فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی تاثیر جنسیت و شخصیت بزهکار بر مجازات در حقوق کیفری

اختصاصی از فی دوو مقاله بررسی تاثیر جنسیت و شخصیت بزهکار بر مجازات در حقوق کیفری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

نوع فایل: word 2007 قابل ویرایش

تعداد صفحه:16

حجم فایل:44 کیلوبایتچکیده
اساساً جنسیت و شخصیت بزهکار عاملی برای تفاوت در مجازات نیست، اما در نظام حقوقی اسلام و به تبع آن مقررات فعلی جمهوری اسلامی ایران تفاوت‌هایی از این حیث دیده می‌شود. این تمایزات را در سه دسته می‌توان خلاصه نمود: تفاوت در نوع و میزان مجازات، تفاوت در معافیت از مجازات و تفاوت در اجرای مجازات(بستاننجفی،1388،ص95)
کلیدواژه
جنسیت، زن، مرد، جرم، مجازات، حقوق کیفری
 
جنسیت
جنسیت واقعیتی انکارناپذیر در نظام آفرینش بوده که افراد انسانی را از همان ابتدای خلقت به دو گروه زن و مرد تقسیم کرده است. این تمایز دیرینه از یکسو پایه‌گذار زنجیره حیات بشری و از سوی دیگر زمینه‌ساز رویارویی و مقایسه پایداری است که پایان آن هیچ گاه فرا نخواهد رسید (هاشمی، 1383، ص223).
تأثیر جنسیت در علوم جنایی را در دو مقوله مجزا می‌توان بررسی نمود: یکی نقش آن در بزهکاری و دیگری تأثیری که در حقوق کیفری. مقوله اول مرتبط با جرم‌شناختی بوده و از تفاوت‌های موجود در بزهکاری مردان و زنان و علل آن مباحثی مطرح می‌شود. اما در حقوق کیفری بحث از تفاوت‌هایی بین مردان و زنان است. در مقوله اخیر به نظر می‌رسد مطالب در سه مبحث قابل بررسی است؛ یکی عناوین مجرمانه، بدین معنا که برخی جرائم را مختص مردان و برخی را فقط زنان می­توانند مرتکب شوند. دوم مسئولیت کیفری و حدود آن و وجود تفاوت بین مسئولیت کیفری زن و مرد و مبحث سوم به مجازات‌ها اختصاص دارد. در هریک از این مقولات می‌توان یک بار نقش جنسیت را در بزهکاری و بار دیگر در بزه­دیدگی بررسی نمود. مقاله حاضر تنها از بعد جنسیت بزهکار به مسأله نگریسته است(آزمایش، 1384، چ 1، ص53)
اعتقاد عمومی‌ بر این است که مردان بیشتر از زنان مرتکب جرم می‌شوند و جنس جرایم مردان خشن‌تر از زنان است. تفکیک مجرمان از نظر جنسیت و بررسی آنها یکی از موضوعاتی است که در جرم شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
آمار ارائه شده از احکام صادره نشان می‌دهد انسان‌ها برای انواع جرایم دچار محکومیت می‌شوند، اما در جمعیت کیفری، چه از نظر کمیت و چه کیفیت جرایم، تفاوت‌هایی میان دو جنس مشاهده می‌شود.با وجود افزایش بزهکاری زنان در دهه‌های اخیر هنوز هم نرخ جرایم مردان بویژه در جرایم کلسیمی (جرایمی که نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر زیادی ندارد) ‌نسبت به جرایم ارتکابی زنان به مراتب بیشتراست. با این اوصاف برخی از جرم‌شناسان بدون دلیل قانع‌کننده‌ای مدعی‌اند زنان نیز به اندازه مردان مرتکب جرم می‌شوند، ولی جرا‌یم آن‌ها کمتر آشکار می‌شود و معمولا جزو ارقام سیاه به شمار می‌رود(جهانگیری،1385،ص24)
معمولا مطالعات زنان در جرم‌شناسی عقیم می‌ماند و در صورتی هم که به نحو کامل و جامع مورد مطالعه قرار گیرند معمولا همراه با نتایج محدود یا نادرست است. بر این اساس، اجرای نظریه‌های جرم‌شناسی در مورد زنان معمولا با مشکل مواجه است و می‌توان گفت ادبیات جرم‌شناسی مجرمیت زنان را به خوبی تحت حمایت خود قرار نداده است و نظریه‌های روان‌شناختی جرم نیز مانند تیپ‌های زیست‌شناسی، بزهکاری را با انواع خاص شخصیت مربوط می‌دانند و تقریبا همه نظریه‌های جامعه شناختی زنان را نادیده گرفته‌اند. با این اوصاف طرفداران این نوع جرم‌شناسی معتقدند برای تعیین نقش جنسیت در جرم‌انگاری باید از برخی زنان و الگوهای نظری فاصله گرفت. این جرم‌شناسی با تاکید بر موقعیت زنان در جامعه بر انواع خاصی از جرایم که ضد زنان و به صرف زن بودن آنان ارتکاب می‌یابد و همچنین جزایی که مبتنی بر جنسیت است، تمرکز می‌کند(قرباننیا،وهمکاران،1384،ص424).
 
تفاوت در معافیت از مجازات
در معافیت از مجازات نیز بین زن و مرد تفاوت‌هایی دیده می‌شود، البته این تفاوت‌ها بر مطلق جنسیت بنا نشده، بلکه به خاطر صفتی است که بر جنس خاصی عارض گشته است. مطابق با منابع فقهی که قانونگذار نیز از آن پیروی کرده، در برخی جرائم معافیت‌هایی برای برخی مردان در نظر گرفته شده که برای زنان چنین معافیتی وجود ندارد. پدر بودن یا شوهر بودن مرد عامل این معافیت‌هاست...


فهرست
چکیده
جنسیت
تفاوت در معافیت از مجازات
تفاوت در اجرای مجازات
شخصیت
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف
اهداف فرعی
سوالات
فرضیات
فرضیات فرعی
تعاریف متغیرها
شخصیت
بزه
بزهکاری
جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟
نوع روش تحقیق
روش گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
منابع


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی تاثیر جنسیت و شخصیت بزهکار بر مجازات در حقوق کیفری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.