فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق همه چیز در مورد دین زرتشتی

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق همه چیز در مورد دین زرتشتی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق همه چیز در مورد دین زرتشتی


دانلود تحقیق همه چیز در مورد دین زرتشتی

احترام به چهار عنصر اصلی در دین زرتشت :
در مزدیسنا به پاک نگه داشتن عناصر چهار گانه اهمیت خاصی داده شده است.در زرتشت نامه آمده است :
 
بکوشید تا گوهران هر چهار          بدارند  پاکیزه  و  بی  غبار
ز باد لطیف و ز آب  روان           ز رخشنده آتش ز خاک گران
 
در اثر اهمیت دادن به پاکی چهار عنصر بوده که ایرانیان سعی  میکرده اند آنها را آلوده نکنند و آب و هوا و خاک و آتش یعنی محیط زیست را پاک و تمیز نگاه دارند و خانه را در جایی بلند که دارای آب و هوای پاکیزه است بسازد.
امروزه که آلودگی محیط زیست بصورت یکی از مسائل بزرگ در آمده میتوانیم پی ببریم , تا چه حد آئین مزدیسنا دور بین بود و پیروی از اصول آن تا چه حد از مسائل و مشکلات جهان را بر طرف میسازد.


سوی پرستش
پیروان آیین زرتشت که خود را مزد یسنی یعنی پرستندگان مزدا (خداوند) نیز می گویند، در نیایش های خود با تن و روانی پاک رو به سوی (روشنایی)، خداوند را سپاس گفته نیایش می کنند. زرتشتیان به گاه نیایش، زندگی سرشار از آرامش و آسایش و بهروزی را برای نیک اندیشان روزگار آرزو می کنند و آتش را در کنار سه عنصر دیگر یعنی آب، خاک و هوا گرامی می داشته و از آتشکده ها به نشانه مهر و پاکی در محل زندگی خود پاسداری می کنند.
آنان از روشنایی آتش، همانند نورهای دیگر، به عنوان پرستش سو (قبله) به هنگام نیایش بهره می گیرند.
ایرانیان از سال های پیش، آتش را به عنوان نماد موجودیت خود یا به عبارتی پرچمی برای هویت ملی خود در نظر داشتند و به آن افتخار می کردند زیرا آتش از بین برنده ناپاکی ها و روشن کننده تاریکی ها است. گرما و انرژی آتش، چرخهای صنعت و پیشرفت را به چرخش می آورد. آتش درونی انسان است که اندیشه او را به خرد بی پایان اهورایی پیوند می زند. بنابراین زرتشتیان به پیروی از نیاکان خود همچنان آتش را گرامی داشته، نه اینکه آن را پرستش کنند بلکه از روشنایی آتش به عنوان قبله به هنگام نیایش بهره می گیرند.


گات ها
یعنی (سرودهای پاک) این نام را مردمی که پیام اشوزرتشت را دریافته و به کار بسته اند، بر پایه ایمان و درک خود بر آن گذاشته اند، پیام گات ها در بیان اشو زرتشت، مانتره است که (کلام اندیشه بر انگیز) معنی می دهد. از دیدگاه گات ها شایسته است تا زندگی مادی انسان با طبیعت، سازگار و هماهنگ باشد. در بینش مینوی و عرفانی انسان باید با یاری وهومن دریچه دل خود را به سوی راز هستی بگشاید تا روشنایی حقیقی اهورایی را مشاهده کند.
سخن گات ها تنها برای دانایان است زیرا نادان و جاهل، بر پایه احساسات تند و بی منطق خود را رفتار و حرکت می کند و گوش شنوایی برای پیام اهورایی ندارد. هنگامی که دانا اندیشه راستی را فراگرفته بر می گزیند، باید دانش و بینش خود را به دیگران، به ویژه افراد نا آگاه برساند تا پندار بافی و خرافات از جامعه انسانی رخت بر بندد.


دین
دین از واژه دئنه در اوستا آمده و به معنای (وجدان آگاه) یعنی (نیروی تشخیص خوب از بد) بر پایه خرد و با آزادی و اختیار است در این بینش، انسانی دیندار است که بر مبنای دانایی می اندیشد و با کمک منش نیک خود آزادانه راه اشا را برای بهزیستی و رستگاری خود و دیگران بر می گزیند و با همین نگرش و آزادی، در دو جهان مادی و معنوی مسئول می گردد و سرانجام بر اساس اصل کنش و واکنش، نتیجه گزینش خود را دریافت می کند


قانون اشا
نگرش آیین زرتشت به جهان هستی، پیروی و پیوستن به قانون اشا است. از دیدگاه او خداوند جان و خرد، جهان را بر پایه هنجاری آفریده که بر تمام هستی حکمفرماست و او این هنجار و نظم حساب شده را اشا می نامد. استواری قانون اشا بر جهان هستی بازتاب اراده و خواست پروردگار است. انسان باید خود را با هنجار هستی، همگام و همراه سازد. راستی و درستی، مهر و فروتنی و فروزه های نیک انسانی را در خود پرورش دهد. تا با هنجار اشا همراه و همگام شود. قانون اشا، نیروی هماهنگ کننده جهان هستی است و هیچ پدیده ای از اتم تا کهکشان وجود ندارد که بر پایه این هنجار هماهنگ استوار و پایدار نباشد.
 


اهورمزدا در دین زرتشت
 
اهورمزدا به معنی هستی  بخش ابر دانا   یا  خرد کل باشنده  و یا به زبان ساده تر و به گفته روانشاد فردوسی توسی    خداوند جان و خرد  آن نیروی فراگیر و جهانی می باشد که  همه چیز  در  دست اوست  و از اوست. به گفته دیگر تمامی آفریده ها ، نمود های گوناگونی هستند ؛ از این نیروی کلی  که دارای سه ویژگی  بنیادین می باشد : هستی ــ آگاهی  ــ

 

 

شامل 31 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق همه چیز در مورد دین زرتشتی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.