فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کار اموزی ترانس های سطح شهر

اختصاصی از فی دوو دانلود مقاله کار اموزی ترانس های سطح شهر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

مقدمه :
مطالب گردآوری شده نتایج فعالیت هایی بوده که در طی دوره کارآموزی انجام شده است . در این دوره 30 روزه با بازدید ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن به همراهی مسئول آن بخش در اداره برق بیجار رفته و مشکلات پیش آمده برای ترانس ها رفع می شد .
که در این بازدیدها با انواع کلیدها ، ترانس ها ، بریکرها ، ساختمان داخلی ترانس ها ، کاربرد خازن در ترانس ، رأکتورها ، باطریخانه (توزیع DC,AC) ، تابلوهای فشار قوی و ضعیف که از نظر کاربرد به انواع تابلوهای کنترل ، تابلوهای آلارم ، تابلوهای توزیع DC,AC ، مخابراتی ، تابلوهای اندازه گیری تقسیم می شود ؛ آشنا شده ام .
همچنین در ادامه این بازدیدها :
با انواع رله های حفاظتی ، ارت ، اضافه جریان ، دیستانس ، دیفرانسیل ، ریستریکنت ارت فالت ، اضافه ولتاژ ، رله کمبود ولتاژ ، رله اضافه جریان ، ارت فالت جهتی و با خصوصیات یک سیستم حفاظتی و روش های جلوگیری از خسارت خطا در سیستم قدرت در انواع حفاظتهای اصلی خط ، حفاظتهای پشتیبان خط ، حفاظتهای اصلی ترانسفورماتور می باشد ؛ آشنا شده ام .
مطالب ارائه شده در این زمینه با توجه به مشاهدات خویش و استفاده از کتاب هایی در زمینه های فوق گردآوری شده است .
از تمامی عزیزانی که در این مدت با بنده همکاری داشته اند کمال قدردانی را دارم ؛ امیدوارم که تجربه های بدست آمده در این جزوه مورد توجه استاد گرانقدر قرار گیرد.
با تشکر

آشنایی با تجهیزات و بهره برداری از پستهای فشار قوی :
سیستم ها یا شبکه های برق رسانی را می توان به چند دسته کلی تقسیم نمود که هر کدام در جای خود از اهمیت زیادی برخوردار می باشد این سیستم ها شامل :
1- تولید 2- انتقال 3- فوق توزیع 4- توزیع می باشد .
تولید شامل انواع نیروگاه های بخار ، گازی ، دیزلی ، آبی و غیره می باشد که معمولاً خروجی نیروگاه های بخار به شبکه های انتقال 400 یا 230 کیلوولت و خروجی نیروگاه های گازی به شبکه های 63 کیلوولت و خروجی نیروگاه های دیزلی به شبکه های 20 کیلوولت متصل می شوند .
انتقال شامل خطوط و پست های 400 و 230 و 132 کیلوولت و فوق توزیع شامل خطوط و پستهای 63 کیلوولت می باشد . شبکه های توزیع شامل خطوط و پستهای 20 و 4/0 کیلوولت می باشند .
اصولاً علت انتخاب ولتاژهای متفاوت در شبکه های برق رسانی به دو دلیل عمده می باشد :
1. دلایل فنی
2. دلایل اقتصادی

 

 

 

دلایل فنی :
اگر بخواهیم توان ثابتی را برای مسافتی معین انتقال دهیم هر چقدر ولتاژ را بالاتر ببریم جریان کمتر و برعکس. بنابراین در مسافت های طولانی باید ولتاژ را آنقدر بالا ببریم که در انتهای شبکه افت ولتاژ زیادی نداشته باشیم زیرا در غیر اینصورت آنقدر ولتاژ پائین می آید که برای مصرف کننده قابل استفاده نمی باشد و به همین دلیل باید ولتاژ مناسب را برای شبکه معینی انتخاب کنیم.

