گزارش کارآموزی طراحی و بهبود سیستم کنترل کیفیت شرکت پلاستیران 70ص
چکیده
امروزه کیفیت به عنوان عامل اصلی در تصمیمگیری مشتریان در مرحلة ارزیابی محصول و یا خدمات به کار میرود. بدون شک همه بر این باوریم که محصول کیفیت و حضور در صحنة رقابت داخلی و جهانی با شعار دادن تحقق نمییابد بلکه دستیابی به این امر مهم فقط با شناخت و استفاده از روشهای علمی مربوطه امکانپذیر است. از مجموعه روشهای علمی مورد استفاده در علم کیفیت، روشهای آماری اهمیت خاص را دارا بوده و برای به کار بردن روشهای آماری استفاده از رایانه امری بدیهی است. آمار و در پی آن کنترل کیفیت، علومی هستند که براساس دادههای جمعآوری شده تخمین می زنند و به تصمیمگیری کمک میکنند بنابراین کار با حجم دادههای فراوان در راستای تجزیه و تحلیل و نیل به هدف امری اجتنابناپذیر است.
SPC نیز یکی از تکنیکهایی میباشد که با استفاده از روشهای آماری و در صورت اجرای صحیح، بهبود چشمگیر کیفیت و کاهش قابل توجهی را در هزینه تمام شده کالا به ارمغان میآورد. در پروژه حاضر سعی شده است با استفاده از نمودارهای تجزیه و تحلیل به سئوالات زیر پاسخ داده شود:
- مواد اولیه با چه مجوزی وارد میشوند؟
- اقلام نیم ساخته با چه مجوزی وارد مرحلة بعدی میشوند؟
- قطعات تمام شده با چه مجوزی جهت خریدار ارسال میشوند؟
مقدمه
اصولاً یکی از مشکلات عمدهای که در کشورهای در حال توسعه با آن مواجه میگردند. عدم وجود بازار رقابتی سالم و مناسب است. در اینگونه کشورها فرآوردههای تولید شده به علت عدم اشباع بازار با مانع و مشکل خاص مواجه نگردیده و غالباً با هر کیفیتی که تولید میشوند به فروش میرسند همانطور که استاد صاحبنظران در زمینة کیفیت دکتر جوران، عنوان میکند در زمان کمبود اولین چیزی که قربانی میشود کیفیت است و این اصل در کشورهایی که فاقد بازار رقابتی سالم هستند براحتی ملموس میباشد. خوشبختانه در سالهای اخیر به دلایل مختلف نظیر بروز مشکلات اقتصادی و درک این واقعیت از طرف سازمانها که بهبود کیفیت میتواند کاهش هزینهها و نه افزایش آن را به همراه داشته باشد سبب گردیده که به مقولة کیفیت اهمیت داده شود توجه و اهمیت به مقولة کیفیت در قالب ارائه سیستمهای مدیریت کیفیت براساس استانداردهای بین المللی ISO 9000 در حال ظهور میباشد. گرچه هدف اصلی اغلب سازمانهایی که اینگونه گواهینامهها را اخذ میکنند کسب درآمد ارزی است ولی امیدوار هستیم که در آیندهای نه چندان دور اینگونه فعالیتها باعث ارتقای سطح کیفیت فرآوردههای داخلی، ایجاد محیط رقابتی سالم، کاهش قیمتها و احترام به خواستهای مشتریان داخل کشور گردد.
تعریف بهبود کیفیت
یک نکته اصلی را همیشه در مورد یک محصول در نظر داشته و آن این است که محصول باید خواسته های افرادی را که ازآن استفاده میکنند برآورده نماید. با توجه به این نکته که ما کیفیت را شایستگی جهت استفاده تعریف کنیم، کلمة مصرفکننده در مورد استفادهکنندگان مختلفی به کار برده میشود بطور کلی کیفیت دو جنبه دارد که عبارتند از: کیفیت طراحی و کیفیت انطباق. کلمة محصولات یا خدمات درجه بندی یا سطوح مختلفی از کیفیت تولید میشوند. این اختلاف در درجه بندی یا سطوح کیفیت عمداً به وجود آمدهاند و در نتیجه اصطلاح فنی مناسبی که میتوان در این مورد بکار برد کیفیت طراحی میباشد به عنوان مثال، هدف اصلی کلیة تولیدکنندگان اتومبیل، حمل و نقل ایمن مصرفکنندگان است. هرچند که اتومبیلها از نظر اندازه و وسایل، وضع ظاهری و عملکرد متفاوت هستند. این تفاوتها ناشی از اختلافهای طراحی میباشد که بطور آگاهانه در اتومبیلهای گوناگون اعمال میگردند. طراحی انطباق یعنی اینکه محصول تا چه حد با تلورانس ها و مشخصات طراحی انطباق دارد طراحی انطباق تابعی از چندین عامل است که از میان آنها میتوان به انتخاب فرآیند ساخت، آموزش و نظارت نیروی کار، نوع سیستم تضمیمن کیفیت اشاره نمود.
