گزارش کارآموزی مکانیک در مورد سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری 54ص
مقدمه
تصفیه و تهیه بنزین اتومبیل – بنزین یکی از چند مشتقات نفتی است که از نفت خام بدست می آید نفت خام در تصفیه خانه و در داخل یک مخزن بلند فلزی تقطیر می شود . این مخزن را برج تقطیر جزء به جزء(Fractionating Tower) می گویند .
نفت خام در داخل کوره گرم شده و به درجه حرارتی می رسد که تمام مشتقاتی که باید تهیه گردند بصورت گاز در می آیند . گاز متصاعد شده پس از عبو از مراحل مختلف تقطیر شده و به مایع تبدیل می گردد .
بنزینی که از برج تقطیر بدست می آید دارای اکتان پایین است وبایستی عمل آورده شود و اکتان مناسب را کسب نماید و فرآیندی را طی نماید که عوامل زنگ زدگی و چسبندگی را از بین برده و یا اینکه حداقل آنها را بی اثر نماید . سپس به گرید یا درجات مختلف جداسازی شده و برای افزایش مقاومت آنها در برابر انفجار و نیز چلوگیری از یخ زدن کاربراتور، افزودنی های لازم به آن اضافه می شود .
بنزین ، مخصوصاً برخی از گرید های بالا بعنوان فرآورده جانبی و به روش شیمیایی نیز تولید می گردد اما منبع اکثر بنزین ها نفت خام می باشد .
بخش اول - کاربراتوری
سیستم سوخت
1-چگونگی کار سیستم سوخت : برای اینکه موتور به راحتی روشن شود و بدون اشکال گاز خورده . از نظر مصرف سوخت نیز مقرون به صرفه باشد و درعین حال بتواند تمام قدرت را تولید نماید و د رحین رانندگی خاموش نشود ، کاربراتور نقش اساسی خواهد داشت .
به طور خلاصه ، وظیفه کا ربراتور مخلوط کردن مقدار صحیح از سوخت با مقدار متناسب از هوا جهت احتراق در سیلندرها و نیز ارسال به موقع از مخلوط تبخیر شده مذکور به هر سیلندر و برابر نیاز آن می باشد . سیکل کامل کاربراتور از لحظه مخلوط شدن سوخت با هوا شروع شد ه و تا لحظه احتراق در سیلندرها ادامه دارد . از اینرو این سیکل شامل کاربراتور ، منیفولد هوا ، سوپاپ هوا ، وحتی اتاق احتراق و پیستون نیز می گردد .
سوخت لازم برای کاربراتور از طریق سیستم سوخت تامین می گردد و این سیستم شامل باک بنزین ، تلمبه یا پمپ بنزین و تعدادی صافی بنزین می باشد . پمپ بنزین ،سوخت را با فشار به پیاله سوخت که دارای شناور است می فرستد و صافی نیز از ورود مواد زاید به سیستم سوخت جلوگیری می نماید .
نسبت اختلاط سوخت و هوا : بنزین از نظر درجه اکتان انواع مختلفی دارد و در مورد اکثر آنان تناسب صحیح اختلاط بنزین و هوا از حیث وزن عبارت است از حدود 15 قسمت هوا به 1 قسمت از بنزین که آنرا « نسبت شیمیایی » اختلاط گویند و احتراق کامل سوخت را تضمین می نماید . اما در عمل این اختلاط یا نسبت بنزین و هوا حداکثر قدرت راتولید نمی کند و از نظر مصرف بنزین اقتصادی نمیی باشد . برای رانندگی معمولی و سرعت اقتصادی نسبت اختلاط حدود 16 به 1 یعنی 16 قسمت هوا و یک قسمت بنزین لازم است .درحالیکه روشن کردن موتور در هوای سرد ممکن است حتی به مخلوطی از 1 قسمت بنزین و 1 قسمت هوا نیاز باشد . به طور کلی نسبت اختلاط در شرایط مختلف به شرح زیر می باشد :
- لحظه استارت زدن با نسبت اختلاط کمتر و متوسط
- در سرعتهای پایین و دور آرام با نسبت اختلاط کمتر و متوسط
- در سرعت اقتصادی با نسبت اختلاط ضعیف ( 16 به 1 )
- هنگام گاز دادن و سرعت های بالا با نسبت اختلاط قوی
ا زسوختن بنزین و هوا موادی باقی می ماند که شامل مونوکسید کربن (CO) ، انیدرید کربنیک (CO2) و هیدروکرتن های مختلف و اکسیدهای ازت می باشد . میزان این مواد در دود اگزوز بستگی به مقدار بنزین در مخلوط سوخت و هوا دارد .
