فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق مهارت حل مسأله

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق مهارت حل مسأله دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق مهارت حل مسأله


دانلود تحقیق مهارت حل مسأله

 

مشخصات این فایل
عنوان: مهارت حل مسأله
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 8

این مقاله درمورد مهارت حل مسأله می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله مهارت حل مسأله می خوانید :

●استفاده از روش بارش فکری به این علت است
۱- هنگامی که فرد ذهنش را آزاد می گذارد ممکن است به راه حل هایی برسد که در حالت معمول ممکن است اصلاً به آنها نرسد.
۲- فرد در می یابد که برای حل مشکلات راه حل های بسیار متعددی وجود دارد، چرا که بعضی افراد فکر می کنند فقط یک راه برای حل مشکل وجود دارد و اگر آن راه بسته شود آنان شکست خورده اند. مثلاً دختری که فکر می کند تنها راه خوشبختی موفق شدن در رشته پزشکی است و اگر در آن رشته قبول نشد فرد شکست خورده ای است و چه بسا که افسرده شده و حتی به فکر خودکشی بیفتد.
نکته بسیار مهم در این مرحله فهرست کردن راه حل های متعدد بدون ارزیابی آنهاست، قضاوت و ارزشیابی راه حل ها مربوط به مرحله دیگر است و همانطور که ذکر شد در این مرحله تأکید بر کمیت است و نه کیفیت.
۴)ارزیابی و انتخاب راه حل ها
در این مرحله هر یک از راه حل های بدست آمده در مرحله سوم مورد ارزیابی قرار می گیرد. فرد سودمند بودن یا نبودن راه حل ها را برای رسیدن به هدف تعیین شده را ارزیابی نموده و پیامدهای آن را باخود و دیگران مورد قضاوت قرار می دهد.
در این مرحله می توان از تکنیک دو ستونی برای هر یک از راه حل ها استفاده نمود. در یک ستون محاسن یک راه حل و در ستون دیگر معایب آن نوشته می شود. سپس براساس مقایسه این دو ستون در مورد حذف یا انتخاب راه حل تصمیم گیری می شود.
●سئوال هایی نظیر:
آیا این راه حل مرا به هدفم می رساند؟ آیا برای خودم دردسر ایجاد نمی کند؟ آیا برای دیگران دردسر ایجاد نمی کند؟ پی آمدهای آن چگونه خواهد بود؟ آیا مناسب با ارزش های خودم و جامعه خواهد بود؟ برای انتخاب راه حل های مناسب مفید خواهد بود؟پس از ارزیابی کلیه راه حل ها، راه حل های مفید و سودمند انتخاب شده و اولویت بندی می شوند.
 
۵)اجرای راه حل و بازبینی
در این مرحله به اجرای راه حلی که اولویت دارد و مفید و مناسب است پرداخته می شود و سپس بعد از اجرای راه حل به پیامدهای آن راه حل توجه می شود. چنانچه پی آمد رضایت بخش بود، مشکل حل شده و فرایند حل مسأله پایان می یابد. چنانچه راه حل مؤثر نبود ،فرد باید از راه حل های دیگری که در اختیار دارد استفاده نماید. فرایند حل مسأله زمانی پایان می یابد که دیگر موقعیت برای فرد مشکل آفرین نباشد و فرد به هدف خود که قبلاً تعیین نموده بود رسیده باشد.
در اینجا سئوالی که مطرح می شود این است که اگر اجرای هیچکدام از راه حل ها مؤٍثر نبود چه باید کرد؟ در اینجا باید گفت فرایند حل مسأله مجدداً از ابتدا شروع می شود، احتمالاً اشکالی در جریان هر کدام از مراحل حل مسأله ممکن است وجود داشته باشد. مثلاً ممکن است به خوبی و به دقت تعریف نشده، اهداف غیرمنطقی باشند و ...
در آخر شایان ذکر است که مهارت حل مسأله نه تنها به فرد کمک می کند تا مشکلش را از میان بردارد بلکه فرد را توانمند می سازد تا همیشه به یافتن راه حل های متعدد و متنوع فکر کند، از انعطاف پذیری فکری برخوردار گردد، قدرت توقف و تأمل بیابد، از اعمال تکانش پیشگیری نماید، توانایی پیش بینی پیامدها و نتایج احتمالی اعمال خود را بیابد و به سازگاری و انطباق اجتماعی بهتری برسد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله مهارت حل مسأله

مهارت زندگی
●مراحل آموزش مهارت حل مسأله
۱) جهت گیری صحیح نسبت به مسأله
۲)تعریف دقیق مشکل
۳)به دست آوردن راه حل های متفاوت
●استفاده از روش بارش فکری به این علت است
۴)ارزیابی و انتخاب راه حل ها
●سئوال هایی نظیر:
۵)اجرای راه حل و بازبینی

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق مهارت حل مسأله
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.