 

دلایل اقتصادی :
هر چقدر ولتاژ بالاتر رود جریان پائین تر می آید و باعث تلفات کمتری می شود . زیرا تلفات مستقیماً با جریان ارتباط دارد ولی در عوض بالا بردن زیاد ولتاژ هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد به همین دلیل ولتاژ انتقالی را انتخاب می کنند که کمترین هزینه ی تجهیزات و کمترین مقدار تلفات انرژی را داشته باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقسیم بندی یک پست فشار قوی از نظر آرایش :
یک پست فشار قوی را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود :
الف- تجهیزات فشار قوی که وظیفه انتقال و توزیع انرژی را به عهده دارند .
ب- تجهیزات حفاظتی ، کنترلی و جانبی .
در پستهای فشار قوی ، تجهیزات فشار قوی معمولاً در فضای باز ( غیر سرپوشیده ) نصب می شوند البته در پستهای 20/63 کیلوولت فیدرهای 20 کیلوولت در اتاق سربسته ای نصب می وشند . تجهیزات حفاظتی کنترلی و جانبی در داخل ساختمان پست نصب می گردند . در پستهای فشار قوی که وظیفه کاهش ولتاژ را به عهده دارند دو نوع ولتاژ وجود دارد :
1. ولتاژ ورودی که به آن H.V ( High Voltage ) گفته می شود .
2. ولتاژ خروجی که به آن L.V ( Low Voltage ) می گویند .
تجهیزات خارجی را می توان به دو دسته تقسیم نمود :
1. بی خط ( L.B )
2. بی ترانس (T.B )

 

بی خط ( L.B ) شامل این تجهیزات می باشد :
1. برقگیر
2. ترانس ولتاژ و لاین تراپ
3. سکسیونر خط و اِرت
4. ترانس جریان
5. بریکر
6. سکسیونر باس بار
به این مجموعه تجهیزات که سر راه خطوط خروجی و یا ورودی قرار می گیرند بی خط می گویند .

 

بی ترانس ( T.B ) به ترتیب شامل این تجهیزات می باشد :
1. سکسیونر باس بار
2. ترانس جریان
3. بریکر
4. برقگیر
به این مجموعه از تجهیزات که ارتباط ترانس با باس بار را برقرار می نمایند بی ترانس گفته می شود . بنابراین تجهیزات فشارقوی که در یک پست موجود می باشد عبارتند از :
1. برقگیر
2. ترانس ولتاژ
3. لاین تراپ
4. ترانس جریان
5. سکسیونر زمین
6. سکسیونر خط
7. بریکر
8. باس بار
9. ترانس قدرت
10. ترانس مصرف داخلی و زمین ( کمپکت )
11. کابلهای فشار قوی زیرزمینی
اتاق فرمان و تجهیزات کنترل ، حفاظتی و کمکی :
در ساختمان پست بترتیب شامل این بخش ها می شوند :
1. اتاق فرمان شامل تابلوهای فرمان و تابلوهای آلارم
2. اتاق حفاظت که کلیه رله ها و تابلوهای حفاظتی وجود دارد .
3. اتاق توزیع DC,AC .
4. اتاق دیزل اضطراری
5. کلیدخانه 20 کیلوولت .
ممکن است دیزل ژنراتور در پست 63 کیلوولت نباشد ولی در پست 230KV وجود دارد .

 

تجهیزات پست
1- برقگیر (LA) :
وسیله ای است که در پست های فشارقوی در ابتدای خطوط و روی به پست و در طرفین ترانس قدرت نصب می شود و کارش این است که اختلاف ولتاژهای ناشی از رعد و برق و قطع و وصل های کلید قدرت را به زمین متصل می کند تا ولتاژ زیاد به تجهیزات صدمه ای وارد نکند و معمولاً دارای کنتوری می باشد که هر شش ماه یک بار کنتورهای مربوط هر سه فاز مربوط به یک خط را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم اگر فازهای مختلف اختلاف زیادی با هم دارند باید فوراً مراتب را گزارش دهیم .

