لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه
9
برخی از فهرست مطالب
سلام دوستان چندی پیش در اینترنت مشغول تحقیق در باره موضوع خاصی بودم که به علت نرسیدن به نتیجه مطلوب کنترل اینترنتی خود را از دست دادم و در یک سرچ تخیلی یک قطعه جالب را پیدا کردم .
که خیلی عجیب به نظر می رسید .
در کل با صرف وقت زیاد موفق شدم تا پرده از راز و عملکرد این قطعات بردارم .
بله دوستان این تصاویری را که ملاحضه کردید سیستم های پیشرفته جهت تزریق آب به داخل موتور هستند که برخی از آنها از ecu موتور فرمان می گیرند .
قبل از هر چیز لازم است با کاربرد دقیق این سیستم آشنا شوید .
این سیستم ها در موتورهای احتراق داخلی توربو شارژ یا سوپر شارژ استفاده میشوند.
اگر بنزین شما درجه اکتاین مناسبی نداشته باشند و یا نسبت تراکم موتور شما بالا باشد و یا به هر دلیل دیگر احتمال پدیده احتراق مخرب وجود داشته باشد استفاده از تزریق آب می تواند ما را به رسیدن 70 درصد بهره وری برساند . همچنین این روش می تواند ما را در استفاده از نایتروس اکساید و یا سیستم های مانند سوپر و توربو چاجر کمک کند . همان طور که همه دوستان می دانند . استفاده از دمنده ها باعث بالا رفتن دمای هوای ورودی به موتور می گردد که این افزایش دما باعث ایجاد پدیده احتراق مخرب و در بعضی از موارد شکستگی قطعات موتور می گردد .
این کار را میتوان با پایین آوردن حرارت ورودی ، استفاده از سوخت با اکتان بالا ، به تأخیر انداختن احتراق ( که البته باعث کاهش بازده میشود ) کم کردن blow-by موتور ( حالتی که در آن فشار بالای محل اتصال میل لنگ، بخار روغن را به درون محفظه احتراق برمیگرداند )، بالاتر بردن نسبت هوا / سوخت نسبت به حالت تعادل شیمیایی انجام داد.
روشی که ما در این سیستم از آن استفاده می کنیم باعث کاهش حرارت درون سیلندر میشود و باعث افزایش بازدهی مخلوط هوا / سوخت و جلوگیری از احتراق مخرب می گردد .
این سیستم بجز جلو گیری از احتراق مخرب باعث خنک شدن هوای ورودی و در نتیجه بالا رفتن دانسیته آن میشود.
به طور کلی تا جای که من تحقیق کردم روشهای مختلفی برای تزریق آب به موتور در این کیت ها وجود دارد .
1- Fumigation
2- Emulsions
3- Parallel injection
4- Direct Water injection
ولی کلی شبیه هم هستند و فقط محل پاشش آب به ورودی موتور در آنها فرق می کنند
به طور کلی اجزاء تشکیل دهنده این سیستم از چهار قسمت تقسیم می شود .
1- ان*کتور پاشش آب که مانند ان*کتور پاشش بنزین است
2- پمپ که فشار آب را پشت ان*کتور به میزان 3 تا 5 بار فشرده و آماده تزریق می کند .
3- سنسور دما
4- سنسور فشار
علت استفاده از آب :
آب یکی از پایدارترین ساختارهای مولکولی را دارد . گرمای ویژه آب تقریباً KJ/Kg.K 2/4 است. آب هنگام تغییر حالت از مایع به گاز، مقدار زیادی انرژی گرمایی جذب میکند این مقدار انرژی برای بخار کردن آب تقریباً KJ/Kg 2256 است که 6 برابر بنزین است .
بعلت گرمای ویژه بسیار بالای آب، این مایع بهترین گزینه برای کاهش حرارت موتور در محفظه احتراق و جلوگیری از detonation و احتراق زود هنگام است . در چنین مواقعی حرارت گاز خروجی اگزوز از C ° 1100 هم فراتر میرود. ( مقایسه کنید با درجه ذوب آلومینیوم در C °660 )، 99% ماشین های فعلی دمای اگزوز را پایین C°850 نگه میدارند این کار با شیوه های متفاوتی انجام میشود که یکی از آنها پایین نگه داشتن حرارت موتور زیر C°550 است و انتقال این حرارت بیشتر از همه به روغن و دیواره پیستون است .
خوب تا اینجا با نوع و روش کار این سیستم آشنا شدیم .
ولی نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که ما نمی توانیم خیلی راحت و آسوده با افتابه آب را به داخل موتور بریزیم و انتظار داشته باشیم نتیجه بگیریم .
در این سیستم آب باید مانند بنزین پاشش شود تا بهتر با بنزین و هوا مخلوط گردد .
نسبت پاشش بنزین باید توسط ecu تغییر کند.
پاشش آب باید با توجه به تایم پاشش بنزین باشد .
تحقیق و بررسی در مورد سیستم های تزریق آب