فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره آزمایش عایقی ترانسفورماتورها در محل نصب به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها

اختصاصی از فی دوو تحقیق درباره آزمایش عایقی ترانسفورماتورها در محل نصب به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره آزمایش عایقی ترانسفورماتورها در محل نصب به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها


تحقیق درباره آزمایش عایقی ترانسفورماتورها در محل نصب به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 13 صفحه

 

 

 

 

 

چکیده:

در مواردی که یک دستگاه اهمیت زیادی برای سیستم برقرسانی دارد باید در نگهداری آن دستگاه دقت زیادی انجام داد. از جمله باید با آزمایش‌ها و اندازه‌گیریهائی که بصورت دوره‌ای یا مداوم انجام می‌شود از وضعیت دستگاه اطلاع لازم را بدست آورد و در صورت لزوم در فرصت مناسب نسبت به رفع اشکال اقدام نمود.

یکی از اندازه‌گیریهائی که برروی ترانسفورماتورهای قدرت در محل نصب می‌توان انجام داد اندازه‌گیری تخلیه جزئی (Partial discharge) یا کورونا می‌باشد. آزمایش دیگری که مناسب است برای ترانسفورماتورهای قدرت انجام گیرد آزمایش اضافه ولتاژ القائی است. این آزمایش در مواردی لازم است که اطمینان کامل به سالم بودن دستگاه نباشد. ترکیب آزمایش اضافه ولتاژ القائی و اندازه‌گیری تخلیه جزئی باعث می‌شود تا بسیاری از ترانسفورماتورهای مشکوک دچار صدمه نگردند.

 

شرح مقاله:

در این مقاله روش آزمایش اضافه ولتاژ و اندازه‌گیری تخلیه جزئی برای ترانسفورماتورهای قدرت در محل نصب با توجه به تجربه‌های بدست آمده شرح داده می‌شود، در مورد مشکلات آزمایش و اندازه‌گیری بحث و راه حل‌های مناسب برای رفع مشکلات ارائه می‌گردد.

در آزمایش اضافه ولتاژ القائی کنترل دقیق و پایدار ولتاژ و فرکانس از اهمیت خاصی برخوردار است. برای جلوگیری از اشباع هسته فرکانس آزمایش بیش از فرکانس نامی انتخاب می‌شود.

با زیاد شدن فرکانس بار سلفی ترانسفورماتور در حالت بی بار کم شده و بار خازنی آن افزایش می‌یابد. بطوریکه ممکن است بار خازنی در ولتاژ و فرکانس معینی بیش از بار سلفی باشد. در نتیجه کنترل ولتاژ مشکل می‌گردد. گاهی نیز ناپایداری دور ژنراتور و همراه آن فرکانس و در نتیجه ناپایداری ولتاژ پیش می‌آید. آزمایش اضافه ولتاژ القائی بکمک یک دیزل ژنراتور انجام گرفت.

اندازه‌گیری تخلیه جزئی معمولاً بکمک اندازه‌گیری نوسان‌های الکتریکی با فرکانس بالا که این نوع تخلیه بوجود می‌آورد انجام می‌گیرد. در این اندازه‌گیری باید تا حد ممکن پارازیت‌هائی که خارج دستگاه تولید می‌شوند حذف گردند. در محل نصب حذف امواج پارازیت مشکل است.

نوسان‌های الکتریکی ناشی از تخلیه جزئی داخل ترانسفورماتور همگام با فرکانس دیزل ژنراتور است. در حالی که امواج پارازیت اغلب همگام با فرکانس شبکه می‌باشد. اختلاف این دو فرکانس می‌تواند به حذف امواج پارازیت کمک کند.

 

1ـ آزمایش اضافه ولتاژ القائی ترانسفورماتور:

آزمایش اضافه ولتاژ القائی به منظور اطمینان از سالم بودن عایق ترانسفورماتور انجام می‌گیرد. با اعمال ولتاژهای بیش از ولتاژ نامی می‌توان اطمینان حاصل کرد که ترانسفورماتور اضافه ولتاژهای کوتاه مدت شبکه را که خواه نا خواه پیش می‌آیند تحمل خواهد نمود.

در صورتی که ترانسفورماتور با وجود ضعف یا اشکال به شبکه وصل گردد ممکن است کاملاً از بین برود و یا تعمیر آن بسیار مشکل و طولانی گردد. قدرت زیاد شبکه باعث می‌شود که حتی در مدت بسیار کوتاه ـ از تشخیص عیب توسط رله تا باز نمودن کلید ـ مقدار زیادی انرژی در محل ضعف به انرژی‌های دیگر تبدیل گردد. این انرژی مهار نشده باعث سوختن عایق، ذوب شدن مس، تغییر شکل سیم‌پیچی و بوجود آمدن مقدار زیادی دوده و براده و گاز می‌گردد. گاز و براده و دوده می‌توانند در محل دیگری باعث بوجود ‌آمدن تخلیه الکتریکی گردند و عیب به نقاط دیگر سرایت نماید.

حتی اگر سیم‌پیچی‌ها سالم بمانند تمیز کردن آنها از براده و دوده اغلب مستلزم باز کردن هسته و بیرون آوردن سیم‌پیچی‌ها و شستشوی آنهاست.

در حال که اگر چنین ترانسفورماتوری را قبل از وصل به شبکه بکمک یک منبع نسبتاً ضعیف که قادر باشد توان بی‌باری ترانسفورماتور را تامین کند تحریک نمائیم و ولتاژ آهسته بالا برود، اغلب ضعیف عایقی قبل از آنکه عایق عیب کلی نماید مشخص می‌گردد و اگر تخلیه الکتریکی در داخل ترانسفورماتور بوجود بیاید انرژی منبع چندان نیست که عیب بزرگتر شود و یا باعث آلودگی داخل ترانسفورماتور گردد. تشخیص محل و نوع عیب با این آزمایش معمولاً ممکن می‌باشد.

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره آزمایش عایقی ترانسفورماتورها در محل نصب به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.