چکیده باشگاههای فوتبال ایران و سازمان لیگ فوتبال بهمنظور جذب و حفظ هواداران و درآمدزایی بیشتر، باید از طرق مختلف خود را به برندی معتبر تبدیل کنند تا هم مورد توجه عموم و رسانهها باشند و هم برای بنگاههای اقتصادی و تجاری جذابیت داشته باشند. جذبکردن هواداران بیشتر و افزایش وفاداری آنها، همگی به مدیریت صحیح برند مربوط میباشد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل و چالشهای داخلی مؤثر بر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران و ارائۀ مدل میباشد؛ ابزار پژوهش مصاحبه بود که بر اساس اروش نمونه گیری گلوله برفی 22 مصاحبه کیفی انجام گردید. یافته های پژوهش از طریق روش تحلیل کیفی داده بنیان مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها بیانگر وجود 70 نشان مؤثر در برندینگ داخلی باشگاههای فوتبال است. این نشانها در 16 مفهوم طبقهبندی شدهاند و شامل موارد زیر میباشند: فرهنگ، ارتباطات، برندسازی، بازاریابی، مسائل مالی، مسائل حقوقی، مدیریت، برنامهریزی، نیروی انسانی، ذات باشگاههای ورزشی، کانون هواداران، خصوصیات فوتبال، امکانات، باشگاه، رسانه و ساختار. درنهایت، مدل پژوهش با 5 مقولۀ اصلی شامل: ذات فوتبال، فلسفۀ باشگاه، عملکرد، بازاریابی و تطبیق تدوین گردید. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای اجرایی ارانه میگردد که میتواند راهگشای مدیران باشگاهها درخصوص توسعۀ برند باشگاه باشد.
عوامل و چالشهای درونی مدیریت برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران