لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:3
فهرست و توضیحات:
یاد داشت هائی درباره نمایشنامه نویسی
فکراصلی:
بطورکلی نویسنده باپیام خوددومسئله رادریک نمایشنامه دنبال می کند:
نویسندگان باچند عامل می توانندموضوع نمایش خود را انتخاب کنند:
تعلیق(انتظار)
هدف چیست؟
به منظور ایجاد همآهنگی هدف درارکان نمایشنامه رعایت مواردذیل ضروری است:
اول: موضوعی که درنمایشنامه اتفاق می افتد
دوم:اتفاقی که نتیجه ای را در برمی گیردکه دارای هدف مشخصی است.پس نتیجه می گیریم:«فکر اصلی که یکی از ارکان نمایشنامه نویسی است به دوبخش موضوع وهدف تقسیم می شود»
درنمایشنامه فکر اصلی درردیاتآییدموضوع بحث می کند.
هرگونه استدلالی میتواند فکر نمایشنامه رااثبات یانفی کند که با استدلال آن نتیجه ای حاصل می شود که هدف نمایشنامه می باشد.
فکراصلی موضوعی رابیان می کندکه پیامد آن هدف نمایشنامه است.
موضوع نمایشنامه زمینه وقوع اتفاق نمایشنامه است و هدف نمایشنامه اثری است که ازموضوع آن به جا می ماند.
زمانی می توانیم یک اثررا معتبربدانیم که فکر اصلی آن کامل بوده وازدوبخش موضوع وهدف برخوردار باشد.
موضوع ،علت بروز حوادث درنمایش است.
موضوع همان انگیزه یانیروی محرکی است که کلیه اعمال و رفتار ما بخاطرآن صورت می گیرد.
بهترین موضوعی راکه یک نویسنده می تواند برای داستان ویانمایش خودانتخاب کند،درمورد حوادث واتفاقات روزمره افرادی است که درجامعه ودرزندگی روزمره مردم عادی پیش می آید.
علی رغم تکه تکه بودن تجربیاتی که درزندگی اندوخته اید،بهترین واصلی ترین منبعی که دراختیارداریدهمین گنجینه تجربیات شخصی شماست که هرچه عنی تر باشد،گوهرداستان های شمابدیع تر وصمیمی ترخواهدبود.دست کم مضمون نخستین داستان های خودراازگنجینه تجربیات شخصی خودتان انتخاب کنید.
ابتدا موضوع درذهن نویسنده بصورت یک جریان ساده شکل می گیرد.موضوعی که دارای هدف است ومی توانآن را با ماجرائی استدلال کرده ودرردیاتآئیدآن سخن گفت.
مقاله درباره یاد داشت هائی درباره نمایشنامه نویسی