 

انواع برقگیر :
1. برقگیر گلوله ای ( جرقه ای )
2. برقگیر آرماتور ( سافی شکل ) بیشتر روی بوشینگ ترانس نصب می شود .
3. برقگیر لوله ای ( میله ای )
4. برقگیر مقاومتی

 

شکل یا دیاگرام تک خطی برقگیر به صورت نمایش داده می شود و با LA که مخفف Lightning Arester می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2- ترانس ولتاژ :
ساختمان ترانس ولتاژ تشکیل شده است از سیم پیچ اولیه که به فضارقوی وصل می شود و سیم پیچ ثانویه و هسته آهنی و مقداری مواد و کاغذهای عایقی که این مجموعه داخل محفظه اصلی قرار دارند بعضی از ترانس های ولتاژ در داخل روغن قرار دارند و بعضی دیگر از عایقهای خشک در ساختمان آنها استفاده شده است .
کارترانس این است که ولتاژهای فشارقوی را به ولتاژ 100 و یا 110 ولت تبدیل می نماید که توسط کابل های فشار ضعیف از ترمینال ترانس ولتاژ به داخل اتاق فرمان و اتاق رله هدایت می شوند که برای منظورهای زیر استفاده می شود :
1. استفاده از ولتاژ ضعیف شده (100 و یا 110 ولت ) برای واتمترها ، کنتورها ، مدارهای اینترلاک ، مگاواتمترها ، مگاوارمترها و دستگاه های سنکرون .
2. از این ولتاژ برای رله ی دیستانس ، رله های ولتاژی و رله های جهت دار استفاده می شود .
ترانس ولتاژ هر خط خروجی یا ورودی ، باس بار و یا ترانس برای دستگاههای اندازه گیری و حفاظت همان خط استفاده می شود یعنی هر بی خط و یا بی ترانس ، ترانس ولتاژهای مخصوص به خود را دارند .
ولتاژ ثانویه ترانس ولتاژ که به داخل اتاق فرمان هدایت می شود ممکن است به هر دلیلی مثلاً اتصالی از مدار خارج شود و آلارم در اتاق فرمان به عنوان قطع AC می باشد و ما سریعاً باید برویم و فیوز مربوطه را وصل کنیم البته در صورت قطع فیوز مدارات مربوط به ولت متر و مگاوارمتر و مگاواتمتر خط و یا بی ترانس نیز قطع می گردند . ترانس هایی که از خازن برای کاهش ولتاژ استفاده شده به نام C.V.T و در ترانس هایی که از خازن استفاده نشده P.T یا V.T می گویند.

 

P.T یا V.T

 

 

 


C.V.T

 

3
3
3
3
3

 

سکسیونر :
کلیدی است که برای قطع و وصل مدار در صورتی که جریان از آن مدار عبور نکند به کار می رود زیرا در مدار سکسیونر هیچ گونه خاموش کننده ای تعبیه نشده است و در اصل کلید نیست بلکه یک قطع کننده مکانیکی و یا وصل کننده ی مکانیکی می باشد که می توان با آن در صورتی که سکسیونر تحت ولتاژ است ولی تحت جریان نیست فرمان وصل داد .
انواع سکسیونر از نظر شکل :
1. سکسیونر افقی که دارای 2 بازو می باشد
2. سکسیونر افقی سه پایه که پایه ی وسط وظیفه ی فرمان دادن را دارد .
3. سکسیونر عمودی
4. سکسیونرهای پانتوگراف یا قیچی ای
علاوه بر قسمتهای مکانیکی که در سکسیونر تعبیه شده برای عمل قطع و وصل مثل :
1. کنتاکتهای انگشتی و مچی
2. مقره
3. مکانیزم وارد کردن نیرو که شامل گیربکس و اهرمهای انتقال نیرو
4. سوئیچهای کمکی که کارشان این است که در صورت تغییر وضعیت سکسیونر از طریق کنتاکتهای الکتریکی و توسط کابل به اتاق فرمان سیگنال را انتقال می دهند و وضعیت قطع یا وصل را به ما نشان می دهند .
5. قسمت اینترلاک برای این منظور است که اپراتور فرمان غلط ندهد مثلاً تا بریکر بسته است به سکسیونر سرخط نمی توان فرمان داد و در صورتی که ما بخواهیم سکسیونر را قطع کنیم باید بریکر قبلاً قطع و در اتاق فرمان نیز کلید مربوط به اینترلاک در حالتOn بیاید تا ما بتوانیم سکسیونر را باز کنیم بعد از اتمام کار و بستن بریکر و سکسیونر باید کلید اینترلاک در حالت Off قرار گیرد و علامت اختصاری سکسیونر و Disconection Swich یا D.S مشخص می شود .
و عدد 3 یا 0 از آخر مثلاً 6053 یا 6051