مقدمه
بخش اول - کاربراتوری
سیستم سوخت
چگونگی کار سیستم سوخت
نسبت اختلاط سوخت و هوا
لوله کشی سوخت
ساختمان کاربراتور ساده
اصول کاربراتور
کاربراتور ریگلاژ
مدارهای کابراتور
الف - مدار شناور
ب - دریچه گاز
ج- دستگاه شتاب دهنده
د- دستگاه ساسات
تامین سوخت ( بنزین )
1-باک بنزین
تعمیرات مخزن بنزین
2-صافی بنزین
3-اتصالات لوله بنزین
پمپ کردن بنزین به کاربراتور
صدای موتور نشانه کدام نقص فنی است ؟
صدای تیک تیک یا کلیک کلیک پرتاب جرقه
فاصله زیاد سوپاپها ( فیلر سوپاپها )
سیلندر - پیستون - رینگها
آوانس بودن زمان جرقه
ضربه حاصل از خودسوزی روی پیستون ( تق تق )
سیستم کاهش مصرف روغن اتومبیل
آب بجای بنزین
بخش دوم - انژکتوری
اجزایی که به E.C.Uپیغام ارسال میکنند:
عملگرها (ACTUATORS) :
پمپ بنزین :
فیلتر بنزین :
شما تیک محل قرارگیری سیستم سوخت رسانی:
موتور مرحلهای دور آرام :
مکانیزم عملکرد موتور مرحلهای دور آرام :
سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR) :
E.C.U از این اطلاعات برای محاسبه موارد زیر استفاده میکند:
سنسور فشار هوای منیفولد در اندازهگیری کمیتهای فوق در موارد ذیل موثر است:
جرم هوای ارسال شده به موتور متناسب با عوامل زیر تغییر میکند:
سنسور دمای هوای ورودی:
رله دوبل :
سنسور ضربه
الف ـ وظایف:
ب ـ ویژگیهای الکتریکی :
نحوه آزمایش تاک سنسور یا سنسور ضربه:
اکسیژن سنسور:
الف ـ وظایف
ب ـ شرح
ج ـ ویژگیهای الکتریکی:
سنسور سرعت خودرو:
نحوه عملکرد:
سنسور موقعیت دریچه گاز:
الف ـ وظایف
ب ـ وظایف در گیربکس اتوماتیک :
ج ـ ویژگیهای الکتریکی :
پمپ بنزین:
محل نصب:
سنسور فشار هوا:
سوییچ اینرسی:
رله دوبل:
پتانسیومتر تنظیمCO :
انژکتورها (INGECTORS) :
سوئل پات (کاسه بنزین):
ریل سوخت:
دریچه گاز :
مخزن کنیستر:
شیر برقی کنیستر:
سوییچ فشار فرمان هیدرولیکی:
الف ـ شرایط افزایش دور موتور:
ب ـ محل نصب:
واحد کنترل کننده مرکزی (E.C.U) :
E.C.U از اطلاعات فوق الذکر برای کنترل مقادیر زیر استفاده میکند:
تنظیم دور آرام متناسب باپارامترهای زیر صورت میگیرد:
حافظه E.C.U :
الف ـ حافظه دائم
ب ـ حافظه موقت
نکات ایمنی در هنگام کار بر روی خودروهای انژکتوری:
روش تجدید حافظه:
انواع سیستم انژکتوری:
سیستم MPFI بر سه نوع تقسیم میشود (از نظر نوع پاشش):
گزارش کارآموزی مکانیک در مورد سیستم های سوخت رسانی