مشخصات این فایل
عنوان: فطرى بودن پوشش
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 16
این مقاله درمورد فطرى بودن پوشش می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله فطرى بودن پوشش می خوانید :
حجاب در روایات
پیامبر گرامى اسلام(ص) و معصومین(ع) علاوه بر تأکیداتى که بر رعایت حجاب داشتهاند، با ارائه دستورالعملهایى، جامعه اسلامى را بهسوى تهذیب و پاکى، رهنمون گشتهاند که در این قسمت، برخى از آنها را نقل مىکنیم.
پرهیز از پوشش بدن نما و نازک
روزى، اسماء - که خواهر زن پیامبر بود - ، با جامه بدننما و نازکى به خانه پیامبر آمد. پیامبر، روى خود را از او برگرداند و فرمود: اى اسماء! زن، وقتى به حدّ بلوغ رسید، نباید جایى از بدن و اندامش دیده شود، مگر صورت و دستها». (26)
نهى از آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه
پیامبر، در ضمن حدیثى، نهى فرمودند از اینکه زن، براى دیگران، خود را بیاراید، و فرمود: «اگر براى غیر شوهر، خود را آرایش نمود، لازم است خداوند او را با آتش بسوزاند». (27)
پرهیز زنان از شبیه ساختن خود به مردان
پیامبر(ص) فرمود: خداوند، مردانى را که شبیه زن مىشوند و زنانى را که خود را شبیه مرد قرار مىدهند، نفرین کرده است». (28)امام باقر(ع) نیز، در ضمن حدیثى فرمودند: «جایز نیست که زن، خود را شبیه مرد نماید؛ زیرا پیامبر، مردانى را که مشابه زنان مىشوند و همچنین زنانى که خود را شبیه مردها قرار مىدهند، نفرین کرده است». (29)در قرآن و روایات، علاوه بر دستورهایى که در مورد حفظ حجاب زنان آمده است، مسئولیتهایى نیز به مردان واگذار شده است که ذیلاً به آنها اشاره مىگردد:
عفّت نسبت به زنان مردم
پیامبر فرمود:
«نسبت به زنان مردم، عفیف باشید تا زنان شما عفیف بمانند». (30)دورى از چشمچرانىاز امام صادق(ع) نقل شده که مىفرماید: «چشم چرانى، تیرى است مسموم از تیرهاى شیطان؛ چه بسا، نگاهى که حسرتهاى طولانى را درپى دارد». (31)
در نگاه فقیهان و دانشمندان مسلمان
همانطور که اشاره شد، حجاب، از ضروریات اسلام است و تمام فِرَق اسلامى، آن را واجب مىدانند، و در اینکه زنان باید به هنگام اداى نماز و در حضور مردان بیگانه، موى سر و تمامى اندام خود را به استثناى صورت و دستها (از مچ به پایین) بپوشاند، اتفاق نظر دارند؛ البته شافعیان و برخى از علماى شیعه پوشاندن صورت را نیز در حضور بیگانگان، لازم شمردهاند. پایان این نوشتار را به پرسشى از امام خمینى(ره)، در مورد حجاب و حد آن، و پاسخ ایشان، که مىتواند نشانگر نظرات دانشمندان مسلمان باشد، اختصاص مىدهیم: آیا حجاب از ضروریات اسلام است و منکر آن و کسانى که به این دستور الهى مخصوصاً در جامعه اسلامى بىاعتنایى مىکنند، چه حکمى دارند؟اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن، حکمِ منکر ضرورى را دارد و منکر ضرورى، محکوم به کفر است، مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا یا رسول نیست. حدود حجاب اسلامى براى بانوان چیست؟ براى این منظور، لباس آزاد و شلوار و روسرى کفایت مىکند؟ و اصولاً چه کیفیتى در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم باید رعایت شود؟واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت و دستها تا مچ، از نامحرم پوشیده شود و لباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانعى ندارد؛ ولى پوشیدن چادر، بهتر است و از لباسهایى که توجّه نامحرم را جلب کند، باید اجتناب شود. (32)
بررسى نهایى
از بررسى و مقایسه حد و کیفیت حجاب در ادیان چهارگانه استنباط مىگردد که حجاب در ادیان دیگر، نسبت به اسلام از شدّت بیشترى برخوردار بوده است. به طور مثال، پوشاندن صورت، گرچه در زمان زرتشت معمول نبوده و بعد از او در میان زرتشتیان معمول شده است، اما طبق آنچه گذشت، چادر و روبنده از ارکان اخلاقى مسیحیان و یهودیان محسوب مىشده است؛ درحالىکه بنابر نظر اکثر فقهاى اسلامى، پوشاندن صورت واجب نیست. لزوم کنارهگیرى کامل زن در حیض در دین زرتشت، محق دانستن مرد در طلاق زنى که صدایش در کوچه شنیده شده بدون پرداخت مهریه از طرف دین یهود، رکن بودن چادر و روبند و ذکر نام آن دو به طور صریح در کتاب مقدّس مسیحیان و وجوب سکوت زن نزد بیگانه و در کلیسا از طرف مسیحیت، بهترین گواه بر این مطلب است. بنابراین، نهتنها اسلام واضع قانون حجاب نبوده است، بلکه در جهت جلوگیرى از افراط و تفریطهایى که در طول تاریخ در مورد حجاب به وجود آمده بود، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته است و آن را به صورتى متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانى زن و غیرتمندى مرد، ارائه نموده است.
بخشی از فهرست مطالب مقاله فطرى بودن پوشش
حجاب در شریعت زرتشت
حجاب در شریعت یهود
پوشش کامل در مقابل نامحرم
نزول عذاب در اثر آرایش دختران یهود براى بیگانگان
لزوم پوشاندن سر از نامحرمان
حجاب در مسیحیت
حجاب در شریعت اسلام
حجاب در قرآن کریم
حجاب در روایات
در نگاه فقیهان و دانشمندان مسلمان
بررسى نهایى
پی نوشت ها:
دانلود تحقیق فطرى بودن پوشش