 

سکسیونر و اِرت :
این سکسیونر شبیه سکسیونر سرخط یا باس بار می باشد و کارش متفاوت است به این صورت که تا سکسیونر سرخط باز نباشد نمی توان سکسیونر اِرت را بست در بعضی از سکسیونرهای اِرت اینترلاکی وجود دارد که در صورت برقرار بودن خط نتوان سکسیونر اِرت را بست و دارای وضعیتی در اتاق فرمان می باشد که آیا سکسیونر وصل می باشد یا نه که با علامت مشخص می شود و عدد 9 از آخر 6059

 

ترانس جریان ( C.T ) :
ترانس جریان:
ساختمان این وسیله به این صورت است که دارای :
1. سیم پیچ اولیه
2. سیم پیچ ثانویه
3. هسته
4. کاذها و مواد عایقی
5. ترمینال ثانویه
6. محفظه ی بیرونی ( در مورد ترانس جریان هایی که در محیط باز نصب می شوند محفظه ی بیرونی به صورت مقره های بشقاب مانند است و در ترانس جریان هایی که در محیط بسته نصب می شوند محفظه ی بیرونی بشکل ساده است .)
7. قسمتی که سیم فشارقوی به آن متصل است کلیه ی قسمتهای داخلی ترانس جریان در داخل روغن قرار دارد البته در بعضی از نرانس های جریان در ساختمان آنها روغن استفاده نشده است و دارای عایق خشک می باشند البته ترانس هایی که دارای روغن عایق می باشند دارای شیشه ای به عنوان روغن نما می باشند .
کارترانس جریان :
معمولاً شبکه های انتقال انرژی که وارد پست می شوند دارای جریانهای زیادی می باشند و ترانس جریان کارش اینست که جریانهای زیاد را با یک نسبت معینی به جریانهای کمی تبدیل نماید مثلاً 300/5A ثانویه ی ترانس جریان توسط کابلهای فشار ضعیف به داخل پست منتقل شده و به این دستگاهها وصل می شوند :
1. آمپرمتر
2. مگاوات متر
3. مگاوارمتر
4. کنتورها
5. کلیه رله های جریانی پست شامل دیستانس، اضافه جریان ، اضافه جریان جهتی و غیره .
هیچوقت نباید مدار ثانویه ترانس جریان باز باشد .
علامت اختصاری ترانس جریان

 


C.T( Circuit Transformer)

 


بریکر :
وسیله ای است که در پست های فشار قوی جهت قطع و وصل جریانهای الکتریکی در حالت عادی شبکه و یا در حالت اتصالی در سیستمهای قدرت بکار برده می شود .
به طورکلی هر کلید به دو قسمت اساسی تقسیم می گردد :
1. قسمت برقدار یا قسمتی که وظیفه ی قطع جریان را به عهده دارد .
2. قسمتی که انرژی لازم را جهت قطع و وصل به عهده دارد .
در قسمت قطع و وصل مکانیزم هایی جهت خاموش کردن جرقه به شرح زیر می باشد :
1. روغن (Oil)
2. گاز (SF6)
3. خلأ (Vacuum)
4. هوا (Air)
در قسمت مکانیزم های عملکرد برای بریکر 1- فنری 2- هیدرولیک ( توسط فشار روغن ) 3- پنوماتیک ( توسط فشار هوا ) می باشد .
انواع بریکرها از نظر طریقه ی نصب به دو قسمت ثابت و کشویی تقسیم می شوند .
کلیه ی کلیدها از 3 طریق فرمان می گیرند :
1. از طریق رله های حفاظتی که در صورتیکه اتصالی در شبکه پیش بیاید رله ی حفاظتی مربوطه عمل نموده و اتوماتیک به کلید فرمان داده و کلید را قطع می نماید .
2. از طریق فرمان از راه دور یا نزدیک به صورت اتوماتیک Local , Remote
3. از طریق مکانیکی که با فشار دکمه ای که به اهرمهای مکانیکی متصل می باشد باعث قع و یا وصل کلید میشود .

