فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق تاریخ استان خراسان شمالی

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق تاریخ استان خراسان شمالی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق تاریخ استان خراسان شمالی


دانلود تحقیق تاریخ استان خراسان شمالی

تاریخ استان خراسان شمالی(بجنورد)
مقدمه:
نام بجنورد در کتاب‌های قدیمی « بوزنجورد» آمده است. بوزنجورد معرب کلمه بیژن‌گرد است؛ ولی به مرور با اندک تحریفی به صورت « بجنورد » تلفظ می‌شود. « گرد » به معنای شهر و آبادی است و بجنورد به معنی «شهر بیژن» است. در شمال‌غربی بجنورد کنونی تپه‌ای قدیمی وجود دارد که آثار بسیار کهنی از شهر تاریخی بیژن‌گرد را در خود جای داده است و به « بیژن‌یورت» معروف است. گفته می‌شود که بجنورد قدیمی در محل همان تپه قرار داشته است که اکنون « ساربان محله » نامیده می‌شود. اقوام خراسانی قدیم، کرد و ترک ترکیب جمعیتی این شهرستان را تشکیل می‌دهند. این شهر یکی از مراکز کشاورزی و دامداری استان خراسان به شمار می‌آید.
لهاک خان باوند فرزند لطف الله خان شعاع الملک بود و عملکرد او در شورش خراسان را نیز باید در چارچوب تکاپوی سیاسی امیر مؤید و خاندان او در سالهای مقارن با نهضت مشروطه و جنگ جهانی نگریست .
امیر مؤید یکی از نمونه های بارز رجال محلی ایران بود که در خلال تحولات ناشی از انقلاب مشروطه و جنگ جهانی ، قدرت چشمگیر و استقلال عمل فراوانی کسب کرد و در این راه نفوذ و توانایی چشمگیری پیدا کرد تا جایی که نیرویی به حساب آمد که نه تنها در حوزه مازندران بلکه در سطح معادلات سیاسی پایتخت نیز مطرح شد و یکی از وجه تمایز های او با دیگر افراد انتساب وی به خاندان باوند که از فرمانروایان کهن طبرستان بود و در این زمان ناسیونالیسم ایرانی رو به رشد بود .  
امیر مؤید در ابتدای مشروطه با مشروطه خواهان نبود بلکه محمد علی شاه را که در تلاش بود تا تاج و تخت خود را متصرف شود در سواد کوه جای داد اما مخالفتش از روی استبداد یا دست نشاندگی روس نبود چنانچه در مراحل بعدی نیز با پیش آمد جنگ جهانی جانب مخالفان روس و انگلیس را گرفت و حتی برای مدتی به علت مخالفت با قرداد 1919 م به کرمانشاه تبعید شد و در ایام دولت مشیر الدوله به مازنداران بازگشت.

 

 

شامل 27 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تاریخ استان خراسان شمالی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.