دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .
تئوری
در دستگاهها و سیستم های مختلف بسته و باز که به نوعی با جریان سیال در ارتباط هستند, عموما لازم است که میزان سیال عبوری از یک محل را اندازه بگیریم.
اندازه گیری میزان جریان آب, نفت و گاز در لوله ها و کانالها را بعنوان نمونه های بارز می توان بر شمرد.
روشهای متنوعی جهت اندازه گیری شدت جریان سیال یا دبی وجود دارد.
شاید بتوان ساده ترین راه اندازه گیری دبی را سنجش حجم یا وزن سیال عبوری در مدت زمان مشخص دانست
که روش اول را دبی سنجی حجمی و روش دوم را دبی سنجی وزنی می نامیم
لوله ونتوری (ونچوری) (Venturi Tube):
معمولا ونتوری دارای ساختمانی با بخش های زیر است:
بخش بالا دست جریان که قطر آن برابر قطر لوله است و
دارای یک آستر برنزی و یک حلقه ی پیزومتری برای تعیین فشار استاتیک است.
یک قسمت مخروطی همگرا
گلوگاه استوانه ای با آستر برنزی ، مجهز به حلقه ی پیزومتری.
یک قسمت مخروطی با واگرایی تدریجی که نهایتا اندازه ی آن برابر قطر لوله می شود.
یک مانومتر دیفرانسیلی که به حلقه های پیزومتری متصل است.
اندازه ی ونتوریمتر با قطر لوله و گلوگاه آن مشخص می شود. برای آن که نتایج حاصل از اندازه گیری دقیق باشد ،
باید طول ونتوریمتر حداقل ده برابر قطر لوله باشد.
اندازه ونتوری متر با قطر لوله و گلوگاه ان مشخص میشود.برای مثال ونتوری متر6در4 سانتی متریعنی
قطر لوله 6وقطر گلوگاه ونتوری 4سانتی متر باشد.
در جریان خروجی از لوله به طرف گلوگاه ،سرعت به مقدار زیادی افزایش و متناظر آن فشار کاهش می یابد.
مقدار دبی در جریان تراکم ناپذیر تابعی از مقدار نشان داده شده به وسیله ی مانومتر است.
فشارها در قسمت اولیه و گلوگاه دستگاه ، فشار های واقعی هستند و سرعت های به دست آمده از معادله ی برنولی سرعت های تئوری خواهند بود.
وقتی که در معادله ی انرژی ، افت ها را در نظر بگیریم ، سرعت ها واقعی خواهند بود.
ابتدا به کمک معادله ی برنولی ( بدون درنظر گرفتن افت هد) سرعت تئوری در گلوگاه را به دست می آورند وبا ضرب کردن آن در ضریب سرعت Cv سرعت واقعی مشخص خواهد شد. به منظور تعیین ضریب سرعت،لوله ونتوری را کالیبره می کنند.
شامل 21 اسلاید powerpoint