 

شکل اختصاری بریکر

 

یا
C.B( Circuit Breaker )

 

باسبار ( شینه ) :
محل جمع و پخش انرژی را شینه می گویند و محلی است که کلیه جریانهای ورودی و خروجی به آن در آن نقطه ، صفر می باشد . باس بارهاها یا به صورت سیم آلومینیوم یه به صورت شمش مسی یا به صورت لوله می باشد که به مقره های اتکایی متصل هستند . و به صورت شکل زیر می باشد .

 

 

 

B (BusBar)

 

انواع باس بارها :
1. باس بار ساده
1.1. باس بار ساده جداشدنی با سکسیونر باسکشن
1.2. باس بار ساده جداشدنی با بریکر
1.3. باس بار ساده جداشدنی با بریکر و دو سکسیونر
2. باس بار اصلی انتقالی
3. باس بار اصلی انتقالی با کلید تقسیم کننده
4. باس بار دوبل (دوبل باس بار)
5. باس بار 5/1 کلیدی
6. باس بار 3 کلیدی
7. باس بار ترکیبی
8. باس بار حلقوی
که هر کدام از این باس بارها دستورالعمل مانور مخصوص به خود را دارا می باشد .

 

 

 

 

 


ترانسفورماتور قدرت:
ترانسفورماتورها از اجزای اصلی پست و یکی از گرانقیمت ترین اجزاء پست می باشند کار ترانسفورماتور قدرت برای تبدیل ولتاژ از یک سطح به سطح دیگری می باشد در پست های انتقال وظیفه ی ترانس کاهش ولتاژ می باشد . هر ترانسفورماتور قدرت بطورکلی با دو مشخصه معرفی می گردد :
 نسبت تبدیل که مثلاً ترانس 230/63KV است یا 63/20KV که معمولاً با ولتاژ بزرگتر شناسایی می شود .
 قدرت ترانسفورماتور که بر حسب مگاوات آمپر می باشد . (Mva) ( Yn/ 11)

 

ساختمان ترانسفورماتور :
1. هسته
2. سیم پیچ اولیه
3. سیم پیچ ثانویه
4. تانک اصلی
5. روغن
6. بوشینگ و متعلقات جانبی
7. تپ چنجر
حفاظت های مکانیکی ترانس :
1. رله ی بوفهلتس
2. رله ی فشاری
3. رله ی حفاظتی تپ چنجر

 

ترانسفورماتورهای مصرف داخلی و زیگزاگ:
( که به صورت کمپکت نیز ساخته می شوند )
این ترانسفورماتورها در قدرت های کم ساخته می شوند و معمولاً در پستهای 63/20KV مقدار ولتاژ 20KV را به 400 ولت تبدیل می کنند و معمولاً حداکثر قدرت آنها 500Mva می باشد معمولاً تمام متعلقات ترانس را دارند بجز تپ چنجر و فن .
ترانسفورماتور زمین ، چون در طرف ترانسفورماتور قدرت Y/ در طرف ثانویه آن اتصال مثلث است و نقطه ی صفری وجود ندارد بنابراین از ترانسفورماتور زمین که به صورت زیگزاگ پیچیده شده برای ایجاد نوتر مصنوعی استفاده می کنند .

