فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد سوره شعرا

اختصاصی از فی دوو تحقیق در مورد سوره شعرا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد سوره شعرا


تحقیق در مورد سوره شعرا

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه33

فهرست مطالب

 

سوره شعرا

 

محتواى سوره :.

 

فضیلت تلاوت سوره :.

 

(آیه7 )ـ زوجیت در گیاهان :.

 

(آیه 10)ـ آغاز رسالت موسى (ع ):  

 

(آیه16 )ـ برخورد منطقى و قاطع با فرعون :.

 

(آیه60 )ـ عاقبت دردناک فرعونیان !.

 

(آیه83 )ـ دعاهاى پربار ابراهیم (ع ):.

 

(آیه123 )ـ جنایات و اعمال بى رویه قوم عاد:.

 

(آیه136 )ـ ما را اندرز مده که در ما اثر نمى کند!.

 

(آیه160 )ـ قوم ننگین و متجاوز!.

 

(آیه153 )ـ لجاجت و سرسختى قوم صالح :.

 

(آیه167 )ـ سرانجام قوم لوط:

 

(آیه176 )ـ ((شعیب )) و اصحاب ((ایکه ))!.

 

(آیه185 )ـ سرنوشت این قوم خیره سر!.

 

(آیه192 )ـ عظمت قرآن در کتب پیشین :.

 

(آیه198 )ـ اگر قرآن بر عجم نازل شده بود !.

 

انذار بستگان نزدیک (حدیث یوم الدار):.

 

در تعقیب بحثهایى که در آیات گذشته در زمینه موضع گیریهاى مشرکان دربرابر اسلام و قرآن آمـد, خداوند در اینجا برنامه و خطمشى پیامبر اسلام (ص ) را درضمن بیان پنج دستور, در مقابل آنان مشخص مى کند.قـبـل از هـر چـیز, شخص پیامبر را دعوت به اعتقاد هر چه راسختر به توحیدمى کند توحیدى که ریـشـه و اسـاس دعـوت همه پیامبران را تشکیل مى دهد,مى گوید: ((هیچ معبودى را با خداوند مخوان که از معذبین خواهى بود))! (فلا تدع مع اللّه الـها آخر فتکون من المعذبین ).

 

(آیـه214 )ـسپس به مرحله اى فراتر از آن پرداخته , چنین دستور مى دهد: ((وخویشاوندان نزدیکت را انذار کن )) و از شرک و مخالفت فرمان پروردگار بترسان (وانذر عشیرتک الا قربین ).بـدون شـک براى دست زدن به یک برنامه انقلابى گسترده باید از حلقه هاى کوچکتر و فشرده تر شروع کرد.

 

(آیه215 )ـدر مرحله سوم دایره وسیعترى مورد توجه قرار گرفته , مى فرماید:((و بال و پر خود را براى مؤمنانى که از تو پیروى مى کنند بگستر)) (واخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین ).

 

(آیـه216 )ـسـپس به چهارمین دستور پرداخته , مى گوید: ((اگر تو را نافرمانى کنند بگو: من از آنچه شما انجام مى دهید بیزارم )) (فان عصوک فقل انى برئ مماتعملون ).

 

(آیـه217 )ـسـرانـجـام در پـنـجـمـیـن دستور براى تکمیل برنامه هاى گذشته به پیامبر(ص ) چنین مى گوید: ((و بر خداوند عزیز و رحیم توکل نما)) (وتوکل على العزیز الرحیم ).
این مخالفتها هرگز تو را دلسرد نکند و کمى دوستان و پیروان در عزم آهنین تو اثر نگذارد, تو تنها نیستى , تکیه گاهت خداوندى است شکست ناپذیر و بسیاررحیم و مهربان .

 

(آیه218 )ـ((همان خدایى که تو را به هنگامى که بر مى خیزى مى بیند)) (الذى یریک حین تقوم ).

 

بـراسـاس آنچه در تواریخ اسلامى آمده , پیامبر(ص ) در سال سوم بعثت مامورابلاغ این دعوت شد; بـسـتـگـان نـزدیکش را به خانه ابوطالب دعوت کرد, آنها در آن روز حدود چهل نفر بودند, بعد از صرف غذا چنین فرمود: (( من خیر دنیا و آخرت را براى شما آورده ام , و خداوند به من دستور داده اسـت کـه شما را دعوت به این آیین کنم , کدامیک از شما مرا در این کار یارى خواهد کرد, تا برادر من و وصى وجانشین من باشد؟.
جـمـعیت همگى سر باز زدند جز على (ع ) که از همه کوچکتر بود برخاست وعرض کرد: اى پیامبر خدا! من در این راه یار و یاور توام .پـیـامبر(ص ) دست بر گردن على (ص ) نهاد و فرمود: ((این برادر و وصى وجانشین من در میان شماست , سخن او را بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید)).

 

 

(آیـه221 )ـدر ایـنـجا بار دیگر به بحث آیات قبل پیرامون تهمت دشمنان به پیامبر(ص ) درباره این که قرآن القائات شیاطین است باز مى گردد و با بیانى رسا وکوبنده مجددا به آنها پاسخ مى دهد.مـى گوید: ((آیا به شما خبر بدهم شیاطین بر چه کسى نازل مى شوند))؟! (هل انـبـئـکم على من تنزل الشیاطین ).

 

 

(آیه222 )ـ((آنها بر هر دروغگوى گنهکار نازل مى گردند))؟ (تنزل على کل افاک اثیم ).

 

 

(آیـه223 )ـ((شـیـاطـیـن آنـچه را مى شنوند (توام با دروغهاى بسیار به دوستان خود) القا مى کنند و اکثرشان دروغگو هستند)) (یلقون السمع واکثرهم کاذبون ).کـوتـاه سـخـن ایـن کـه الـقائات شیطانى , نشانه هاى روشنى دارد که با آن نشانه هامى توان آن را بازشناخت , شیطان وجودى است ویرانگر وموذى ومخرب و القائات او در مسیر فساد وتخریب است ومـشـتـریان او دروغگویان گنهکارند, هیچ یک از این امور بر قرآن و آورنده آن تطبیق نمى کند, و کمترین شباهتى با آن ندارد.

 

 

(آیه224 )ـدر این آیه به پاسخ یکى دیگر از تهمتهاى کفار به پیامبراسلام (ص ) که او را شاعر مى خواندند مى پردازد.مـى گوید: خطمشى پیامبر از خط شعرا جداست , شعرا در عالم خیال و پندار حرکت مى کنند و او در عالمى مملو از واقع بینى براى نظام بخشیدن به جهان انسانى .شـعـرا غـالبا طالب عیش و نوشند, و در بند زلف و خال یار مخصوصاشاعرانى که در آن عصر و در محیط حجاز مى زیستند چنانکه از نمونه اشعارشان پیداست .
و بـه همین دلیل ((شعرا (کسانى هستند که ) گمراهان از آنها پیروى مى کنند))(والشعرا یتبعهم الغاوون ).

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد سوره شعرا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.