روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 11
بخشی از متن
قسمت عمده مواد آموزشی اعراب قبل از اسلام
مردم عربستان قبل از اسلام به دانش تبارشناسی، شعر و ایامالعرب توجه داشتند و دانشکمی هم از ستارهشناسی داشتند. زبان عربی در شعر غنی بود و تا ظهور اسلام نثر برجستهای بهوجود نیامده بود. در زمینه تاریخ هم به داستانهای روزهای جنگ اعراب (ایامالعرب) کهایامالناس نیز نامیده شده، توجه داشتند.
در زمینه توانایی خواندن و نوشتن، به گزارش مؤلف «فتوح البلدان»، در مکه «سفیان بن امیه بنعبدشمس» و «ابوقیس بن عبدمناف بن زهره بن کلاب» از «بشربن عبدالملک» نصرانی (اهلحیره) خط آموختند. اینان اولین کسانی بودند که در مکه خط تعلیم دیدند.
مستشرق معروف «دیبس» در دائرهالمعارف اسلامی آورده است که تعلیم کودکان درمکتبها، قبل از اسلام نیز دارای سابقه بوده است و برخی کودکان دوره جاهلی خواندن ونوشتن یاد گرفته بودند. البته در قبیله اوس و خزرج، این هنر کمتر به چشم میخورد و برخی از یهودیان مدینه، بهکودکان خود خواندن و نوشتن تعلیم میدادند. بنابر این گزارشات، برخی معتقدند که در دوره جاهلیت در شبه جزیره عربستان مراکز آموزشی وجود داشته است.
علت این که در دوره قبل از اسلام، تعداد اندکی از مردم قریش و یهودیان یثرب با خط و نوشتن آشنا بودند؛ موقعیت طبیعی شبهجزیره عربستان بود که جز در قسمت کوچکی، جمعیت غیر متمرکز و پراکنده بود، لذا زمینه اصلی و لازم برای پیدایش سواد وجود نداشت. اما علت رواج خواندن و نوشتن در مکه و در میان قبیله قریش را شاید بتوان در دلایل زیریافت:
1 ـ قریش از مدت ها قبل از اسلام، برای تجارت به سوریه و یمن که دارای سنت خواندن ونوشتن بودند، سفر میکرد.
2 ـ تولیت قریش از خانه کعبه و ارتباط با قبایل مختلف.
روند تاریخی آموزش از صدر اسلام تا پایان دوره امویان