فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله چرخ دنده

اختصاصی از فی دوو دانلود مقاله چرخ دنده دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله چرخ دنده


دانلود مقاله چرخ دنده

در دل هر ابزار مکانیکی تعداد زیادی چرخ دنده وجود دارد. تا به حال فکر کرده ایدکه چرا اینقدر چرخ دنده در آنها استفاده می شود. مهمترین دلیل آن اینست که همه اینابزارها یک موتور کوچک دارند که با سرعت بالا می چرخد. این موتور می تواند توانمورد نیاز را تأمین کند، اما گشتاور آن به اندازه کافی زیاد نیست. مثلاً در یک پیچگوشتی برقی باید گشتاور بالا برود تا پیچ گوشتی بتواند پیچ ها را سفت کند، ولیموتور گشتاور کمی تولید می کند و در عوض سرعت بالایی دارد. کافیست از چند چرخ دندهاستفاده کنیم تا مشکلمان حل شود

کار دیگری که از چرخ دنده برمی آید تغییر جهتچرخش است. اگر دو چرخ دنده را که کنار هم قرار دارند با دقت نگاه کنید می بینید کههمواره یکی از آنها ساعتگرد می چرخد و دیگری پادساعتگرد. در این مطلب می خواهیم شمارا با انواع مختلف چرخ دنده هایی که در ابزارهای مکانیکی می بینید آشنا کنیم

چرخ دنده ها

معمولاً چرخ دنده ها برای یکی از کاربردهای زیر استفادهمی شوند

  • تغییر جهت چرخش
  • افزایش یا کاهش سرعت چرخش
  • انتقال حرکتدورانی به یک محور دیگر
  • همزمان سازی حرکت دو محور

وارد 1 و 2 و 3 را می توانید در مدل سازی بالا مشاهده کنید. چرخها در جهت عکسهمدیگر می چرخند، چرخ کوچکتر با سرعت بیشتر از چرخ بزرگ می گردد و حرکت دورانی ازمحور چرخ بزرگ به محور چرخ کوچک منتقل شده است

قطر چرخ سمت چپ دو برابر چرخدیگر است. اصطلاحاً می گوییم نسبت این دو چرخ دنده 2:1 (بخوانید "دو به یک") استاگر دقت کنید می بینید که هر بار که چرخ بزرگ یک دور می زند، چرخ کوچک دو دور بهدور خود می چرخد. پس سرعت چرخش دو برابر شده است

مفهوم نسبت چرخ دنده

اگر بدانید که محیط یک دایره چگونه محاسبه میشود، به راحتی می توانید مفهوم نسبت چرخ دنده ها را درک کنید. محیط دایره برابر استبا حاصلضرب عدد پی در قطر آن. بنابراین نسبت قطر دو چرخ دنده، در واقع همان نسبتمحیط های آنها است. در مدل سازی زیر رابطه بین قطر و محیط یک دایره نشان داده شدهاست

همانطور که می بینید قطر این دایره 27/1 اینچ است، ولی وقتی دایره می چرخد، خطی بهطول 4 اینچ را طی می کند. حالا فرض کنید که این دایره در تماس با دایره دیگری قراردارد که قطر آن نصف این مقدار، یعنی 635/0 اینچ است. اگر این چرخ را یک دوربچرخانیم خط طی شده 2 اینچ طول خواهد داشت. چون هر دو چرخ در کنار هم هستند، باگردش چرخ بزرگ، چرخ کوچک هم حرکت می کند. دو چرخ مسافت یکسانی را طی می کنند، پسچرخ کوچک دو دور می زند

بیشتر چرخ دنده های واقعی دندانه دارند، دندانه سهمزیت بزرگ دارد

  • از لغزش چرخ دنده ها جلوگیری می کند. پس محورهایی که با چرخدنده به هم متصل شده اند، همواره همگام با یکدیگر حرکت می کنند

با استفاده ازآنها می توان به راحتی نسبت دو چرخ دنده را حساب کرد،کافیست تعداد دنده های یک چرخرا بشمارید و به تعداد دنده های چرخ دوم تقسیم کنید
با استفاده از دنده ها میتوان خطاهای کوچکی را که در هنگام ساختن چرخ ها پیش آمده برطرف کرد. چون نسبت چرخهابا تعداد دندانه ها کنترل می شود، دیگر اشتباهات کوچک در تولید چرخها اهمیت چندانیندارد

