فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام

اختصاصی از فی دوو دانلود تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام


دانلود تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام

 

مشخصات این فایل
عنوان: تعلیم و تربیت در اسلام
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 30

این مقاله درمورد تعلیم و تربیت در اسلام می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله تعلیم و تربیت در اسلام می خوانید :

لزوم توأم بودن عقل و علم
مسأله دیگر اینست که عقل و علم باید با یکدیگر توأم باشد ، و این نکته‏ بسیار خوبی است . اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد ، مثل‏ کارخانه‏ای است که ماده خام ندارد یا ماده خامش کم است ، قهرا نمی‏تواند کار بکند یا محصولش کم خواهد بود . محصول بستگی دارد به اینکه ماده خام‏ برسد . اگر کارخانه ماده خام زیاد داشته باشد ولی کار نکند باز فلج است‏
و محصولی نخواهد داشت . حضرت در آن روایت می‏فرماید : « یا هشام ثم بین ان العقل مع العلم » عقل و علم باید توأم باشد . عرض کردیم علم ، فراگیری است ، به منزله‏ تحصیل مواد خام است ، عقل ، تفکر و استنتاج و تجزیه و تحلیل است
. آنگاه حضرت استناد می‏کنند به آیه : " « وتلک الامثال نضربها للناس وما یعقلها الا العالمون »" ( 3 ) . ببینید عقل و علم چگونه با هم توأم شده‏ است .
آزاد کردن عقل از عادات اجتماعی
مطلب دیگر مسأله آزاد کردن عقل است از حکومت تلقینات محیط و عرف و عادت و به اصطلاح امروز از نفوذ سنتها و عادتهای اجتماعی و به تعبیر عربهای امروز از ایحاءات اجتماع ( و حیهای اجتماعی ) . حضرت اینجور می‏فرماید : « یا هشام ثم ذم الذین لا یعقلون فقال : " واذا قیل لهم‏
ی‏فرماید : « یا هشام ثم ذم الذین لا یعقلون فقال : " « واذا قیل لهم‏» اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه آباءنا او لو کان‏ آباءهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون » " ( 1 ) .
قرآن اساسش بر مذمت کسانی است که اسیر تقلید و پیروی از آباء و گذشتگان هستند و تعقل و فکر نمی‏کنند تا خودشان را از این اسارت آزاد بکنند . هدف قرآن از این مذمت چیست ؟ هدف قرآن تربیت است . یعنی در واقع می‏خواهد افراد را بیدار کند که مقیاس و معیار باید تشخیص و عقل و
فکر باشد نه صرف اینکه پدران ما چنین کردند ما هم چنین می‏کنیم . من یک‏
وقتی آیات قرآن راجع به تقلید و پیروی کورکورانه از پدران را استخراج‏ کردم دیدم آیات خیلی زیادی است ، و چیزی که برای من جالب بود این بود که هیچ پیغمبری مردم را دعوت نکرد الا اینکه مواجه شد با همین حرف که : « انا وجدنا آباءنا علی امة وانا علی آثارهم مقتدون » ( 2 ) که تو چرا می‏خواهی ما را از سنتهای گذشته پدرانمان منصرف بکنی . با اینکه اقوام‏ پیغمبران  خیلی از نظر سنن مختلف بودند و هر پیغمبری در میان قوم خود مسائلی را طرح کرده که با وضع زندگانی آنها مربوط بوده ، با یک اشکالاتی مواجه بوده‏ که مخصوص آن قوم بوده ، ولی یک اشکال عمومی در میان همه اقوام بوده و همه پیغمبران دچار آن بوده‏اند و آن مصیبت تقلید از آباء و اجداد و گذشتگان و به قول امروزیها سنت گرائی بوده است ، و پیغمبران برعکس ، عقل مردم را بیدار می‏کردند و می‏گفتند فکر کنید ، حالا پدرانتان هر طور بودند : « او لو کان آباءهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون »آیا اگر پدرانتان‏
عقلشان به جایی نمی‏رسید و چیزی نمی‏فهمیدند باز هم شما باید از آنها پیروی‏ بکنید ؟ ! .

