فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق هوش و هوش آزمایی

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق هوش و هوش آزمایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق هوش و هوش آزمایی


دانلود تحقیق هوش و هوش آزمایی

دواطلب در حالی که دستهایش بر روی زنگ قرار دارد و نورافکنهای پر نور استودیو، چشمان وی را خیره می کنند، آماده پاسخگویی به پرسشهاست تا در مسابقه پیروز شود. قاضی در برابر شواهد ضد و نقیض، یک داستان پرقدرت، و یک وکیل مدافع نیرومند، حکمی صادر می کند که سنتی می شود برای موارد بعدی. پژوهشگر در حالی که در برابر صدها همکار ایستاده است، به توصیف فنون جدید می پردازد که به وسیله آنها ناقلان غیر جنسی را که ممکن است سرانجام منجر به روش معالجه ای برای یکی از مخربترین بیماریها شوند، شناسایی کرده است. آیا این افراد را با هوش می دانید؟ احتمالاً اکثر افراد، آنها را با هوش می دانند. این افراد چه ویژگیهایی دارند که باعث می شود آنها را باهوش قلمداد کنیم؟ هوش چیست؟
تعریف هوش:دشوارتر از آنچه به نظر میرسد.
اگر چه اکثر پژوهشگران توافق دارند که هوش مجموعه ای از ویژگیهایی شناختی که نمی توان انها را به طور مستقیم مشاهده کرد، تعریفهای خاص هوش در طول زمان تغییر کرده اند و حتی امروزه نیز تا اندازه زیادی در حال تغییر هستند. در واقع، در طول سالها، روان شناسان به دو دسته تقسیم شده اند، گروهی که می پندارند هوش یک توانایی کلی واحد است و گروه دیگری که فکر می کنند در حقیقت چند نوع هوش متمایز وجود دارد. در نخستین سالهای هوش آزمایی، روان شناسان هوش را به صورت یک توانایی ذهنی کلی می نگریستند که همه کارکردهای شناختی را در بر می گرفت. چالز اسپرمن (1972) بر اساس مشاهده های خود از نمره های آزمونهای جداگانه تواناییهای ذهنی که با یکدیگر همبستگی داشتند، اظهار داشت که هوش یک عامل مجزا و انفرادی است که او آن را عامل g نامید. این توانایی شناختی کلی، افراد را قادر می سازد که استدلال کنند، به حل مسایل بپردازند و در همه جنبه های شناختی عملکرد خوبی داشته باشند.
براساس پژوهشهای گسترده اسپرمن در ارتش، مدارس و مشاغل، آزمونهای میزان شده به طور گسترده ای به منظور اندازه گیری این توانایی کلی به کار گرفته شدند(لوبنسکی و دیویس، 1992)
در حدود یک دهه بعد ال. ال. ترستون (1938) با مطرح کردن هفت توانایی ذهنی متمایزـ یعنی، درک کلامی، سیالی واژگان، توانایی عددی، تجسم قضایی، حافظه تداعی، سرعت ادراکی و استدلال ـ از این دیدگاه فاصله گرفت. سالها بعد، جی. پی. گیلفورد (1967) بر تعداد این عوامل افزود و اظهار داشت که 120 عامل بر هوش تاثیر می گذارند. با این همه، تقریباً در همین زمان ریموند کتل (1963، 1971) پس از تحلیل مجدد داده های ترستون با اندیشه تواناییهای چند گانه هوش به مخالفت برخاست. وی اظهار داشت که واقعاً عامل g وجود دارد، اما در دو نوع متفاوت، که او آنها را هوش سیال به توانایی ما در اکتساب دانش جدید و رویارویی با مسایل تازه و حل آنها مربوط می شود. این توانایی که هم به صورت ژنتیکی و هم به شکل زیستی تعیین می شود، به قابلیت یادگیری چیزهای نو اشاره دارد از سوی دیگر، هوش متبلور به گرد آوری دانش در فراختنای زندگی اشاره دارد. مقداردانشی که فراهم می آید به سطح هوش سن افزایش می یابد.، در صورتی که، هوش سیال پس از حدود 40 سالگی رو به افول می گذارد. (هورمون، 1978).
اخیراً در مطالعه طولی هوش بزرگسالان سیاتل نشان داده شده است که هم در مردها و هم در زنها تواناییهای سیال پیش از 40 سالگی کاهش می یابند، اما تواناییهای متبلور مردها پس از 70 سالگی سریعتر از زنها رو به کاهش می گذارند (شای، 1983، 1193).



