فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی دوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن

اختصاصی از فی دوو دانلود مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن


دانلود مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن

 

مشخصات این فایل
عنوان: نابرابری اجتماعی و علل آن
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17

این مقاله درمورد نابرابری اجتماعی و علل آن می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن می خوانید :

تبیین اجتماعی نظام طبقاتی در آرمان های هندو ایرانی
اقوام هندو ایرانی از روزگاران دور آرمان هایی برای نظام اجتماعی خویش ساخته و پرداخته بودند که رابطه دوسویه یی با دین و آیین آنان داشت بدین گونه که هم پدیدآورنده دین و آیین بود و هم پیامد آن. آرمان های اجتماعی اقوام هندو ایرانی را می توان به گونه زیر واکاوی کرد.
الف- نظام اجتماعی از لایه های سه گانه پدید آمده است.
ب- لایه های سه گانه جلوه یی از اجزای بدن انسانند.
پ- لایه های سه گانه جلوه یی از عالم خدایانند.
ت- لایه های سه گانه در نظام همبسته پایگان خویشکاری اجتماعی و پایگان خویشکاری زیستی جا دارند.
ث- عدالت اجتماعی که همان عدل الهی است به خویشکاری لایه های سه گانه در پایگان همبسته زیستی- اجتماعی بستگی دارد.
ریخت شناسی طبقات لایه ها و مراتب اجتماعی؛ پژوهشگران آیین های هند و ایرانی برآنند که از روزگاران بسیار این اقوام به لایه های سه گانه اجتماعی باور داشته اند. به نظر ف. اشپیگل و ژ دو مزیل این تقسیمات سه گانه به گونه یی نظری یا به گونه یی مورد عمل پیش از جدایی اقوام هندو ایرانی وجود داشته و اساساً از مبانی آیین های آریایی بوده و در میان همه اقوام آریایی در آسیای میانه، آسیای غربی و اروپا دیده شده است.۱۲ در جامعه هندی از دوران ودایی اعضای جامعه را به سه لایه (ورنه= رنک) بخش می کردند؛ یکم براهمنه یا دینیاران، دوم کشتریه یا رزمیاران و سوم وایشیه یا کارورزان که دامداران، کشاورزان و پیشه وران را دربر می گرفته اند.۱۳
در ایران باستان نیز بخش کردن مردم به سه لایه (پیشتر= پیشه= رنگ) دیده می شود. در بخش های گوناگون اوستا از این لایه ها به نام هایی چند یاد شده است؛ یکم لایه دینیاران که در اوستا آنان را آثرون و در پهلوی آن را آسرون
می گفتند، دوم لایه رزمیاران که آنان را در اوستا رثه اشتر و در پهلوی ارتشتار می گفتند و سوم لایه دامداران و کشاورزان که آنان را در اوستا واستریه و در پهلوی و استریوش می گفتند.۱۴ در دوره ساسانیان که تقسیم کار در جامعه گسترش پیدا می کند به خاطر رشد دستگاه اداری نظام شهری لایه دبیران از طبقه دینیاران جدا می شود و به صورت لایه مشخصی درمی آید و به خاطر رشد شهرنشینی و اصناف شهری لایه دست ورزان یا هوتوخشی نیز به تولیدکنندگان افزوده می شود. چنان که جاحظ می گوید اردشیر مردمان را به چهار لایه بخش کرد؛ «طبقه یکم اسواران، آنان که از زادگانند و شاهزادگان (ابناءالملوک)، طبقه دوم ناسکان و خدمتگزاران آتشکده ها، طبقه سوم پزشکان و نویسندگان و اخترشماران، طبقه چهارم برزگران و مهان (پیشه وران) و آنها که در ردیف ایشانند.۱۵

تبیین اجتماعی نابرابری های طبقاتی در یونان باستان
همان طور که پیش از این اشاره کردیم تصور خویشکاری سه گانه لایه های اجتماعی از اندیشه ها و آرمان های باستانی اقوام آریایی سرچشمه گرفته است. دومزیل و ف. اشپیگل که در این باره پژوهش هایی بسیار کرده اند برآنند بخش بندی سه گانه خویشکاری اجتماعی به دینیاری، رزمیاری و دامداری (کشاورزی و دستورزی) دست کم به این شکل آریایی خود اندیشه یی بوده است که پیش از جدایی هند و ایرانی ها وجود داشته است. براساس پژوهش های این دانشمندان بخش بندی سه گانه اجتماعی را در میان بیشتر مردمان آریایی همچون اقوام هند و ایرانی، سکاها، اïسًت ها، سلتی ها، یونانی ها، رومی ها و ایونی ها مشاهده کرده اند. آنان پژوهش خود را در میان مردمان غیرآریایی مانند جامعه های باستانی سیبری، چینی، عبری، فنیقی و جوامع باستانی سومری و بین النهرین و به طور کلی ناحیه وسیع اروپا دنبال کرده و به این نتیجه رسیده اند آنچه در جوامع غیرآریایی دیده می شود یا جامعه های بی طبقه چادرنشین است یا جامعه های ساکن که نظام اجتماعی آنان مبتنی بر دین سالاری است و در آن یک فرمانروا که پیشوای مذهبی هم هست در حالتی متعادل در برابر دین سالاری است و در آن یک فرمانروا که پیشوای مذهبی هم هست در حالتی متعادل در برابر توده مردم قرار دارد.
در مواردی نیز که جادوگران در جامعه توانمند هستند و سبب ترس و هراس مردم، هیچ گونه امتیاز ویژه یی ندارند. به نظر دومزیل هیچ سندی خواه قدیمی یا جدید در دست نیست که ثابت کند در این اجتماعات ساخت سه گانه طبقات اجتماعی با پایگان و خویشکاری های ویژه وجود داشته است. به نظر وی در مواردی که در اجتماعات خاورمیانه به پایگان اجتماعی همانند پایگان مردمان آریایی برمی خوریم این نظام ها زیر نفوذ نهادهای هند و ایرانی در این اجتماعات تراوش کرده و پخش شده است.
به نظر دومزیل اندیشه های افلاطون درباره پایگان طبقاتی که همانندی بسیاری با اندیشه های هند و ایرانی دارد هم از آشنایی با ویدگان ایرانیان درباره نظام طبقاتی و هم بازمانده اندیشه های گذشته اقوام هلنی و به خصوص ایونی سرچشمه گرفته است.۳۹ دکتر فتح الله مجتبایی بررسی جامعی درباره همانند ی های نظریه اورگانی افلاطون و دیدگان طبقاتی وی با نظریه های باستانی اقوام هند و ایرانی به عمل آورده است که چکیده یی از آن را در این بند می آوریم.

