فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز

اختصاصی از فی دوو مقاله در مورد بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز


مقاله در مورد بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه124

 

مقدمه

بشراولیه بیش از هر نوع نظریه پردازی ، اندیشیدن در مورد علتهای و کنجکاوی درباره چگونگی پیدایش مواد تشکیل دهنده جهان هستی، با جنبه های کاربردی مواد آشنایی و سروکار پیدا کرد. از اینرو، ابتدا با فعالیت در شاخه عملی و بصورت صنایع شیمیایی از جمله صنایع فلزی، صنعت شیشه سازی، صنعت سفالگری، صنعت پارچه بافی و رنگرزی و ..... کار را شروع کرد و سپس به کنجکاوی در خصوص ماهیت تشکیل دهنده مواد و هستی پرداخت و اقدام به نظریه پردازی نمود طی سالها تلاش دانشمندان این نظریه ها بسط و گسترش یافته و در نتیجه شاخه های مختلفی از علم از جمله فیزیک کوانتم بوجود آمد و اما علی رغم تمامی تلاشهای صورت گرفته هنوزهم در کمال یاس و ناامیدی اتم وهسته آن برای دانشمندان کم وبیش مجهول و نامرئی می باشد و با توجه به اینکه کلیه اطلاعات ما در مورد اتم و درمورد هسته آن خصوصاً از روشهای غیرمستقیم بدست آمده است لذا اصطلاحاتی نظیر« ساختمان اتم» و« ساختمان هسته اتم» و« تصویری از هسته» و دیگر جملات از این نوع، فقط قراردادی و عاری از معنی است و برای آنکه یک اندیشه غلط علمی در ذهن القاء نشود فیزیکدانان وقتی سخنی از اتم و یا هسته آن می کنند، همواره لغت (مدل) را بکار می برند. این لغت انعکاس عدم شناخت واقعی از اتم مِی باشد ناشناخته ای که هم و غم دانشمندان را بخود مشغول داشته و تا کشف تمام حقایق آن راهی بس دشوار در پیش روی می باشد.

درجزوه حاضر در فصل اول سعی شده است با بیان سابقه ای از فعالیتهای انجام گرفته در خصوص شناخت ساختاراتم از دیرباز تاکنون، آخرین نظریه های مطرح شده در خصوص اتم ارائه گردد و در فصل بعد ضمن ارائه فواید شناخت ساختار اتم، مختصری نیز راجع به موارد مختلف کاربرد اتم شرح داده شده است.  در فصل آخر نیز در خصوص نیروهای موجود در ذره های اتم مطالبی آورده شده است.

در خاتمه فرصت را مغتنم شمرده ا ززحمات و راهنمایی والدین و همچنین اساتید محترم مدرسه و تمام کسانی که ما را در تهیه این تحقیق یاری نموده اند، کمال تشکر را نموده و برای ایشان از خداوند منان طلب خیر وسعادت داریم.

 گروه تحقیق مدرسه شهید آخوندیها

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه 

در این بخش ابتدا نظریه های مطرح شده درخصوص ساختار اتم در عهد باستان بطور اجمال مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه آخرین نظریه های ارائه شده از طرف دانشمندان معاصر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 فعالیت های نظری در زمینۀ علوم و فلسفه در عهد باستان بیشتر در سه کشور هند، چین ویونان باستان چشمگیر بود. در نوشته های فلاسفه هند در متن سانسکریتی وداس(Vedas) کتاب مقدس هندوها، آمده است که هندیان از حدود 1000 سال ق.م متعقد بودند که جهان ازتعداد معینی مواد ساده یعنی خاک، آب، آتش، اتر( فضا) و نور بوجود آمده است. فلاسفه چین نیز به وجود پنج عنصر، خاک، آب، آتش، چوب و هوا معتقد بودند.

 بطورکلی بحث درمورد ساختار اتم سابقه بس طولانی دارد و این نظریه که هر چیزی در جهان از اتم ساخته شده است اندیشه تازه ای نیست. با این همه بین آنهایی که نخستین بار وجود اتمها را مطرح کردند و دانشمندانی که عملاً ابزار و دانش اثبات آن را داشتند، فاصله ای بیش از دوهزار سال وجود دارد.اندیشه ی وجود اتم در یونان باستان تولد یافت. این نظریه، ساده، اما بنیادی بود: نمی توان تا ابد به تقسیم جسمی پرداخت. زمانی فرا می رسد که ذرات به اندازه ای کوچک می شوند که دیگر نمی توان انها را خردتر کرد. این ذره ها همان ذره هایی هستند که ما امروز آنها را با استفاده از واژه یونانی atomos  به معنی غیرقابل تجزیه» اتم می نامیم.

نخستین نظریه های اتمی به دو فیلسوف یونانی به نام لئوسیپوس و دموکرتیوس که درحدود 460 سال قبل از میلاد می زیستند، برمی گردد. که براساس آن برای ماده ساختار ناپیوسته و برای تقسیم آن حدی قائل بود و معتقد بود که همه مواد موجود در طبیعت از ذره های کوچک تقسیم نشدنی به نام اتم تشکیل شده اند. این نظریه که توسط دموکریتوس (Demockritos) و اپیکور (Epicurus) گسترش یافت وکامل شد و بدلیل اینکه مافوق سطح درک مردم آن زمان بود ، مورد توجه قرار نگرفت.

 لئو سیب را نخستین کسی می دانند که قانون علیت را بیان داشت و آشکارا گفت که هیچ چیز بیهوده و بدون دلیل روی نمی دهد و هر رویدادی علتی دارد و درارتباط با ضرورتی است.

 نظریه اتمی دموکرتیوس نیز به شرح زیر می باشد.


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.