فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق بررسی روابط ایران و مصر

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق بررسی روابط ایران و مصر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق بررسی روابط ایران و مصر


دانلود تحقیق بررسی روابط ایران و مصر

مصر شمالی ترین کشور قاره افریقا و به عنوان دروازه شمالی افریقا به دنیای خارج محسوب می شود. وسعت این کشور یک میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر 65 میلیون نفر است. رود نیل مهمترین منبع حیاتی این کشور است و کانال سوئز که از مهمترین کانال های ارتباطی دنیاست در این کشور واقع شده است. این گذرگاه مهم ضمن اینکه منبع درآمد خوبی برای مصر است، از عوامل چالش آفرین هم به حساب می آید. در واقع از حیث وسعت، موقعیت، و پیشرفت های اقتصادی و فرهنگی، مهمترین کشور منطقه محسوب می شود. فرهنگ مصر اسلامی – عربی است. دانشگاه الازهر به عنوان یکی از مهمترین مراکز اعتلای فرهنگ اسلامی در این کشور قرار دارد. قرارگیری مصر در کنار اسرائیل با ویژگی های خاص، موقعیت ژئوپلیتیک مخصوصی را به وجود آورده است.
مصر در رویکرد سیاست خارجی، برقراری روابط مناسب با کشورهای آفریقایی، آسیایی، و اروپایی، سعی در نقش آفرینی بالایی دارد. در اتحادیه عرب به دنبال احیای مجدد آن و بازگشت مقر این اتحادیه از تونس به مصر است و در آسیا بیشترین روابط را با چین به عنوان یک قدرت آینده دار برقرار نموده است. در ارپا روابط این کشور از جهتی دیگر برای استفاده از کمک های اقتصادی آن، شکل گرفته است. بعد از انعقاد قرارداد کمپ دیوید روابط مصر با امریکا گسترش پیدا کرد و به سطح بسیار بالایی رسید.
 سابقه روابط ایران و مصر به زمان های بسیار دور و زمان هخامنشیان و پادشاهی کوروش  بر می گردد. بعد از پیدایش اسلام، روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شد. در دوره جدید روابط سیاسی ایران و مصر در سال 1921 میلادی با گشایش سفارت ایران در قاهره و در سال 1925 با افتتاح سفارت مصر در تهران، آغاز شد و در سال 1960 به دلیل ارتباط رژیم شاهنشاهی با اسرائیل، مصر روابط خود را با ایران قطع نمود. و در سال 1970 به دنبال مرگ جمال عبد الناصر  مجددا" روابط دو کشور برقرار گردید. در 1979 به دلیل انعقاد قرار داد کمپ دیوید و به دستور حضرت امام( ره ) روابط سیاسی ایران و مصر به صورت کامل قطع شد. از آن سال تا کنون، به دلایل مختلف روابط دو کشور فراز و    نشیب هایی داشته است و از جمله آنها حمایت ایران از گروه های جهادی، مداخله ایران در مسایل خاورمیانه، بویژه فلسطین است که مصر این منطقه را به عنوان حوزه داخلی خود و حوزه امنیتی خود تلقی       می کند. مصر نیز با دخالت در حوزه خلیج فارس و مطرح کردن موضوع جزایر سه گانه روابط دو کشور را با چالش روبرو کرده است. در یک دوره مشخص تصمیم بر برقراری روابط دو کشور در سطح رسمی بود ولی به دلایل مختلف، مصری ها از این موضوع استقبال نکردند. همچنان که در گذشته ایران هم از برقراری رابطه استقبال نکرد.

 

 

شامل 18 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بررسی روابط ایران و مصر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.