امام صادق و مرد سنتگرا
داستان معروفی است که حضرت صادق تشریف بردند به منزل یکی از دوستانشان یا یکی از شیعیانشان که خانه بسیار کوچک و محقری داشت . گویا او آدمی بوده که حضرت می‏دانسته‏اند وضعش اقتضا می‏کند که خانه بهتری‏ داشته باشد . حضرت فرمودند تو چرا در این خانه زندگی می‏کنی ؟ « من‏ سعادشالمرء سعة داره » ( 1 ) . گفت یا ابن رسول الله ! این خانه پدری و
آباء و اجدادی من است و دلم نمی‏خواهد از اینجا بروم . چون پدر و جدم‏ اینجا بوده‏اند ، نمی‏خواهم از اینجا بروم . حضرت فرمودند : گیرم پدرت‏ شعور نداشت ، آیا تو هم باید اسیر بی‏شعوری پدرت باشی ؟ ! برو برای‏ خودت یک خانه خوب تهیه کن .   
اینها واقعا نکات عجیبی است . انسان از جنبه تربیتی توجه نمی‏کند که‏ قرآن اینها را که می‏گوید برای چه می‏گوید؟ می‏خواهد امت را اینگونه بسازد. پیروی نکردن از اکثریت
باز حضرت [ امام موسی کاظم علیه السلام ] موضوع دیگری ذکر می‏کنند ، می‏فرمایند : « ثم ذم الله الکثرش ، فقال : " وان تطع اکثر من فی الارض‏ ی‏فرمایند : « ثم ذم الله الکثرش ، فقال : " « وان تطع اکثر من فی الارض‏» یضلوک عن سبیل الله » " ( 1 ) .
خلاصه آزادی از حکومت عدد ، و اینکه اکثر و اکثریت نباید ملاک باشد ، و نباید انسان اینجور باشد که ببیند اکثر مردم کدام راه را می‏روند [ همان‏ راه را برود ، و بگوید ] آن راهی که اکثر مردم می‏روند همان درست است . این مثل همان تقلید است . همان‏طور که انسان طبعا به سوی تقلید از دیگران‏ کشیده می‏شود ، طبعا به سوی اکثریت نیز کشیده می‏شود ، و قرآن مخصوصا همان‏
چیزی را که انسان طبعا به سوی آن کشیده می‏شود انتقاد می‏کند ، می‏فرماید : " اگر اکثر مردم زمین را پیروی کنی تو را از راه حق منحرف می‏کنند " . دلیلش اینست که اکثر مردم پیرو گمان و تخمین‏اند نه پیرو عقل و علم و یقین ، و به تارهای عنکبوتی گمان خودشان چسبیده‏اند .
این است که در کلمات امیرالمؤمنین هست : « لا تستو حشوا فی طریق‏ الهدی لقلة اهله » ( 2 ) هرگز در راه هدایت ، به دلیل اینکه در آن راه و جاده افراد کمی هستند وحشتتان نگیرد . یکوقت دو تا راه ر پیش رو دارید . یکی را می‏بینید که انبوه جمعیت در آن موج می‏زند . راه دیگر را نگاه‏
می‏کنید می‏بینید عده کمی در آن هستند . گاهی انسان وحشتش می‏گیرد . فرض‏ کنید به سوی مقصدی داریم می‏رویم . به یک دو راهی می‏رسیم . اکثریت مردم‏ و انبوه جمعیت را می‏بینیم که راهی را انتخاب کرده‏اند . اقلیتی هم راه‏ دیگر را در پیش گرفته و می‏روند . آدم وحشتش می‏گیرد ، می‏گوید ما هم از همان راه اکثریت می‏رویم ، هر چه به سر آنها آمد به سر ما هم می‏آید .
می‏فرماید : نه ، راه‏شناس باشید ، اکثریت یعنی چه ؟ ! .

تأثیر ناپذیری از قضاوت دیگران
مسأله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوتهای‏ مردم درباره انسان نباید برای او ملاک باشد . اینها یک بیماریهای عمومی‏ است که اغلب افراد کم و بیش گرفتارش هستند . مثلا انسان یک لباسی را برای خودش انتخاب کرده و تشخیصش اینست که رنگ خوبی را انتخاب کرده‏ . بعد یکی می‏آید می‏گوید : این رنگ مزخرف چیست که انتخاب کرده‏ای ؟ !
آن یکی و آن دیگری نیز همین را می‏گویند . کم کم خود آدم اعتقاد پیدا می‏کند که بد چیزی است . تازه آنها هم که می‏گویند ، گاهی برای اینست که‏ عقیده انسان را تغییر بدهند نه آنکه از روی عقیده خودشان می‏گویند . اینکه‏ انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار بگیرد [ صحیح نیست ] و به ما گفته‏اند : هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص‏
دیگران نسبت به خودتان قرار نگیرید .
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله تعلیم و تربیت در اسلام

پرورش عقل
دو نوع علم
سیستم آموزشی قدیم و پرورش عقل
غیبگو و پادشاه
شباهت مغز و معده
مفهوم اجتهاد
دعوت اسلام به تعلیم و تعلم
کدام علم ؟
عقل باید غربال کننده باشد
انتقاد ابن خلدون
نقد سخن
آخربینی
لزوم توأم بودن عقل و علم
آزاد کردن عقل از عادات اجتماعی
امام صادق و مرد سنتگرا
تأثیر ناپذیری از قضاوت دیگران
آخوند مکتبی و شاگردان
روح علمی
منابع :


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق تعلیم و تربیت در اسلام
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.