فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق کامل درمورد نقش دین در زندگی جوانان

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق کامل درمورد نقش دین در زندگی جوانان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق کامل درمورد نقش دین در زندگی جوانان


دانلود تحقیق کامل درمورد نقش دین در زندگی جوانان

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 10

 

نقش دین در زندگی جوانان

در بینش مادی، انسان خود را همانند دیگر موجودات، پدیده‏ای کور و تصادفی می‏داند که به حکم طبیعت، باید مدتی را بر روی کره خاکی بگذراند و سپس راهی دیار فنا و نیستی گردد. در این نگاه، همه جهان و از جمله انسان، پدیده‏ای بی‏معنا و بدون هدف است. انسانِ بریده از خدا، امروزه به خوبی دریافته است که هیچ یک از چیزهایی که روزی آنها را کعبه آمال خود قرار داده بود، نمی‏تواند او را خشنود کند و زندگی اش را از پوچی و بیهودگی رها سازد. اما در مقابل، انسانِ پرورش یافته در مکتب دین، به این دلیل که جهان مادی را با تمامی موهبت هایش، همواره در حد یک وسیله می‏نگرد و سعادت و نیک‏بختی خویش را هرگز در گرو عوامل مادی نمی‏داند، نه تنها ناملایمات و ناکامی‏ها روحیه‏اش را تضعیف نمی‏کند، بلکه همین مشکلات و ناملایمات، در حکم وسایلی هستند که از سستی حاصل از خوگرفتن به زندگیِ بی‏دغدغه جلوگیری به عمل می‏آورند.

دین در روایات

پیشوایان اسلام، دین را به ارکان و ویژگی‏هایش، از جمله ایمان، قلبی بودن، معرفت داشتن، دوستی ورزیدن، اخلاق نیک، نور، عزت، مایه حیات و مانند آنها تفسیر کرده‏اند. پیامبر اکرم صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله می‏فرماید: «اخلاق نیک، نصف دین است». امام باقر علیه‏السلام نیز فرموده است: «دین، همان دوست داشتن، و دوستی همان دین است». امام علی علیه‏السلام هم در مورد هدف دین می‏فرماید: «غایت و هدف دین، ایمان است».

ابعاد دین

جنبه اعتقادی

جنبه اعتقادی دین، به مجموعه بینش انسان در مورد جهان هستی مربوط است. در اسلام از این بخش با نام «اصول دین» یاد می‏کنند. برای درک و فهم جنبه اعتقادی، باید با اصطلاحات و واژه‏های فلسفی و کلامی آشنا شد. پرداختن به این جنبه، در دوران پیش از نوجوانی اثر چندانی ندارد؛ زیرا هنوز فکر انسان در مرحله عملیات عینی است. داشتن تجسم عینی از مفاهیم انتزاعی اعتقادی، به پردازش قوّه تخیل بستگی دارد که دوره جوانی، مناسب‏ترین مرحله برای پذیرش این گونه پیام‏ها و مفاهیم به شمار می‏آید.

جنبه داستانی

منظور از جنبه داستانی، سرگذشت و روش زندگی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، اهل بیت علیهم‏السلام ، یاران آنان، شخصیت‏های بزرگ دینی، پیامبران پیشین و داستان اقوام گوناگون است. درک و فهم مفاهیم این جنبه، به دلیل داستانی بودن آن، آسان است و قالب بسیار مناسبی برای انتقال مفاهیم ارزشی و دینی شمرده می‏شود. به تصویر کشیدن باورها و ارزش‏های انسانی، همچون راست کرداری، عدالت، ایثار و نوع‏دوستی در قالب داستان، برای همه مخاطبان و به ویژه جوانان، پذیرفتنی‏تر می‏نماید.

 

جنبه اخلاقی

ارزش‏های اخلاقی و ویژگی‏های یک شخصیت دین دار که او را از دیگران متمایز می‏سازد، در بخش جنبه اخلاقی جست و جو می‏شود. بررسی این جنبه، به ما نشان می‏دهد که انسان دین دار، در وضعیت‏های گوناگون اجتماعی و فردی، چگونه زندگی می‏کند و حقوق و وظایف او در برابر افراد چیست.

احکام عملی

آنچه فرد دین دار به دلیل دین دار بودن در زندگی خود انجام می‏دهد، دربخش احکام عملی می‏گنجد. این جنبه، بسیار گسترده است و آداب زندگی فردی و گروهی و آداب خوراک و پوشاک، کمک به هم‏نوعان و آیین‏های مذهبی را در برمی‏گیرد. موضوع مهم در این بخش، دست یابی به فلسفه وجودی این آداب و رسوم است. این بخش از معارف دینی، با داستان‏ها و تاریخ دین، پیوند تنگاتنگ دارد و به طور کلی، نمایه یک دین است. بدون توجه به این ویژگی و ریشه‏های تاریخی این رخدادها، ممکن است آیین‏های دینی، به آیینی پوچ و تهی از هر گونه معنای حقیقی تبدیل شود. گفتنی است یکی ازعوامل اصلی درونی نشدن ارزش‏ها و مفاهیم دینی و پای‏بند نشدن به باورها، همین موضوع است؛ زیرا انجام عبادت‏های نمادین و توجه نداشتن به ریشه‏های فلسفی آن، عبادت‏ها را به تصویری بی‏روح تبدیل می‏کند.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درمورد نقش دین در زندگی جوانان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.