 

کمکی(Yn 11)

 

 

 

زیگزاگ Zn

 

 

 

کمپکت ZnYn11
خازن ها :
خازن ها معمولاً در پستهای 63/20KV مورد استفاده قرار می گیرند ولتاژ کار آنها 20KV می باشد و به دو صورت در پستها نصب می شوند :
1. زمینی که اطراف آنها دارای فش می باشد .
2. بر روی پایه های فلزی در ارتفاع مناسبی نصب می شوند
کار خازن ها در پستهای فشارقوی کاهش بار رأکتیو است بدین معنی جریان رأکتیوی برخلاف جریان رأکتیو شبکه ، به شبکه تزریق می کند و باعث کاهش بار رأکتیو شبکه در نتیجه افزایش ولتاژ می شود باید توجه داشت که نقش خازن ها تنها برای افزایش ولتاژ نمی باشد بلکه باعث کاهش بار رأکتیو ترانس ها و خطوط شده و ظرفیت ترانس ها توسط بار رأکتیو اشغال نمی باشد زیرا بار رأکتیو علاوه بر اینکه باعث افت ولتاژ می شود تلفات شبکه را هم بالا می برد . در هر پست دارای یک یا چند سری خازن است که معمولاً روی هر سری یا هر واحد دارای کلید مخصوص و هود دستگاه خازن توسط المنت فیوزی محافظت می شود .

 


Capacitor
رأکتور :
رأکتورها ساختمانی شبیه به ترانس های قدرت دارند (رأکتورها که در شبکه برق غرب موجود می باشند سیستم خنک کننده و فن ندارند ) با این تفاوت که دارای یک سیم پیچ می باشند .علت کاربرد رأکتور در پستهای فشار قوی این است که :
خطوطی که دارای خطوط ولتاژ بالا ( معمولاً 230 کیلوولت و بالاتر ) و طول زیاد می باشند اگر بار کمی از آنها کشیده شود به علت خاصیت خازنی خط ولتاژ انتهای خط بالا می رود و رأکتورها را در انتهای خط (معمولاً در پست های 230 کیلوولت ) و در طرف 20 کیلوولت نصب می نماید و باعث کاهش ولتاژ می شود معمولاً رأکتور به سیم پیچ سوم ترانس های 63/230 کیلوولت متصل می شود و باعث تزریق جریان رأکتیو به شبکه شده و تا حدی خاصیت خازنی خط را خنثی می نماید و باعث کاهش ولتاژ می شود .
در خازن ها این کار خازن باعث افزایش ولتاژ و اصلاح ضریب قدرت بود .
علامت رأکتور


