توجه به یادگیری نوآوری و رشد سازمان و کارکنان در اندازه گیری عملکرد (29%) نیزرابطه وجود دارد. بدین ترتیب که هر چه قدر به رشد و نوآوری و توسعه سازمان و کارکنان بیشتر توجه نشان داده شود، مشارکت واقعی کارکنان در تعیین و احرای انتظارات عملکردی بیشتر شده، و پاسخگوئی کارکنان نسبت به عملکردشان نیز مثبت¬تر خواهد شد و عدم توجه کافی به این امر در بیمارستان مورد مطالعه مشارکت کارکنان را بی نتیجه و غیرواقعی ساخته است.
بین سیستم ارتباطات (82%) و ساده و جامع بودن سیستم اندازه گیری عملکرد (17%) نیزرابطه وجود دارد. بدین ترتیب که هر جه قدر سیستم ارتباطات از لحاظ نرم¬افزاری گسترده تر باشد و ارتباطات چند جانبه و رو به پائین در سرتاسر سازمان برقرار گردد، سیستم اندازه گیری جامع تر خواهد بوده و اطلاعات مورد نیاز را آسانتر و بموقع¬ تر فراهم خواهد نمود. نبود ارتباطات نرم-افزاری صحیح می¬تواند بخشی از عدم جامعیت و سادگی سیستم را پوشش دهد.
نتایج بدست آمده در خصوص مؤثرترین مشتریان و ذینفعان بیمارستان فیروزگر(مراجع قانونی و دولتی:23(%92) و نتایج حاصله در مورد وضعیت ابزارهای مورد استفاده برای اندازه گیری عملکرد در بیمارستان فیروزگر و وجود 7 ابزار مربوط بازرسی هاو الزامات قانونی و وجود 1 آیتم مربوط به اعتبار بخشی و ارزشیابی توسط وزارت بهداشت تایید کننده پایه اجباری و قانونی بودن اندازه¬گیری(عدم انجام خودارزیابی) در بیمارستان فیروزگر می¬باشد.
به طور کلی نقاط ضعف اندازه گیری عملکرد در بیمارستان مورد مطالعه را اینگونه می توان بیان نمود:
کمبود همسوئی و الحاق بین اهداف، استراتژیها و معیارهای عملکردی
عدم صف آرائی معیارهای عملکردی در سرتاسر سازمان
نداشتن دید سیستمیک و همه جانبه در اندازه گیری عملکرد
مستند و مشخص نبودن بیش از 60 % فرایندهای کلیدی بیمارستان
ضعف سیستم پرداخت پاداش و مزایا بر اساس عملکرد و نتایج بدست آمده
ضعف در بکارگیری الزامات و انتظارات مشتریان در اندازه گیریها
اشاعه نامناسب و ناکافی اطلاعات در سرتاسر سازمان
و در خصوص نقاط قوت نیز گیری عملکرد در بیمارستان مورد مطالعه می¬توان از جمله موراد ذیل نام برد:
وجود مشارکت تقریبا بالا در مدیران ارشد
دارا بودن سخت افزار ارتباطی کافی و در دسترس
وجود امکان تقویت مشارکت و افزایش پاسخگوئی در کارکنان با اعمال تغییر در روش ارزیابی و اندازه¬گیری
براساس نتایج حاصله از پژوهش الگوئی جهت اندازه¬گیری عملکرد ارائه گردیده است(شکل شماره 1). اصول و توضیحات لازم در خصوص الگوی پیشنهادی در ذیل آورده شده است:
1. اعمال داده های مشتریان در سیستم اندازه گیری عملکرد باید تضمین گردد: پس از شناسائی مشتریان و بررسی و درک نیازها انتظارات بیماران، سایر مشتریان و ذینفعان باید نتایج را در اهداف و برنامه ها و در تعیین معیارهای عملکردی اعمال نمود.
2. باید استراتژیها و اهداف قابل اندازه گیری برای بیمارستان تدوین گردد: این امر متضمن شناسائی کلیه فرایندهای کلیدی و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت و فعالیتهای سازمان می باشد.
3. تعهد و مشارکت مدیریت باید در اندازه¬گیری عملکرد مورد توجه قرارگیرد: بدون تعهد و حمایت مدیریت از اندازه گیری عملکرد اجرای آن امکانپذیر نخواهد بود، این مشارکت در بیمارستان مورد مطالعه تا حدی وجو د دارد، لیکن باید تقویت گردد و در جهت صحیح هدایت شود..
4. تیم اندازه گیری عملکرد باید تشکیل شود: اندازه گیری عملکرد باید توسط صاحبان واقعی فرایندها درک و مورد قبول واقع شود. بدین منظور تشکیل تیمی برای اندازه گیری عملکرد و درگیری کارکنان و جلب مشارکت واقعی آنان ضروری می باشد. در بیمارستان فیروزگر می توان از کمیته های مختلف بیمارستانی از جمله کمیته ارزشیابی و نظارت داخلی بدین منظور استفاده نمود. ضمن اینکه وظیفه اصلی این کمیته اندازه گیری و ارزیابی عملکرد می باشد.
5. معیلرهای عملکردی باید بر اساس اهداف و استراتژیها و الویتهای سازمانی تعیین گردند.
6. صف آرائی و بکارگیری معیارها و شاخصهای عملکردی در تمام سطوح سازمان: هر چند کار اندازه گیری ممکن است در ابتدا محدود به مدیران ارشد گردد، لیکن کار تعیین معیارهای عملکردی از بالا به پائین با بالعکس باید تمامی سطوح سازمان را در بر گیرد.