تا این جا همه چیز ساده بود و هر کس می تواند به راحتی مطالب بالا رابفهمد. اما آنهایی با ابزارهای مکانیکی کار کرده اند، می دانند که مشکلات دیگری هموجود دارد که باید راه حلی برای آنها پیشنهاد کرد. به تدریج ایده های جدیدی برایاستفاده بهتر از چرخ دنده ها ارائه شد تا این مشکلات برطرف شود

اولین مشکل اینبود که امکان ساختن چرخ های خیلی کوچک وجود نداشت. به همین خاطر نمی شد نسبت دو چرخدنده را خیلی افزایش داد. اگر شما می خواستید این مشکل را حل کنید، چه می کردید؟

چرا به جای کوچک کردن یک چرخ، چرخ دیگر را بزرگتر نمی کنند؟

به شکل زیر نگاهکنید. آیا متوجه شدید که مسئله چطور حل شد؟

شکل 1 ) چرخ بنفش دو تکه است. یک چرخ کوچک به وسط یک چرخ بزرگتر متصل شده است. چرخکناری فقط به چرخ کوچک متصل است. درست است که چرخهای بزرگ هم اندازه اند، اما سرعتچرخش یکی از آنها دو برابر دیگری است. اگر تعدادی زیادی از این چرخ ها را در کنارهم قرار دهید، چیزی شبیه زیر خواهید داشت

در شکل شماره 2، سرعت چرخ بنفش دوبرابر سرعت چرخ آبی است و سرعت چرخ سبز هم دو برابر سرعت چرخ بنفش. سرعت چرخ سبزچند برابر سرعت چرخ آبی خواهد بود؟

اگر چرخ وسطی را کوچکتر کنیم (یا چرخ بیرونیرا بزرگتر بسازیم)، می شود باز هم نسبت چرخ دنده ها را بزرگ کرد. در شکل زیر چرخوسطی 5/1 چرخ بیرونی است
شکل 3) پس اگر چرخ بنفش را به موتوری وصل کنید که باسرعت 100 دور در دقیقه بچرخد، چرخ قرمز 2500 در دقیقه خواهد چرخید. اگر موتور را بهچرخ قرمز وصل کنید، می توانید سرعت چرخش را 25 بار کاهش دهید. تا به حال درون کنتوربرق خانه خود را دیده اید؟ در کنتور معمولاً پنج چرخ دنده وجود دارد که به همین شکلبه هم متصل شده اند..

نسبت چرخ دنده های کنتور 10:1 است. می توانید بگویید چرا؟

یک نکته جالب دیگراینکه اگر دقت کنید می بینید که در کنتور اعداد روی چرخهای مجاور برعکس هم نوشتهشده است. دلیل انجام این کار آنست که چرخها مستقیماً به هم وصل شده اند

اما اگربخواهید به نسبت های واقعاً بزرگ دست پیدا کنید، هیچ چیز توانایی رقابت با چرخ دندههای حلزونی را ندارد. چرخ دنده حلزونی از یک محور مارپیچی و یک چرخ دنده تشکیل شدهاست. با هر گردش محور، چرخ دنده یک دندانه جلو می رود. اگر چرخ چهل دندانه داشتهباشد، در یک فضای بسیار کوچک به نسبت 40:1 دست پیدا می کنیم مدل سازی زیر یک چرخدنده حلزونی را نشان می دهد که در برف پاک کن ماشین استفاده می شود

این چرخ دنده ها در کیلومتر شما ماشین نیز استفاده می شود . به عنوان مثال درکیلومتر شمار رو به رو (شکل 4) سه جفت از این چرخ دنده ها را می بینید

چرخ دنده های خورشیدی

یکی از جالب ترین چرخ دنده هایی که اختراع شدهاست، چرخ دنده خورشیدی است. فرض کنید می خواهید دو چرخ دنده داشته باشید که سرعتیکی 6 برابر دیگری باشد، اما جهت چرخش آنها با هم یکی باشد. برای این کار دو راهوجود دارد. راه حل اول اینست که از چیزی شبیه شکل 5 استفاده کنیم

چرخ آبی 6برابر چرخ زرد است. اندازه چرخ قرمز مهم نیست. وظیفه چرخ قرمز آنست که جهت چرخش راتغییر دهد تا جهت چرخش نهایی با جهت چرخش زرد یکی باشد. ولی اگر بخواهید محور چرخدنده خروجی با محور چرخ دنده ورودی یکسان باشد مجبورید از چرخ دنده های خورشیدیاستفاده کنید

شامل 71 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله چرخ دنده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.