آزمونهای LQ: پیش بینی کننده های عملکرد تحصیلی
انواع بسیار متفاوتی از آزمونهای LQ وجود دارد که هر کدام از چشم اندازی اندک متفاوت، هوش را اندازه گیری می کنند. با این همه، در اکثر این آزمونهای هوش تلاش می شود که تواناییهای اندازه گیری شوند که به آزمون امکان دهد پیش بینی کننده معتبری از عملکرد تحصیلی باشد. به عبارت دیگر، بیشتر آزمونهای LQ، برای پیش بینی نمره های افراد در مدرسه طراحی می شوند. برای آن که ببینیم که این کار چگونه صورت می گیرد، می توان نگاهی به متداولترین آزمونهای LQ انداخت.
آزمونهای انفرادی LQ
نخستین آزمونی که به طور گسترده در ایالات متحدره مورد استفاده قرار گرفت، مقیاس هوش استنفورد بینه بود. این آزمون تا اندازه زیادی بر مبنای نخستین آزمونهای هوش در فرانسه که توسط آلفردبینه حدوداً در آغاز قرن حاضر ابداع شده بود، ساخته شد. لوئیس ترمن (1961) آزمون استنفورد ـ‌ بینه را (در دانشگاه استنفورد) برای آزمون کردن توانایی ذهنی بچه های 3 تا 16 ساله متولد آمریکا تهیه کرد. این آزمون هر از چندگاهی مورد تجدید قرار می گیرد ـ آخرین تجدید نظر این آزمون در 1985 انجام گرفت. ماده های این آزمون به صورت انفرادی به اجرا در می آیند (یک نفر آزمون کننده و یک نفر آزمون شونده) و تکالیفی را مانند نسخه برداری (کپی کردن) از طرحهای هندسی، تشخیص شباهتها، و تکرار زنجیره ای از اعداد در بر می گیرند. در شکل اولیه آزمون استنفورد ـ بینه، نتایج بر حسب سن عقلی نشان داده می شدند. برای مثال، اگر در این آزمون نمره یک کودک هفت ساله برابر با یک کودک هشت ساله متوسط بود، سن عقلی هشت سال را برای او در نظر می گرفتند. برای به دست آوردن ضریب هوشی (LQ) کودک، سن عقلی کودک بر سن تقویمی او (سن واقعی فرد) تقسیم می شد. فرمول محاسبه LQ به صورت زیر بود:
 
(نسبت به دست آمده در عدد 100 ضرب می شود تا اعشار یا کسر حذف شود) بدین ترتیب، کودک هفت ساله ای که از سن عقلی هشت سال برخوردار است، ضریب هوشی 114 خواهد داشت. سن عقلی یک کودک بهنجار باید برابر با سن تقویمی او باشد ( واژه بهنجار در این مورد به هنجارها یا آمارهایی اشاره دارد که برای هنجاریابی آزمون مورد استفاده قرار گرفته است. در اداره ملی استانداردها پرونده هیچ کودکی با برچسب کودک بهنجار ثبت نشده است.
امروزه، نمره های آزمون LQ استنفورد ـ بینه از طریق مقایسه نمره یک فرد واحد با نمونه بزرگی از افراد همسن به دست می اید. این ضرایب هوشی LQ استنفورد ـ بینه انرافی بر این مبنا محاسبه می شوند که نمره فرد در آزمون چقدر از متوسط جامعه انحراف یا فاصله دارد. در آزمون هوشی میزان شده ای مانند استنفورد ـ بینه، نمره اکثریت افراد بین یک انحراف معیار (16 نمره) بالاتر یک انحراف معیار پایینتر از متوسط جامعه که 100 است، قرار می گیرد. بنابراین، ضریب هوشی کودکی که نمره وی در آزمونهای استنفورد ـ بینه، دو انحراف معیار بالاتر از میانگین جامعه است، برابر با 132، و ضریب هوی کودکی که نمره وی یک انحراف معیار پایینتر از متوسط جامعه است، برابر با 84 خواه بود.

 

 

 

شامل 9 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق هوش و هوش آزمایی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.