فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

در مورد امام خمینی (ره)

اختصاصی از فی دوو در مورد امام خمینی (ره) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

در مورد امام خمینی (ره)


در مورد امام خمینی (ره)

در مورد امام خمینی (ره) - با 22 صفحه مفید در قالب وورد

 

 

مقدمه :

آنچه در ذیل مى‏آید نگاهى به زوایاى مختلف احیاى تفکر دینى در مکتب امام خمینى رحمه الله است . سلوک و روش ایشان در احیاى اندیشه اسلامى برگرفته از سنت و روش پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در صدر اسلام یعنى انعکاس شیوه رفتارى او و نیز تاسى از رویه اهل بیت علیهم السلام بود . از مهمترین ویژگیهاى نهضت‏بزرگ احیاگرى امام خمینى رحمه الله تشخیص موانع و تحریفات عارض بر دین و جامعه دینى و ارائه راهکارهاى جدى و اهتمام در اجراى آنها بود . بازسازى تفکر دینى از ناحیه ایشان در دو حوزه نظرى و عملى صورت پذیرفت . بعضى از مؤلفه‏هاى این بازسازى در عرصه نظرى احیاى قلمرو دین از حیث جامعیت آن نسبت‏به تمامى شؤونات دنیوى و اخروى انسان و مبارزه با سکولاریزم است . تشکیل حکومت اسلامى، احیاى حج ابراهیمى و نماز جمعه نمونه‏هایى از این بازسازى در حوزه عملى است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازسازى و احیاى تفکر دینى، یکى از مقوله‏هایى است که از گذشته‏هاى دور، مورد توجه احیاگران دینى بوده و هست . این مقوله از حیث غایتى که دنبال مى‏کند، امرى شریف و ستودنى است; چرا که در پى صیانت از دین و دیندارى در جوامع دینى است; یعنى از آن جا که احیاگرى دینى در پى کالبد شکافى دین از حیث‏شناخت و رفع چالش‏ها و موانعى است که رشد و بالندگى دین را به مخاطره مى‏اندازد و در واقع حفظ و بازسازى دین را در مقطعى که دچار آسیبها و تحریف‏هایى در عرصه نظرى و عملى مى‏گردد، به عهده دارد، از توجه خاص شرع مقدس برخوردار بوده و امرى ضرورى مى‏نماید .

با یک نگاه تاریخ گرایانه به گذشته درمى‏یابیم که تاریخ، معرف افراد بزرگى است که در برهه‏هاى مختلف به احیاى تفکر دینى پرداخته‏اند . و به گواهى تاریخ، بدون تردید موفقترین احیاگر مسلمان دوره معاصر، بنیانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى رحمه الله است . نوشته حاضر به اصول و مبانى احیاى تفکر دینى از نظرگاه این بزرگ مرد الهى مى‏پردازد، اما قبل از پرداختن به این مهم، توجه به نکاتى ضرورى است .

1- فرق اصلاح و احیا: از آن جا که دو اصطلاح مذکور از حیث‏بار معنایى، در جهت‏یارى رساندن به دین و تفکر دینى مشترکند، توجه به وجه تمایز آنها به منظور عدم القاى در مغالطه، امرى بجا و تبیین ماهوى هر یک از آنها خالى از فایده نخواهد بود .

اصلاح: عموما اصلاح و اصلاح‏طلبى در عرف متداول سیاسى و اجتماعى را مى‏توان: «هوادارى از سیاست تغییر زندگى اجتماعى یا اقتصادى و یا سیاسى اما با روشهاى ملایم و بدون شتاب‏» دانست . امروزه وقتى مى‏گویند اصلاح، یعنى سامان دادنهاى آرام و تدریجى غیربنیادى و اصلاح در عرف سیاسى نیز ایجاد و تغییرات در بخش‏هایى از یک نظام است، البته با تحفظ بر ساختار اساسى و اصلى آن . نکته قابل توجه آن است که اصولا اصلاح در دین، معقول نیست‏بلکه آنچه متصور است اصلاح در اندیشه دینى است و اصلاح در اندیشه دینى «زمانى معنا خواهد داشت که جهت اصلى دین در اندیشه دینى محفوظ باشد . اندیشمند دینى، روح و جان دین و سمتگیرى دین را به خوبى دریافته باشد، اما در لابه‏لاى مجموعه عقاید و باورهاى دینى‏اش، مواردى بر خطا مى‏رود . و مصلح اندیشه دینى آن کسى است که مى‏کوشد تا این موارد خطا را به صلاح و صواب مبدل سازد . اگر ناراستیهایى در جاى جاى اعتقادات دینى یک دیندار مشاهده شد و در حالى که سمت و سوى اندیشه دینى بر صواب باشد، این جا، جاى اصلاح اندیشه دینى است .» 


دانلود با لینک مستقیم


در مورد امام خمینی (ره)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.