فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی

اختصاصی از فی دوو دانلود مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی


دانلود مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی

 

مشخصات این فایل
عنوان: پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 12

این مقاله درمورد پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی می خوانید :

رشد صنعتی
کالبدشناسی اسب حدود یک قرن پس از دوران طلایی اسلام. سده ۱۵ (میلادی). این تصویر یک سند مصری است که در کتابخانه دانشگاه استانبول نگهداری می‌گردد.
در دوران طلایی اسلام انرژی آبی، انرژی بادی و انرژی جزر و مدی، انواع انرژی‌های گوناگون جهت استفاده برای انواع آسیاب و کارخانه‌های متعدد بودند.[۵۴] در خلال سده یازدهم میلادی استفاده از آسیاب‌های آبی و بادی در جای جای سرزمین‌های اسلامی مثل شمال آفریقا، اندلس، آسیای مرکزی و میان‌رودان کاربرد فراوانی پیدا کرده بود.[۵۵] مهندسان مسلمان در این برهه زمانی موفق به اختراع توربین آبی و میل‌لنگ شدند. آنان از چرخ‌دنده‌ها در اقسام آسیاب و دستگاه‌های بالابرنده آب استفاده کردند. مهندسین دوران طلایی اسلام در استفاده از سدهای آبی به عنوان تامین‌کننده انرژی آبی پیشرو بودند و برای انواع آسیاب و دستگاه‌های بالابرنده آب، انرژی افزوده تولید کردند.

پیشرفت علم مهندسی مکانیک در اسلام :
علم مکانیک نزد مسلمانان " علم الحیَل " - دانش حیله ها یا شگردها - خوانده می شد . این دانش ، با ابزارها و ادواتی خاص سر و کار داشت و از جهاتی ، به علم مکانیک امروز نزدیک بود . در طبقه بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی ، مکانیک در ردیف علومی چون ریاضی ، هندسه ، نجوم و موسیقی محسوب می شد . جنگهای صلیبی و تبادل علم و دانش بین تمدنها ، از عوامل انتقال علم مکانیک و تجربیات فنی مسلمانان به غرب بوده است . البته در زمینه علم مکانیک ، کتاب های کمتری از مسلمانان به زبانهای اروپایی ترجمه شده است . در دوران جنگهای صلیبی ، غرب مبهوت پیشرفتهای دانشمندان مسلمان گردید . انواع ساعت های خودکار با دقتی حیرت انگیز ساخته شد . قوه محرکه این ساعتها ، آب یا انواع سوخت ها بود . وسایل مختلف برای بلند کردن اشیاء سنگین و فوق سنگین ( نظیر جرثقیل ها ) و نیز انواع تجهیزات نظامی توسط اینجنیرهای مسلمان ساخته شد که حاکی از پیشرفت آنها در علم مکانیک بود .

به یقین می توان پیشرفتهای مهندسی مسلمانان را متاثر از دستاوردهای مهندسی دانشمندان در خاورمیانه و نواحی اطراف مدیترانه دانست . مصریان و رومیان در مکانیک پیشرفت های زیادی کرده بودند ، اما سهم یونانیان از همه بیشتر بود . در دوره خلفای عباسی در بغداد ، بسیاری از آثار از یونانی و گاه از سریانی ، به عربی ترجمه شد . در آن زمان ، رساله ای درباره ساعت های آبی منسوب به ارشمیدس در دسترس مسلمانان بود که اهمیت خاصی داشت . جَزَری ، دانشمندان مسلمان ، این کتاب را یکی از منابع خود در حوزه علم مکانیک دانسته است .
"یکی دیگر از دانشمندانی که در علم مکانیک سرشناس بود بدیع الزمان جزری است. در واقع او از سرشناس ترین مکانیک های مسلمان در دوران گذشته بشمار می آید. او در نیمه دوم سده ششم و آغاز سده هفتم هجری در دیار بکر امروزی زندگی می کرد.
جزری کتاب مکانیک خود را بنا به خواست حاکم دیار بکر ملقب به ملک صالح به رشته تحریر در آورد.
آثار جزری در علم مکانیک هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی مورد توجه محققان بود بطوری که به او لقب رئیس مهندسان را داده بودند.
جزری به دلیل آگاهی گسترده در علوم نظری و نیز تجربه و مهارت فراوان در عرصه عمل شهرت زیادی پیدا کرد. او در کار خود خلاق بود و دقیق ترین و پیچیده ترین ابزارها را با مهارت کافی توضیح می داد.

این دانشمند مسلمان بر اهمیت تجربه و مشاهده تاکید می کرد و علمی را که بر پایه تجربه نبود را نمی پذیرفت. ابداعات جزری حلقه ای از زنجیره نوآوری ها و ابداعات مهندسان مسلمان و تمدن های پیش از اسلام بود مانند تمدن های هند ، ایران و بین النهرین.
جزری علاوه بر دانشها و فنون مهندسان مسلمان پیش از خود تعدادی از ابزارها و دستگاههای مکانیکی و هیدرولیکی مثل موترهای بخار و موتوربایسیکل های درون سوز را طراحی کرده و ساخته بود بطوری که حتی امروزه هم تاثیر نوآوری های او در علم مکانیک قابل مشاهده است.
یکی از کتابهای جزری به نام "الجامع بین العلم و العمل ، النافع فی صناعه الحیل" بهترین اثر درباره شناخت ابزارهای مکانیکی و هیدرولیکی در سده های قبل است.
در این کتاب بین مباحث نظری و شیوه های عملی ، نوعی هماهنگی مشاهده می شود. در دهه های نخستین سده بیستم ریاضیدانان آلمانی نظیر ویدمان و هاوزر به اهمیت این اثر پی بردند و در گزارش های تاریخ علم خود به نقل و ترجمه بخشهایی از آن پرداختند.

بخشی از فهرست مطالب مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی

شالوده و دگرگونی‌های آغازین در اسلام
اصول و مبنا
مؤسسات آموزشی و نهادها
دریاهای دانش و حکیمان چند علمی
اقتصاد
دوران اکتشاف
انقلاب و دگرگونی‌های کشاورزی
اقتصاد و بازار
رشد صنعتی
پیشرفت علم مهندسی مکانیک در اسلام :



دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله پیشرفت مسلمانان در علم مهندسی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.