جامعه آرمانی افلاطون از سه طبقه تشکیل می شود؛
۱- حاکمان که در پیکر اجتماع به منزله سراند و فضیلت خاص آنها حکمت است.
۲- رزمیاران که در پیکر اجتماع به منزله سینه اند و فضیلت خاص آنها شجاعت است.
۳- پیشه وران که در پیکر اجتماع به منزله شکم اند و فضیلت خاص آنها عفت است.۴۰
مطابقت و مشابهتی که میان طبقات اجتماع و اندام های پیکر انسانی مشاهده می شود، در عالم روحی و اخلاقی انسان نیز مصداق پیدا می کند، و بر حسب آن، روح نیز به سه جزء تقسیم می شود؛
۱- قوه عاقله که محل آن سر است و کمال آن در حکمت است.
۲- قوه غضبی که محل آن سینه است و کمال آن در شجاعت است.
۳- قوه شهوی که محل آن شکم است و کمال آن در عفت است.
اینکه مطابقه میان طبقات اجتماع و اندام های پیکر انسانی را، بدان گونه که در آثار افلاطون در نوشته های دینی زرتشتی و در ادبیات ودایی به نظر می رسد، برابر هم قرار می دهیم تا همانندی آنها بهتر آشکار شود.
«و عدالت، که عالی ترین فضیلت اخلاقی و اجتماعی است و سعادت فرد و جامعه وابسته بدان است، عبارت است از هماهنگی میان این اجزا بدان سان که جزء بالاتر بر جزء پایین تر حاکم باشد و جزء پایین تر از جزء بالاتر اطاعت کند و در عین حال هر یک از اجزا تنها به عمل خاص و بایسته خود، که کمال او در آن است، مشغول و متوجه باشد.
پس همچنان که در وجود انسانی، که عالم صغیر است، تا «غضب» و «شهوت» به زیر فرمان «عقل» در نیایند، به کمال خود، که «شجاعت» و «عفت» است نخواهند رسید در هیئت اجتماع نیز تا رزمیاران و پیشه وران مطیع «حاکم حکیم» نباشند و به مقتضای «حکمت» عمل نکنند نظام اجتماعی (که شجاعت رزمیار و عفت پیشه ور لازمه آن است) برقرار نخواهد شد و «عدالت» تحقق نخواهد یافت و همچنان که در وجود آدمی فضایل اخلاقی از یکدیگر جدا نیستند و حکم بی عفت و شجاعت نیست و شجاعت با حکمت و عفت توام است در هیئت اجتماع نیز رزمیار شجاع باید صاحب حکمت و عفت باشد و پیشه ور پرهیزکار باید از حکمت و شجاعت بی بهره نباشد زیرا شجاعت اگر از روی عقل و توام با عفت نباشد، جنون و خودکامگی است و عفت اگر از روی نادانی و ترس باشد، نام عفت بر آن نمی توان نهاد.
از این شرح مختصر چند نکته مهم به دست می آید؛
۱- جامعه آرمانی افلاطون به سه طبقه (حاکم حکیم، رزمیاران و پیشه وران) تقسیم می شود.
۲- هیئت اجتماع با پیکر انسانی همانند و مطابق تصور می شود.
۳- هر طبقه باید تنها به عمل و وظیفه خاص خود اشتغال ورزد، لکن در عین حال باید از فضایل طبقات دیگر نیز بهره ور باشد.
۴- عدالت عبارت است از هماهنگی و تناسب خاص میان طبقات در جامعه و میان قوای روح در اسنان.
۵- عدالت در جامعه یی تحقق خواهد یافت که «حکومت» آن با «حکمت» توام باشد و «حاکم حکیم» در راس آن قرار گیرد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن

مقدمه
نابرابری های اجتماعی
نابرابری طبقاتی در سیر اندیشه های اجتماعی :
تبیین و رای تاریخی نابرابری های طبقاتی
تبیین اجتماعی نابرابری های طبقاتی
تبیین اجتماعی نظام طبقاتی در آرمان های هندو ایرانی
تبیین اجتماعی نابرابری های طبقاتی در یونان باستان
منابع

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نابرابری اجتماعی و علل آن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.