بریکرهای 20KV :
این نوع بریکرها در پست های 20/63 کیلوولت نصب می شوند و دارای ساختمانی شبیه به سایر بریکرها می باشند با این تفاوت که این نوع از بریکرها قابل جابه جایی می باشند بر روی ارابه نصب شده اند و علاوه بر اینکه نقش بریکر را بر عهده دارند وظیفه ی سکسیونر را نیز به عهده دارند :
1. مکانیزم عملکرد این نوع بریکرها فنری می باشد و خاموش کننده جرقه در آنها روغنی ، گاز SF6 نیز می باشد .
2. در این نوع بریکرها موتور وظیفه شارژ فنر را به عهده دارد و در صورتی که موتور و یا مدار آن از کار بیافتد ابتدا باید بررسی نمائیم که فیوز موتور نسوخته باشد در غیراینصورت توسط دسته های مخصوص میتوان اقدام به شارژ دستی نمود معمولاً این نوع بریکرها علاوه براینکه از راه دور ( داخل اتاق فرمان ) و از راه نزدیک ( بروی تابلوی بریکر ) فرمان الکتریکی می گیرند دکمه هایی نیز برای فرمان الکتریکی تعبیه شده است و در صورتی که فرمان الکتریکی دچار مشکل شده باشد میتوان از فرمان الکتریکی استفاده نمود.
3. به دلیل اینکه این نوع از بریکرها نقش سکسیونر را نیز بعهده دارند دارای اینترلاکهای مکانیکی و الکتریکی مخصوص به خود می باشد بدین معنی زمانی که بریکر وصل است و در داخل سلول مربوطه قرار دارد اینترلاک اجازه نمی دهد که بریکر را از داخل سلول بیرون بکشیم و یا برعکس زمانی که بریکر خارج از سلول است و در حالت وصل است اینترلاک اجازه نمی دهد بریکر را داخل سلول نمائیم و در هر دو حالت باید بریکر را قطع نمائیم و سپس اقدام به بیرون آوردن و یا جا زدن بریکر به داخل سلول نمائیم.
4. زمانی که می خواهیم بریکر را از داخل سلول بیرون بکشیم معمولاً روی تابلوی سلول سه عدد لامپ کوچک وجود دارد در صورتی که هر سه لامپ روشن باشند مشخص است که این بریکر هر سه پل آن وصل است و اگر یکی از لامپها روشن باشد به این معنی است که دو پل بریکر قطع شده و یکی از آنها وصل است .
به خاطر اینکه از هر گونه حادثه جلوگیری بعمل آوریم بریکرهای 20 کیلوات ترانس ها را قطع می کنیم ( اگر بریکر مربوط به شینه 20 کیلووات در پست وجود داشته باشد کافیست که بریکر شینه را قطع کرده سپس بریکر ترانس که در طرفی قرار دارد که بریکر معیوب وجود دارد را قطع نمائیم و بعد از اینکه از خاموش شدن چراغ مذکور مطمئن شدیم بریکر را از داخل سلول بیرون آورده وضعیت پست را عادی می کنیم و از جا زدن بریکر موردنظر اجتناب نموده و مراتب را سریعاً گزارش می نمائیم.)
5. در داخل سلول بریکر سکسیونر ارتی وجود دارد اگر آنرا ببندیم در مورد خطوط خروجی باعث ارت خط می شود . و در مورد سلول ترانس باعث ارت ترانس می شود و در مورد سلول ترانس باعث ارت طرف 20 کیلووات ترانس می شود . این سکسیونر نیز اینترلاکی دارد و در صورتی که بریکر داخل سلول باشد اجازه ارت شدن نمی دهد و اگر سکسیونر ارت بسته باشد و بخواهیم بریکر را داخل سلول نمائیم اینترلاک مربوطه از این عمل ممانعت بعمل می آورد و در مورد سکسیونر ارت ترانس اینترلاک ، زمانی اجازه ارت را می دهد که علاوه بر اینکه بریکر مربوطه خارج از سلول است ترانس مورد نظر هم باید بی برق باشد .
ما باید همیشه توجه داشته باشیم که ممکن است اینترلاکها درست کار نکنند ما باید کار خود را بترتیب و دقیق انجام دهیم .

 

 

 

باطریخانه ، توزیع DC,AC :
در پستهای فشارقوی معمولاً تغذیه رله های حفاظتی ، سیستمهای ایندیکیشن ، سیستمهای سنکرونایزینک و سیستمهای اینترلاک معمولاً از منبع DC می باشد DC هر پست شامل چند سری باطری می باشد که به صورت سری به یکدیگر متصل شده و مجموعاً ولتاژ 110 یا در برخی از پست ها ولتاژ 127 ولت را فراهم می نمایند .
به خاطر اینکه انرژی ذخیره شده در باطریها محدود می باشد و بعد از مدتی خالی می شوند به همین دلیل همواره یک دستگاه باطری شارژ با باطری ها به صورت موازی قرار می گیرد و باعث شارژ باطریها می شود .
در اینصورت ولتاژ باطری شارژ توسط 380 ولت AC مصرف داخلی تأمین شده و توسط ترانس به 110 ولت و توسط مداراتی که در داخل باطری شارژر می باشد به ولتاژ DC تبدیل می شود که در صورتی که باطری شارژر از مدار خارج شود با ولتاژ AC ما قطع شود باطری شارژر نیز از مدار خارج می شود که در نتیجه باطریها برای مدت زمانی کوتاه وظیفه ی تأمین ولتاژ DC رله ها و ... را به عهده می گیرند .

 

باطریها در پست دو نوع هستند :
1. اسیدی ( الکترولیت داخل آن اسید رقیق شده باشد )
2. بازی ( معمولاً محلول پتاس )

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   61 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کار اموزی ترانس های سطح شهر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.