7. عملکرد سازمان باید به طور سیستماتیک اندازه گیری شود: اندازه گیری عملکرد و معیارهای انتخابی باید بتوانند تصویر کامل و متوازن از تمامی بخشهای سازمان ارائه نمایند. یعنی تمامی بخشهای اصلی و روند کار یک سیستم از ورود داده¬ها تا فرایند و خروجی های سیستم باید اندازه گیری شود و در نهایت این معیارها باید به طور افقی و عمودی بر اساس روابط علت و معلولی با یکدیگر متصل و یکپارچه گردند. این امر نکته ای است که تقریبا اصلا در بیمارستان فیروزگر مورد مطالعه قرار نمی¬گیرد. در مدل مفهومی پیشنهادی(شکل 1)اجزای مختلف یک سیستم و ارتباط آن با بخشهای مورد توجه جهت اندازه گیری نشان داده شده است.
8. تعداد شاخصها و معیارها محدود و قابل کنترل باشند. توجه به تمامی بخشهای بیمارستان نباید منجر به انتخاب تعداد ناحدود و غیر قابل کنترل معیارهای عملکرد گردد، بدین منظور می توان از معیارهای نماینده و Proxy استفاده نمود.
9. پیشنهاد می گردد به منظور پوشش پیشنهادات شماره 7 و8 ، برای هر یک از جنبه های ذیل معیار عملکردی مرتبط تدوین و بکارگرفته شود: کارکنان بعنوان ورودی سیستم، معیارهای مرتبط با رشد و نوآوری و خلاقیت کارکنان و سازمان، معیارهای مرتبط با سایر سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده و مهم بیمارستان، معیارهای مرتبط با فرایندها و ظرفیت داخلی سیستم، معیارهای کارائی بیمارستان و نتایج مالی بعنوان ستانده های اصلی بیمارستان و مهمتر از همه معیارهای نتایج عملکردی بیمارستان
10. فرایندهای بیمارستانی را می توان به سه گروه فرایندهای اصلی (مراقبتی و درمانی)، پشتیبانی (پاراکلینیکی، اداری، مالی و خدماتی) و مدیریتی تقسیم بندی نمود، مهمترین معیارهای مورد توجه در خصوص فرایندها، کیفیت و زمان فرایندها می باشند.
11. نتایج عملکردی بیمارستان را می توان به نتایج مربوط به رضایت بیماران، ذینفعان و کارکنان، نتایج مراقبتهای بالینی(بهبود بیمار، ایمنی بیمار) نتایج اثربخشی سازمانی( کاهش عفونتهای بیمارستانی، میزان مراجعات مجدد، ترخیص ها)، نتایج کارکنان و سیستم های کاری، نتایج مالی تقسیم بندی نمود.
12. برای هر معیار شناسنامه ای ( حاوی نام و تعریف معیار، نوع معیار، منبع داده ، چگونگی اندازه گیری، استاندارد برای مقایسه، مسئول اندازه گیری و جمع آوری داده ها) تهیه گرددد. بدین ترتیب پس از واگذاری مسئولیتها و وظایف به افراد و ایجاد مال برای هر معیار امکان پاسخگوئی بر اساس آنها فراهم خواهد گردید.
13. تحلیل تخصصی داده¬ها و در دسترس بودن کیفیت داده ها تضمین شود. و امکان گزارشدهی جامع و با مفهوم داده ها برای افراد هدف فراهم گردد. اطلاعات حاصل از اندازه گیری باید جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردند، زیرا بدون کاربرد نتایج و استفاده از آنها در سایر بخشهای مدیریتی اندازه گیری عملکرد معنائی نخواهد داشت و بدون گزارشدهی صحیح امکان کاربرد نتایج حاصله و ایجاد مفهوم برای آنها فراهم نخواهد بود.
14. نکته بسیار مهم این که اندازه گیری عملکرد به نوع خود برکیفیت اثر نخواهد داشتف بدون: الف) فراهم سازی و دردسترس قرار دادن اطلاعات برای افرادیکه نقش اصلی در ارائه مراقبت وخدمت را دارا می باشند. یعنی کسانی که درموقعیتهائی قرار دارند که تغییراتی برای بهبود کیفیت در آنها رخ خواهد داد.
ب) داده هایی مورد نظر میباشدکه قابل قبول باشند.
ج) ارائه دهنده گان مراقبت باید هم تمایل و هم توان اجرای تغییرات براساس اطلاعات را دارا باشند.
15. د) تحلیل آموخته شده وماهرانه ای باید برروی داده ها صورت گیرد.
16. نتایج حاصل از تحلیل باید مبنائی برای ارزیابی کارکنان و پرداخت به آنها باشد. اتصال پرداخت ها به نتایج عملکردی افراد، قضاوتهای شخصی را کمرنگ کرده و در پردا خت ها ایجا شفافیت و وضوح خواهد نمود.
17. از نتایج کلی و بدست آمده یک سیکل اندازه گیری باید برای بهبود و اصلاح سیستم استفاده گردد.
18. در حقیقت هدف نهائی و اصلی اندازه گیری عملکرد کمک به بهبود خدمات و مراقبتهای بیمارستان می باشد.
بخشی از فهرست مطالب مقاله بررسی سیستم اندازه گیری عملکرد در یک بیمارستان
چکیده
مقدمه:
یافته¬های پژوهش
منابع
جدول شماره1) امتیازات ملزومات سیستم اندازه گیری عملکرد در بیمارستان فیروزگر
جدول شماره 3) مقایسه اندازه گیری عملکرد سیستمهای بهداشتی درمانی کشورهای تحت بررسی
بحث و نتیجه¬گیری:
دانلود مقاله بررسی سیستم اندازه گیری عملکرد در یک بیمارستان