به منظور دستیابی به کیفیت طراحی باید تصمیمات آگاهانهای در مراحل مختلف طراحی یا فرایند اتخاذ گردد تا اطمینان حاصل شود که محصول بطور رضایتبخشی قادر است خواستههای مورد انتظار را برطرف نماید.
-
واژههای مهندسی کیفیت
هر محصول از عناصری تشکیل گردیده است که آنها همگی شایستگی جهت استفاده از آن را تعیین مینمایند. این پارامترها را معمولاً مشخصههای کیفی مینامند مشخصههای کیفی ممکن است که چند نوع باشند:
1. فیزیکی: طول وزن ولتاژ غلظت
2. حسی: مزه، شکل ظاهری رنگ
3. وضعیت زمانی: قابلیت اطمینان، قابلیت نگهداری، قابلیت تغییرپذیری
برای اغلب تولیدکنندگان این امر مشکل و پرهزینه است که بتوانند محصولاتی با مشخصههای کیفی عرضه نمایند که عاری از هرگونه عیب باشند دلیل اصلی این مشکل وجود تغییرپذیری در اینگونه مشخصههاست. منابع ایجاد تغییر شامل تفاوت در مواد، در عملکرد، در درجه حرارت تبحر و مهارت کارگر یا اپراتور و به کارگیری دستگاههای ساخت و روش انجام کار توسط اپراتورها میباشد. بنابراین، میتوان بهبود کیفیت کاهش در تغییرپذیری فرآیند و محصول تعریف نمود.
چکیده
شناختی مختصر در مورد کنترل کیفیت آماری
مقدمه
تعریف بهبود کیفیت
واژههای مهندسی کیفیت
رابطة بین بهبود کیفیت و بهرهوری
هزینههای کیفیت
هزینههای خرابی خارجی
مدیریت کیفیت جامع
انتخاب حدود کنترل
حدود هشدار نمودارهای کنترل
اندازة نمونهگیری و فراوانی نمونهگیری
زیرگروههای منطقی
کنترل کیفیت آماری
نمودارهای کنترل برای مشخصههای وصفی
طراحی نمودار کنترل نسبت اقلام معیوب
تغییر نقاط بر روی نمودار نسبت اقلام معیوب
نمودار کنترل NP
اندازه نمونه متغیر
تابع مشخصه عملکرد و معایب مربوط به طول دنباله
نمودار کنترل برای عدم انطباقها (نقصها)
روشهایی برای اندازه نمونه ثابت
تجزیه و تحلیل بیشتر در مورد نقصها
نمودار u
روشهایی برای اندازه نمونه متغیر
تابع مشخصة عملکرد
نمودارهای کنترل برای مشخصه های متغیر
نمودارهای کنترل
تخمین کارایی فرآیند
تجدید نظر در مورد حدود کنترل و خط مرکز
حدود کنترل، حدود مشخصات فنی و حدود تلورانس طبیعی
خطوط راهنما برای طراحی نمودار کنترل
تغییر اندازه نمونه در نمودارهای و
تفسیر نمودارهای و
تجزیه و تحلیل کارایی فرآیند
نسبتهای کارایی فرایند
نمونهگیری جهت پذیرش (برای مشخصههای وصفی)
نمونهگیری سه جنبة مهم دارد:
انواع طرحهای نمونهگیری
منحنی OC
نقاط خاصی از منحنی OC
طراحی یک طرح بار نمونهگیری با منحنی OC معین
طرحهای جفت نمونهگیری
تشریح استاندارد
MIL STD 105E (ISO 2859, ABI/ASQC Z 1,4)
طرحهای نمونهگیری جهت پذیرش برای مشخصههای کیفی متغیر
معرفی شرکت انتخاب شده
1. تاریخچه
2. مدیریت : بخش خصوصی
4. تعداد پرسنل
5. ماشین آلات
6. مواد اولیه مصرفی
7. نمایندگیهای فروش
8. فضای تولیدی و غیرتولیدی
معرفی تفضیلی محصولات
تولیدات شاخص در شرکت پلاستیران
باک بنزین پژو 405
گزارش کارآموزی طراحی و بهبود سیستم کنترل کیفیت