فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره دهخدا و نهضت ملی ایران

اختصاصی از فی دوو تحقیق درباره دهخدا و نهضت ملی ایران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره دهخدا و نهضت ملی ایران


تحقیق درباره دهخدا و نهضت ملی ایران

فایل word (لینک دانلود پایین صفحه ) 9 صفحه

 

 

مقدمه

سالی که گذشت، پنجاهمین سالمرگ دهخدا بود و پنجاه و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت. علی‌اکبر دهخدا هم پیروزی نهضت مردم ایران در ملی کردن صنعت نفت را شادمانه تجربه کرد و هم کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق را با اندوه بسیار به‌دیده گرفت.

 

درباره‌ی جایگاه علمی دهخدا و گنجینه‌ی فرهنگی گرانبهایی که از او بجا مانده، کتاب‌ها و مقاله‏های بسیاری نوشته شده است؛ همچنین از مجاهدت‏ها و دلیری‏های دهخدا در جنبش مشروطه‏خواهی - افزون بر مقالات مندرج در روزنامه صوراسرافیل - اسناد و نوشته‏هائی در اختیار نسل جوان میهنمان قرار دارد. ولی متأسفانه آنچنان که بایسته و شایسته است، به دفاع جانانه‏ای که دهخدا از اهداف نهضت ملی ایران و دولت دکتر محمّد مصدق نمود؛ و به‌اذیت و آزاری که از این رهگذر به‌این آزادمرد فرزانه رسید - گذشته از چند مقاله پراکنده – توجه چندانی نشده است.

چند سال پیش از این، کتاب دیوان و مقالات شادروان علامه علی‌اکبر دهخدا را در دست داشتم و به‌هنگام خواندن مقدمه‌ی عالمانه و پُراحساسی که دکتر سید محمّد دبیرسیاقی بر این آثار نوشته است اندوه جانکاهی مرا در بر گرفت و در آن شباهنگام دگربار یاد فداکاری‏ها و جانفشانی‏های دهخدا در دوران نهضت ملی ایران در خاطرم زنده شد. به‌هر تقدیر، آن تألمات مرا به‌اندیشه‌ی فراهم آوردن مجموعه‏ای کشاند که در آن - تا حدّ مقدور - تمام اسناد و نامه‏ها و مقالات و خاطرات و گفتارهائی که درباره این دوره از حیات دهخدا است گرد آمده باشد. در پیگیری این امر بود که در قدم اوّل مصاحبه و مقاله‏ای پیام‌گونه خطاب به‌مردم ایران از مرحوم دهخدا که در آن دوران در روزنامه «باختر امروز» منتشر شده بود تهیه کردم.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره دهخدا و نهضت ملی ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.